صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۱۹ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۵
در اجلاس مدیران و رؤسای آموزش ‌و پرورش کشور

لاریجانی: 50 درصد فارغ‌التحصیلان بیکار هستند/ برای مقابله با تب کنکور، رشد صندلی‌های دانشگاه‌ها راه حل نیست

رئیس مجلس شورای اسلامی کنکور را سد محکمی در برای توسعه و تحول آموزش و پرورش دانست و گفت: برای مقابله با تب کنکور، رشد صندلی های دانشگاه ها راه حل نیست.
کد خبر : 108501

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا به نقل از خانه ملت، علی لاریجانی امروز (سه شنبه 19 مردادماه) در سی و سومین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور با اشاره به وجود معضل کنکور در کشور گفت: یکی از مسائل و موضوعات مهم برای تحول و توسعه حوزه آموزش و پرورش حل معضل کنکور است، از این رو تا وقتی که کنکور با این وضع در کشور وجود داشته باشد تحولی رخ نداده و ما با سد بزرگی برخورد می کنیم، از این رو تا زمانی که این مسأله در اذهان و برنامه‌ها دیده نشود، نمی‌توان یک نظام پویا و خلاق برای آموزش و پرورش طراحی کرد.


رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته در مجلس برای ساماندهی موضوع کنکور قانونی گذاشته شد تا این موضوع بهبود یافته و فرزندان ما در اواسط دوره تحصیل خود برای مسأله کنکور دچار استرس نشوند، زیرا در شرایط کنونی استرس کنکور از سال‌های آخر دبیرستان به سال‌های اول دبیرستان کشیده شده که این مسأله مخل فهم و درک مسائل علمی است، زیرا تست زدن و کنکور دادن تنها یک فن بوده و ما باید این مسأله را از جلوی پای آموزش و پرورش برداریم، از این رو برداشتن و رفع این مسأله نیاز به آیین نامه ندارد، بلکه نوع تفکر و ارزیابی‌ها در میان مدارس، معلمان، دانش آموزان و جامعه باید تغییر کند.


وی افزود: این مسأله مهم است که در خانواده‌ها جا بیفتد که زندگی با کرامت، کسب مدرک نیست بلکه افراد باید خلاق و صاحب حرفه باشند، بنابراین معلمان، رسانه‌‌ها به ویژه رسانه ملی باید این مسأله را ترویج کند، از این رو این فرهنگ باید تغییر کند تا بتوان با کنکور به عنوان یک سد مقابله کرد، اما اگر در این میان همه مسأله مدرک گرایی را ترویج کنند نمی‌توان آن را حل کرد هر چند برای آن قانون گذاشته شود.


لاریجانی تصریح کرد: قطعا برای مقابله با تب کنکور مسأله رشد صندلی‌های دانشگاه‌ها راه حل نیست زیرا براساس آمارها در شرایط کنونی 50 درصد از فارغ‌التحصیلان بیکار هستند. از این رو اگر افراد دارای فن و خلاقیت باشند شغل و کار ایجاد می شود. همچنین اگر می‌خواهیم شرایط خروجی سیستم آموزش و پرورش متناسب با بازار باشد باید سد کنکور را برداریم. البته در گذشته این میزان حجم پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها وجود نداشت اما در مقطعی این موضوع تغییر کرد و دانشجویان برای تحصیل جذب شدند که در آن زمان گسترش دانشگاه اقتضای توسعه بود، اما نه در این حجم باید صورت می گرفت.


امروز آموزش و پرورش به یک خانواده بسیار بزرگ تبدیل شده اما کشور با محدودیت منابع و اعتبارات روبه‌رو است که این موضوع موجب بروز مشکل شده اما اگر ساختار نظام آموزشی کشور کوچک‌تر و جمع و جورتر شود امکانات این حوزه برای افراد بیشتر می‌شود.

وی با بیان اینکه «دستگاه آموزش و پرورش، یک دستگاه تمدن ساز برای کشور است»، گفت: این دستگاه مانند سایر دستگاه‌های کشور که امور جاری را پیگیری می‌کنند نیست بلکه آموزش و پرورش امروز یکی از مسائل و محورهای امنیت ملی در کشور است. از طرفی دیگر خوشبختانه بعد از گذشت سه دهه از انقلاب اسلامی حوزه آموزش و پرورش کشور با وجود تغییرات مختلف در این بخش به تجربیات خوبی دست پیدا کرده و مسیر معقولی را دنبال کرده تا افراد در جامعه اسلامی در تراز آن تربیت شوند.


لاریجانی با اعلام اینکه «تحقق اهداف و خواسته‌های حوزه آموزش و پرورش نیازمند ارزیابی مستمر از این حوزه است»، گفت: یکی از محورهای این مسأله اهمیت سند تحول است که این سند در شورای انقلاب فرهنگی بررسی شده و خوشبختانه از یک پختگی خوبی برخوردار است.


رئیس قوه مقننه کشور بر لزوم متمرکزسازی و اولویت‌سازی در حوزه آموزش و پرورش تأکید کرد و افزود: قطعا برای پیشبرد کارهای بزرگ اگر اهدافی را انتخاب کرده و همه استعدادها را برای تحقق آن متمرکز کنیم قطعا کار به خوبی پیش می‌رود اما اگر اهداف متکثر باشد به نتیجه نمی‌رسیم؛ به طور مثال در چند سال اخیر شاهد بودیم که وقتی دولت جدید سرکار آمد وضعیت تورم شدید و میزان آن حدود 40 درصد بود از این رو در آن زمان اولویت اصلی در نظام کنترل تورم تعیین شد و به همین دلیل، دولت و مجلس بر آن تمرکز کردند حال بعد از سه سال رشد تورم کاهش پیدا کرده است البته این مسأله به معنای وجود وضعیت اقتصادی خوب نیست بلکه در این حوزه نیز دچار چالش‌هایی هستیم که باید آن‌ها را حل کرد.


وی ادامه داد: یکی دیگر از مسائل موضوع هسته‌ای بود که در آن زمان به یک موضوع بغرنجی تبدیل شده بود به طوری که از یک طرف کشور با فشارهای بین‌المللی روبه‌رو بود و از طرف دیگر مردم خواست مشروعی برای ایستادگی در مقابل زورگویی‌ها و حفظ دانش هسته‌ای داشتند، از این رو به طور حتم اگر همه نظام در این مسأله وفاق نداشتند، قابل حل نبود؛ بنابراین همه تمرکز کردند تا دانش هسته‌ای بومی به یک راه‌حل برسد و از طرف دیگر در اصل توانمندسازی کشور در مسأله هسته‌ای وفاق وجود داشت و ایران به خوبی به این دانش دست پیدا کرد.


رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات متعدد حوزه آموزش و پرورش گفت: متأسفانه در شرایط کنونی این حوزه با مشکلات بسیاری از جمله مشکلات معیشتی، معوقات و موضوع تغییر نظام آموزشی روبه‌روست که به نظر می‌رسد که اگر در سطح ملی این مسائل به اولویت تبدیل شده و همه روی آن وفاق داشته باشند، قطعا قابل حل است از این رو به نظر من آموزش و پرورش باید در سطح ملی به چند اولویت برسد تا در برنامه ششم توسعه آن‌ها دیده شده و همه دستگاه‌های کشور برای حل آن متمرکز شوند اما اگر این موضوع و اولویت انتخاب نشود، قطعا تحقق و رسیدن به همه آنها امکان‌پذیر نیست.


لاریجانی با اشاره به مشکلات معیشتی معلمان در شرایط کنونی تصریح کرد: به طور حتم یکی از ارکان مهم حوزه آموزش و پرورش، جایگاه معلمان است از این رو همانقدری که توانمندسازی معلمان به اسلوب کار آموزشی دارای اهمیت است به همانقدر رفع مشکلات آن‌ها و ایجاد آرامش برای این افراد بسیار مهم است. وقتی معیشت معلمان سامان یافته نباشد، آن‌ها آرامش کافی برای تدریس نداشته و نمی‌توان انتظار داشت که مشکلاتشان را کنار گذاشته و تدریس کنند بنابراین من این وضعیت کنونی را برای حوزه آموزش و پرورش مضر می‌دانم و قطعا باید آرامش روحی معلمان فراهم شود.


وی ادامه داد: البته کشور در شرایط کنونی با مشکلات درآمدی بسیاری روبه‌روست اما قطعا باید برای 5 ساله آینده و با توجه به منابع موجود برنامه ریزی کرده تا افق روشنی در این حوزه تعریف شود. همچنین توجه به مسأله اقتصاد مقاومتی در کشور بسیار مهم است اما ایجاد فضای مناسب برای تحقق آن نیز یک موضوع اساسی بوده از این رو زمانی اقتصاد مقاومتی در کشور محقق شده و رخ می‌دهد که جامعه شاداب و امیدوار باشد بنابراین اگر خیل عظیم معلمان شادابی نداشته باشند روحیه غمگینانه در جامعه رخ می‌دهد از این رو این مسائل جز موضوعات مهم بوده که باید در برنامه ششم توسعه تعیین تکلیف شود.


رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تغییر نظام آموزشی کشور گفت: این نظام آموزشی یک نظام نوپا و جدید بوده و در طول سال‌های پس از انقلاب بارها نظام آموزشی تغییر کرده حال سوال اینجاست که آیا با این تغییرات، افراد مفیدتر و توانمندتری تربیت می‌شوند البته ممکن است از وجوهی بگویید که موفق بوده اما هرچه که باشد، نظام جدید سیستمی نوپا است و باید از آن صیانت کرد تا در آینده بار دیگر تغییر نکند چون تغییر نظام آموزشی هزینه‌بر، انرژی‌بر بوده و فضاها و موقعیت‌ها را از بین می‌برد.


وی بر لزوم ایجاد یک نظام ارزیابی مستمر در حوزه آموزش و پرورش تأکید کرد و گفت: ایجاد این نظام ارزیابی می‌تواند مشکلات این حوزه را ارزیابی و شناسایی کرده تا بتوان به خوبی آن‌ها را رفع کرد از این رو با ایجاد یک نظام ارزیابی دیگر احتیاجی به تغییر نظام آموزشی نیست.


وی ادامه داد: یکی از مسائل مهم استفاده از بخش‌های خارج از وزارتخانه، افراد محقق و کارشناسان برای برنامه‌ریزی و بررسی این نظام است.


رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت تمرکز بر مسأله آموزش دبستان و پیش‌دبستانی گفت: ما امروز در کشور فارغ‌التحصیل مهندس، دکتر و محقق کم نداریم، حال این سوال پیش می‌آید که آیا با این حجم فارغ‌التحصیل مشکلات کشور حل شده است؟ چراکه در شرایط کنونی میزان و تعداد مهندسان و فارغ التحصیلان ایران کمتر از کشورهای توسعه یافته نیست البته این موضوع خوب و مثبت است اما قطعاً باید به اندازه نیرو تربیت کرد بنابراین باید تربیت افراد خلاق و توانمند در دستور کار قرار گیرد از این رو توجه به این مسائل در نظام آموزشی دبستان و پیش دبستانی بسیار ضروری است و قطعاً با اجرای آن می‌توان افراد خلاق تربیت کرد و ما با این مسأله می‌توانیم افق و آینده مثبتی را برای کشور و حوزه آموزشی کشور متصور شویم.


وی با اشاره به اهمیت حمایت از بخش خصوصی در حوزه آموزشی کشور گفت: در این رابطه دو دیدگاه وجود دارد؛ دیدگاه نخست این است که چون آموزش و پرورش بر اساس قانون اساسی در کشور رایگان دیده شده نباید مدارس غیرانتفاعی و خصوصی ایجاد شود. از طرف دیگر نگاه دوم این است که نباید مانع از حضور بخش خصوصی در این بخش شویم و این حوزه نیز باید رشد خود را داشته باشد از این رو در شرایط کنونی معلمان زیادی هستند که می‌توانند در این مدارس فعال شوند البته به نظر من هر کدام از این دو دیدگاه خوب اجرا شود عیبی ندارد اما باید برای اجرا این مسائل با شرایط موجود کشور هماهنگ باشد.


لاریجانی تصریح کرد: امروز آموزش و پرورش به یک خانواده بسیار بزرگ تبدیل شده اما کشور با محدودیت منابع و اعتبارات روبرو است که این موضوع موجب بروز مشکل شده اما اگر ساختار نظام آموزشی کشور کوچک‌تر و جمع و جورتر شود امکانات این حوزه برای افراد بیشتر می‌شود البته باید بگویم که در شرایط کنونی هر دو سیستم و دیدگاه در دنیا در حال اجراست اما باید دید که شرایط کشور چگونه است و بر اساس آن اقدام کرد.


رئیس مجلس شورای اسلامی بر لزوم مردمی کردن حوزه آموزش و پرورش تأکید کرد و گفت: قطعاً حضور مردم در هر بخش و دستگاهی ملاک موفقیت آن است از این رو به نظر من نظام آموزش و پرورش نیز باید ساز و کارهای لازم را برای حضور مردم در این بخش فراهم کند و قطعاً مجلس از این رویکرد حمایت می‌کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر