شروع همکاری مشترک سایپا با ایویکو و زامیاد
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، مهدی جمالی با بیان اینکه در این فضا خودروسازی سایپا مجددا فعالیتهای خارجی خود را شروع کرد، افزود: نخستین قرارداد در ماه گذشته با سیتروئن قطعی شد و به زودی کارهای مرتبط با آن در حال انجام است.
مدیرعامل سایپا تصریح کرد: خوشبختانه توانستیم با طرف خارجی این تفاهم را داشته باشیم که ۵۰ درصد سهام یکی از طرحهای ما را خریداری و مستقیما پرداخت مبلغ ۵۰ درصد سهام سایپا کاشان را واریز کند.
جمالی عنوان کرد: رسما اعلام میکنم که همکاری مشترک با ایویکو و زامیاد شروع شده است و قرارداد با رنو در حال پیگیری و انجام است. قردادی که با شرکت نیسان داشتیم، به زودی فعال خواهد شد و قراردادهای قبلی ما که در دوره تحریم انجام شده بود نظیر چانگان و برلیانس به محصول رسیده است؛ البته تلاش میکنیم داخلیسازی آنها را به شدت پیگیری کنیم و امیدوارم محصول خیلی خوبی را ظرف یکی دو سال آینده داشته باشیم.
تلاش برای فعال کردن قرارداد کیا
وی درباره کیا هم گفت: ما با کیا از قدیم همکاری داشتیم و حتی در دوره تحریم نیز همکاریها ادامه داشته است. امیدوارم در یکی دو هفته آینده در سفری که به کره جنوبی خواهم داشت، بتوانیم قرارداد را فعال کنیم.
مدیرعامل سایپا افزود: آنچه در شرایط فعلی اصل است، باید حتما سرمایهگذاری و صادرات در همه قراردادها دیده شود.
جمالی درباره همکاری با ایویکو تصریح کرد: در سیاست وزارت صنعت دو اصل اساسی وجود دارد؛ یکی اینکه حتما باید سرمایهگذاری طرف خارجی اتفاق بیفتد و حتما صادرات و قطعهسازی دیده شود. این سیاستها کاملا در شرایط قراردادها دیده خواهد شد.
وی عنوان کرد: در رابطه با ایویکو هم در حال مذاکره هستیم و حتما این شرایط را در نظر داریم.
جمالی متذکر شد: سیاست اصلی ما همچنان محصولات اقتصادی است. من این نوید را میدهم که ما ۵۰ درصد تولیدات خودمان حتما ایرانی خواهد بود و جایگزینهای خوبی را طراحی میکنیم.
عرضه محصول جدید سایپا تا پایان امسال
مدیر عامل سابپا تصریح کرد: سال گذشته ساینا را به بازار عرضه کردیم که جایگزین خوبی برای محصولات ارزانقیمت است و تا پایان سال نیز محصول جدیدی را عرضه خواهیم کرد.
وی درباره انتقادات در باره واگذاری ۵۰ درصد سهام سایپا کاشان و نحوه قراردادها گفت: ما قیمت را کارشناسی کردیم و این مدل برای اولین بار در کشور اتفاق افتاده است. ما اعتقاد داریم که هر خارجی که علاقهمند است در ایران سرمایهگذاری کند، باید سهام شرکت را بخرد و مشارکت واقعی داشته باشد.
جمالی اضافه کرد: تجربه تلخی که ما در دوران تحریم داشتیم، این بود که خودروسازی یا صنعت دیگری در کشور کار را شروع میکرد، اما به محض این که تحریم میشد، شرکت را با زیان رها میکرد. در طرح جدید هر اتفاقی بیفتد، در سود و زیان مشارکت میکنیم.
مدیرعامل سایپا در پاسخ به این پرسش که مدل قرارداد از چه کشوری گرفته شده است، اظهار کرد: ما خودمان مدلایز هستیم و بلدیم قرارداد ببندیم.
جمالی افزود: قرارداد تقریبا نهایی شده، فقط روشهای پرداخت پول را طراحی میکنیم.
وی در پاسخ به این پرسش که سایتی از سایپا به رنو واگذار خواهد شد؟ تصریح کرد: اکنون سایپا شرایط خوبی دارد و قاعدتا ما شرایط خودمان را به طرفهای خارجی اعلام می کنیم و هر کسی شرایط ما را پذیرفت، با آنها قرارداد میبندیم.
جمالی درباره برنامه این خودروسازی درباره توسعه صادرات متذکر شد: توسعه صادرات سیاست اصلی ماست. در سال گذشته قرارداد الجزایر را طراحی کردیم و در آذربایجان نیز کار مشترکی را با ایران خودرو هماهنگ کردیم.
سیتروئن موظف به صادرات 30 درصد محصولات سایپا است
وی گفت: با ساحل عاج در حال مذاکره هستیم و اولین محصولات سایپا نیز به لبنان صادر شده است. همچنین در قراردادهای جدید پیشبینی کردیم ۳۰ درصد محصولات تولیدی مشترک سایپا با شرکتهای خارجی صادر شود. بر این اساس، در همین سال اول در قرارداد حتما صادرات توسط سیتروئن انجام خواهد شد و این شرکت مکلف است ۳۰ درصد محصول تولیدی سایپا کاشان را به شبکه خود عرضه کند.
جمالی درباره صادرات عراق تصریح کرد: صادرات به عراق همچنان ادامه دارد و ما در روشهای مختلف صادرات را انجام میدهیم. در همین راستا در ماه گذشته بیش از یک هزار خودرو به عراق صادر کردیم.
مدیرعامل سایپا در ادامه عنوان کرد: ما در حال مذاکره با صندوق ضمانت صادرات و بانک توسعه صادرات هستیم و قول تامین ۴۰ میلیارد تومان اعتبار را نیز از توسعه صادرات گرفتهایم.
جمالی متذکر شد: برنامه داریم سایپا لیدر صادرات قطعهسازی شود و اگر بتوانیم به این حوزه وارد شویم مطمئنا موفق خواهیم بود.
انتهای پیام/