صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۴۸ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۴

برژینسکی: جایگزین توافق با ایران، «خودزنی» است/ نخست‌وزیر اسرائیل عوا‌م‌فریبی می‌کند

«زیبیگنیو برژینسکی»، مشاور اسبق امنیت ملی آمریکا در مصاحبه‌ با شبکه «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» از تفاهم هسته‌ای ایران و ۱+۵ در لوزان سوئیس حمایت کرد.
کد خبر : 10833

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، شبکه «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» طی مصاحبه‌ای با «برژینسکی» نظر وی را درباره تفاهم‌نامه هسته‌ای سوئیس جویا شد. او در این مصاحبه تصریح کرد که در مجموع تفاهم هسته‌ای ایران و ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین به علاوه آلمان) که روز پنجشنبه‌ هفته گذشته در شهر «لوزان» سوئیس حاصل شد، خوب بود.


وی در پاسخ به مجری برنامه در خصوص تفاهم نامه هسته‌ای سوئیس اذعان کرد: «در مجموع توافق خوبی بود. فکر می‌کنم جایگزین عدم توافق بسیار بدتر است».


برژینسکی در خصوص جایگزینی برای توافق هسته‌ای با ایران گفت: «به طور قطع فشارهای رو به افزایشی برای متوسل شدن به گزینه نظامی وجود خواهد داشت اما پیامدهای گزینه نظامی به شدت غیرقابل پیش‌بینی است و به احساس سوءظن و عدم اطمینان و اتهام و غیره منتهی می‌شود».


مشاور سابق امنیت ملی آمریکا سپس در ارزیابی این تفاهم تأکید کرد: «من فکر می‌کنم با فرض اینکه این توافق راه‌های گوناگونی دارد و در بین بازیگران متفاوتی است، این یک تحول مثبت است».


وی در پاسخ به پرسش مجری برنامه در این خصوص که نتانیاهو یکی از مخالفان اصلی این تفاهم‌نامه است و آیا این تفاهم‌نامه واقعا برای اسرائیل خوب است؟ گفت: «من فکر می‌کنم در نهایت در صورتی‌ که این توافق عملی شود، یک توافق بسیار خوب خواهد بود. این توافق امنیت و ثبات را در منطقه افزایش دهد. آقای نتانیاهو واقعاً با حملات آشکار خود به موضع رئیس‌جمهوری کشوری که یکی از قوی‌ترین حامیان اسرائیل در چند دهه گذشته بوده است، خود را بی‌اعتبار می‌کند. به نظر من این شیوه‌ای بد، یک کار بد و یک سیاست و استراتژی بد است».


برژینسکی در پاسخ به این پرسش که به عقیده وی آیا موضع نتانیاهو موضع شخصی وی بوده یا حاصل فشارهای داخلی در اسرائیل است؟ گفت:« مطمئن نیستم آنچه نتانیاهو می‌گوید، واقعاً موضع اسرائیل باشد. من اظهارنظرهای زیادی از مقامات عالی‌رتبه سابق اسرائیلی در زمینه امنیتی اعم از نظامی و اطلاعاتی و غیر خوانده‌ام و احساس من این است که اسرائیل در مباحثات جدی شرکت دارد و این نوع حملات عوام‌فریبانه که از جانب نخست‌وزیر اسرائیل مطرح می‌شود، سازنده نیست».


وی ادامه داد: «اگر ایران گزینه همکاری را انتخاب کند، بسیار مثبت و اطمینان‌بخش خواهد بود. اگر چنین گزینه‌ای را انتخاب نکنند، فکر می‌کنم آن هنگام سوالاتی درباره هدف ما مطرح شود. بنابراین دو طرفین همچنان می‌بایست تعهدات قاطعانه‌ای را برای طی کردن تمامی راه‌ها اتخاذ کنند اما زمان زیادی برای ما به منظور انجام چنین کاری باقی نمانده است و نظر من این است که به صورت جدی برای چنین کاری تلاش کنیم.»


برژینسکی درباره لزوم توافق هسته‌ای با ایران افزود: «ما باید اول از همه درک کنیم که وضعیت در خاورمیانه بسیار پیچیده است. دیگر هیچ گزینه روشنی وجود ندارد و به همین دلیل هرآنچه که سهمی در عقلانیت بیشتر، هنجار بیشتر و منافع مشترک بیشتر داشته باشد، خوب است.»


وی تأکید کرد: «جایگزین توافق، یک انفجار منطقه‌ای گسترده با پیامدهای کاملاً غیرقابل پیش‌بینی خواهد بود.»


برژینسکی در بخش‌هایی از سخنان خود تأکید کرد که جمهوری‌خواهان در حالی از توافق انتقاد می‌کنند که هیچ جایگزین بهتری ارائه نمی‌دهند.


وی ضمن اینکه جایگزین توافق مخرب خواهد بود، گفت: «لطفاً یک جایگزین ارائه دهید! جمهوری‌خواهان تمایلی ندارند به طور مستقیم این مسئله را بیان کنند اما به طور ضمنی در اظهارات آنها این وجود دارد که قصد دارند به همراه اسرائیل، ایران را تخریب کنند. نمی‌بینم که جمهوری‌خواهان یک جایگزین بهتری ارائه دهند.»


وی درباره حمله نظامی و جایگزین توافق تصریح کرد: «این یک سیاست خودزنی است و فحش و ناسزا گفتن هرگز یک پاسخ هوشمندانه به مشکلات پیچیده نیست. فکر می‌کنم مردم آمریکا به طور غریزی چنین چیزی را درک می‌کنند و به همین دلیل نظرسنجی‌های عمومی که اخیرا آنها را مطالعه کرده‌ام، نشان می‌دهند که اکثر مردم آمریکا خواستار تقابل نظامی با ایران نیستند.»


انتهای پیام/

برچسب ها: اسرائیل
ارسال نظر