۲۷۰ میلیارد تومان اعتبار برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی پایتخت اختصاص یافت
به گزارش گروه اجتماعی آنا، مسعود رنجبریان اظهار کرد: امروزه توسعه ناوگان حملونقل عمومی در تهران از ضرورتهای مهمی است که باید مورد توجه جدی دولت و شهرداری تهران قرار گیرد. در این بین اتوبوسها یکی از مهمترین وسایل ترابری در شهر تهران هستند. بطوریکه روزانه 4.5 میلیون جابهجایی در شهر تهران با فعالیت ۶۶۰۰ دستگاه اتوبوس صورت میگیرد. با این وجود اکنون سهم اتوبوسرانی از حملونقل همگانی شهر تهران ۲۰ درصد است. این درحالیست که در افق ۱۴۰۴، سهم این وسیله همگانی باید به ۲۵ درصد برسد.
او افزود: در عین حال آلودگی هوا و ترافیک دو معضل شهر تهران هستند که توسعه حملونقل عمومی به عنوان اصلیترین شاه کلید برون رفت از این دو معضل در سالهای اخیر در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفته است.
به گفته رنجبریان پلان کلی سیستم حملونقل عمومی یکپارچه شهر تهران براساس اولویتبندی مختلف طراحی شده که در این طرح سیستم ریلی به عنوان استخوانبندی اصلی شبکه حملونقل عمومی در اولویت نخست، خطوط سامانه تندرو و خطوط فرامنطقهای به عنوان خطوط پرسرعت در شبکه معابر در اولویت دوم و گسترش ناوگان تاکسیرانی در اولویت سوم در دستور کار شهرداری تهران قرار دارد.
مدیر کل برنامهریزی و توسعه شهری معاونت حملونقل و ترافیک همچنین اضافه کرد: بر همین اساس در سال ۹۴ ردیفهای بودجهای برای توسعه و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی در بودجه حملونقل عمومی شهرداری تهران در نظر گرفته شده که بالغ بر ۲۷۰ میلیارد تومان است.
او گفت: ۱۸ میلیارد تومان اعتبار نیز به منظور بازسازی اتوبوسهای فرسوده شهر تهران در سرفصل بودجه شرکت واحد اتوبوسرانی در سال ۹۴ قرار گرفته است.
رنجبریان با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: بازسازی اتوبوسهای فرسوده نمادی از اقتصاد مقاومتی است که از سوی شرکت واحد اتوبوسرانی صورت گرفته است.
۲ هزار و ۲۵ دستگاه اتوبوس فرسوده باید از رده خارج شوند
به گفته وی براساس مصوبه هیأت وزیران در سال ۱۳۹۰ و کاهش سن فرسودگی اتوبوسها از ۱۰ سال به ۸ سال در حال حاضر ۲ هزار و ۲۵ دستگاه اتوبوس فرسوده باید از رده خارج و از چرخه خدماترسانی ناوگان اتوبوسرانی حذف شوند.
مدیر کل برنامهریزی و توسعه شهری معاونت ترافیک شهرداری تهران با تاکید بر اینکه خارج شدن مینی بوسهای فرسوده شهر تهران یکی از دغدغههای ما در چرخه حملونقل عمومی است، گفت: بیش از هزار و دویست دستگاه مینی بوس تحت پوشش شرکت واحد در شهر تهران در حال خدمترسانی هستند که همگی آنها عمری بالغ بر ۲۰ تا ۲۵ سال دارند و طول عمر بالای سن فرسودگی آنها آلایندگی را برای شهر تهران به ارمغان میآورد.
به گفته رنجبریان در طول دو سال گذشته نوسازی این مینیبوسها برای از رده خارج کردن آنها صورت گرفت، اما با توجه به عدم حمایت دولت در این بخش نیز با چالش روبرو شدیم و تنها ۱۱۰ دستگاه مینیبوس در سال۹۲ نوسازی شد.
وی تاکید کرد: به همین علت در سال ۹۴ خروج مینی بوسهای فرسوده را در اولویت قرار دادهایم و برای این کار در شورای شهر پیشنهاد شده تا شهرداری تهران راسا و با تعیین بودجهای وارد طرح از رده خارج کردن این مینی بوسها شود و اکنون این مهم در دست اقدام است.
امسال 450 اتوبوس مجهز به فیلتر دوده میشوند
مدیرکل برنامه ریزی و توسعه شهری معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری تهران در ادامه به نصب فیلتر دوده در اتوبوسهای شهر تهران اشاره کرد و گفت: در سال گذشته طرح پایلوت و آزمایشی فیلترهای دوده بر روی ۲۰ دستگاه اتوبوس سنجیده شد و از سال ۹۴ به مرحله اجرای نهایی در خواهد آمد. از این رو تجهیز ۴۵۰ اتوبوس به فیلتر جذب دوده هم امسال پیش بینی شده است.
به گفته او به منظور تجهیز ۴۵۰ دستگاه اتوبوس به فیلتر جذب دوده، بیش از ۹ میلیارد تومان بودجه در سر فصل اعتبارات شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران لحاظ شده است. در عین حال به گفته رحمتالله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران در صورت اجرای موفقیت آمیز این طرح در صورت کمبود اعتبار از اعتبارات بخش سلامت نیز در این بخش استفاده خواهد شد. از طرفی در سال آتی اعتبارات خوبی برای توسعه ناوگان اتوبوسرانی در نظر گرفته شده است تا بتوان با سرمایهگذاری مشترک بخش خصوصی با ورود اتوبوسهای جدید کمبود وضع موجود را بر طرف کنیم.
سهم دولت از یارانه اتوبوس 170 میلیارد تومان است
رنجبریان در ادامه با بیان اینکه در سال ۹۴ به منظور تامین هزینههای جاری شرکت واحد اتوبوسرانی با حمایت شورای اسلامی شهر تهران، شهرداری تهران مبلغ ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته است، گفت: با وجود مشکلات عدیده در نگهداری سامانه اتوبوسرانی، سهم دولت از یارانه بلیط اتوبوس در سال ۹۴، ۱۷۰ میلیارد تومان برای کل کشور و سهم شهر تهران بالغ بر ۳۰ درصد این اعتبار است.
مدیر کل برنامهریزی و توسعه شهری معاونت حملونقل و ترافیک با تاکید بر اینکه از سنوات گذشته باید دولت برای کمک به توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی نسبت به پرداخت سهم 82.5 درصدی توسعه ناوگان عمومی شهر اقدام میکرد، گفت: این در حالیاست که در قانون بودجه سال ۹۳ ظرفیت قانونی ایجاد شد که بتوان از بند «ق» تبصره دوم ماده واحده قانون بودجه برای کاهش مصرف انرژی برای توسعه و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی استفاده کرد که بر اساس مصوبه شورای اقتصاد مقرر است طی پنج سال تعداد ۱۷۰۰۰ دستگاه اتوبوس به شهرداریهای کشور داده شود. لذا ضمن قدردانی از حمایت دولت امیدواریم هر چه سریعتر این مصوبه به اجرا گذاشته شود تا تمام شهرداریهای کشور از جمله شهر تهران بتوانند از مزایای این قانون استفاده کنند.
انتهای پیام/