صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۵۷ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۵

اطلاعات جدید از جعبه کنترل جرثقیل عامل کشتار مکه

یک روزنامه سعودی اطلاعات به دست آمده از روند تحقیق و بازجویی انجام شده در این پرونده را منتشر کرد.
کد خبر : 108911

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از روزنامه عکاظ چاپ عربستان، طبق اعلام منابع سعودی امروز چهارشنبه 14 متهم پرونده حادثه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام در برابر کمیته قضایی حاضر می‌شوند.


طبق اطلاعات رسیده، شش نفر از متهمانی که امروز در دادگاه حاضر می‌شوند، عربستانی و هفت نفر دیگر دارای تابعیت‌های پاکستانی، اردنی، فیلپینی، کانادایی، فلسطینی، مصری و اماراتی هستند. این افراد طبق اعلام وزارت بهداشت عربستان متهم به کشتن 110 نفر و مجروح کردن 210 نفر و معلومیت هشت نفر و آسیب‌دیدگی 67 نفر هستند.


منابع آگاه در گفت‌وگو با روزنامه عکاظ اعلام کردند: «جعبه کنترل جرثقیل مسجدالحرام از سوی شرکت سازنده تحلیل و ارزیابی شده است تا اطلاعات دقیق و بسیار مهم به دست آمده از آن، زاویه جرثقیل هنگام سقوط را مشخص کند. طبق اعلام این منابع، زاویه در زمان سقوط 87 درجه بوده و برفراز بخش بالایی مسجدالاحرام قرار داشت.»


همچنین طبق اطلاعات ادعایی ثبت شده، سرعت باد و تاثیری که بر زوایه بازوی اصلی و حداکثر سرعت مجاز باد و نحوه استفاده از جرثقیل در آخرین لحظات پیش از سقوط ثابت می‌کند که علت سقوط جرثقیل سرعت وزش باد بوده که از 24 ساعت قبل از سقوط دارای سرعتی بالغ بر 80 کیلومتر در ساعت بوده است.


عکاظ نوشت: «بلافاصله پس از وقوع حادثه، اعضای کمیته فنی دانشگاه ام القری به‌وسیله کمیته تحقیق و دادستان عمومی به محل فراخوانده شدند و وظیفه داشتند بر اجرای طرح‌ها و پیگیری روند اجرایی نظارت کنند. در نهایت قرار بر این شد که تعدادی از اعضای کمیته برای بازجویی به اداره طرح‌های اجرایی مدیریت امور حرمین شریفین و مراجع ذی‌صلاح معرفی شوند.»


پیشتر روزنامه الریاض چاپ عربستان گزارش کرده بود: «تحقیقات پس از پایان یافتن نگارش کیفرخواست، از سوی دو دستگاه حکومتی و به صورت محرمانه علیه چند مهندس شرکت خاطی و دو نفر از مسئولان این شرکت انجام شد. متهمان در تحقیقات گفتند که با شرکت خاطی بر سر چندین پروژه در حریم مسجدالاحرام به‌طور مستقیم یا به صورت نظارتی رابطه استخدامی داشته‌اند. با وجود این، آن‌ها تاکید کردند که در روند اجرای پروژه تدابیر ویژه‌ای برای حفظ ایمنی و سلامت پرسنل اتخاذ شده بود.


الریاض نوشت: «در فهرست افراد متهم شرکت، نام چند نفر از مسئولان دولتی مشاهده می‌شوند که پیشتر نیز بر پروژه‌های مختلف توسعه حریم مسجدالحرام نظارت داشتند و فعالیت کرده بودند.»


این روزنامه سعودی در بخش دیگری از گزارش خود نوشت: «سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان به دنبال حادثه سقوط جرثقیل، به خانواده‌های شهدا و مجروحانی که از کار افتاده شدند، یک میلیون ریال سعودی غرامت پرداخت کرد و دستور داد که به خانواده دیگر مجروحان 500 هزار ریال سعودی غرامت پرداخت شود. علاوه بر این وعده داده شد که از هر خانواده شهدا و مجروحان خارجی، دو نفر به حج سال آینده اعزام شوند.»


طبق گزارش کمیته تحقیقات، علت اصلی وقوع حادثه سقوط جرثقیل وزش بادهای شدید عنوان شده است که وضعیت خطرناکی را به وجود آورده بود. همچنین حرکت جرثقیل در آن زمان برخلاف دستورالعمل شرکت بهره‌بردار پروژه، عامل دیگر بروز حادثه معرفی شده است.


الریاض نوشت: «دولت سعودی بلافاصله پس از وقوع حادثه، فعالیت شرکت بن لادن» را در عربستان سعودی که پیمانکار اصلی عملیات توسعه مسجدالحرام در مکه محسوب می‌شود، به حال تعلیق در آورد و برخی از مدیران ارشد آن را ممنوع‌الخروج کرد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر