صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۰۵ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۴

اما و اگرهای طرح جدید پیش فروش مسکن

وزیر راه و شهرسازی در حالی از ابلاغ تشکیل حساب‌های امانی نزد بانک‌ها برای واریز وجه پیش‌فروش و نظارت آنها بر پیشرفت ساخت‌و‌سازهای مسکن خبر می‌دهد که رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران بر نبود امکان نظارت بانک‌ها بر این امر تاکید دارد.
کد خبر : 10799

به گزارش خبرنگار اقتصادی آنا، بر اساس اظهارات عباس آخوندی بخش عمده تخلفات ساخت‌وسازهای مسکن عمل نکردن سازندگان به تعهدات خود در حوزه پیش‌فروش است که به همین علت بر اساس آیین‌نامه مصوب دولت، همه مراحل پیش‌فروش تعیین تکلیف شده‌ است.


به گفته وی، از این پس یک حساب امانی در نزد بانک‌ها گشایش شده و پول پیش‌خرید در این حساب قرار می‌گیرد تا بانک بر روند ساخت‌و‌ساز به عنوان امین خریدار نظارت کند.


در همین باره رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا با بیان اینکه نظارت بر روند ساخت‌و‌ساز مسکن موضوعی حاکمیتی است، گفت: این امر بر عهده وزارت راه و شهرسازی است و بانک‌ها نمی‌توانند در آن دخل و تصرفی داشته باشند.


سعید غفرانی افزود: البته از آنجا که بانک مسکن از زیر مجموعه‌های وزارت راه و شهرسازی به حساب می‌آید، این وزارتخانه می‌تواند نظارت بر ساخت‌وساز مسکن را به بانک مسکن واگذار و از این فضای قانونی استفاده کند.


غفرانی در پاسخ به این پرسش که چه ضمانت اجرایی برای صحیح اجرا شدن روند ساخت و ساز و نظارت بانک وجود دارد؟ تصریح کرد: زمانی که شبکه بانکی وارد موضوعی می‌شود یقینا تمهیدات لازم را نیز برای آن در نظر می‌گیرد، اما باید منتظر اعلام جزئیات بیشتر این طرح بود.


وی اظهارکرد: یقینا بانک در مسیری قدم نمی‌گذارد که پس از دریافت وجه و تضمین اجرا، سپرده‌ها باز نگردند؛ البته این امر به سیاست‌های اجرایی بانک‌ها نیز بستگی دارد که باید پس از تعیین تکلیف طرح مورد بررسی بیشتر قرار گیرد.


دبیر انجمن صنفی کارفرمایی پیمانکاران و شرکت‌های ساختمانی و تجهیزاتی استان تهران نیز در این رابطه به آنا گفت: به عقیده من افتتاح حساب امانی نزد بانک‌ها برای پیش‌فروش مسکن طرحی در راستای حمایت از منافع فعالان ساخت و ساز و تولیدکنندگان خواهد بود و می‌تواند از بازار دلالی در بخش مسکن جلوگیری کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر