صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۲۲ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۵
همگام با کاروان امام رضا (ع) در ریو

مادری که باور دارد می‌تواند طلایی شود/ دوئل دو دوست  صمیمی در ریو

نخستین نشان طلای المپیک لندن در تفنگ بادی ۱۰ متر به زنان اهدا شد. اتفاقی که احتمالاً در المپیک ریو هم تکرار می‌شود؛ با این تفاوت که حالا بانوان ایرانی نیز مدعی کسب مدال هستند.
کد خبر : 107696

به گزارش خبرنگار ورزشی آنا، در تاریخ ورزش زنان ایران، ورزشکاران موفق زیادی داشتیم اما هیچ زمانی آنها موفق به کسب مدال المپیک نشدند. این طلسم شاید امروز در ریودوژانیرو به وسیله نجمه خدمتی و الهه احمدی دو بانوی تیرانداز شکسته شود.


در روز اول مسابقات المپیک ریو 2016 که امروز برگزار می‌شود «الهه احمدی» به عنوان اولین نماینده ایران در المپیک برای تصاجب مدال به سوی «سیبل» نشانه می‌رود. او در المپیک لندن با تفنگی که متعلق به خودش هم نبود و کیفیت آنچنانی هم نداشت سهمیه المپیک را کسب کرد و در آن مسابقات هم با کسب عنوان ششمی بهترین نتیجه زنان در تاریخ المپیک را به دست آورد.


از آن مسابقات چهار سال می‌گذرد و حالا «احمدی» که حتی حضور در صدر رنکینگ جهانی تفنگ بادی را در دسته 10 متر در کارنامه ورزشی خود دارد امروز از ساعت 16 برای شلیک به خوش‌رنگ‌ترین مدال این دسته به رقابت با رقبای خود می‌پردازد.


طبق قانون مسابقات اگر دو یا چند تیرانداز رکورد مساوی به دست آورند بین آنها قانون «تیر طلایی» (Shoot off) اعمال می‌شود و هر کدام یک گلوله دیگر دارند که میزان دقت در آن، سرنوشت‌شان را رقم می‌زند. این اتفاق در المپیک لندن هم برای الهه احمدی رخ داد و توانست «استینه نیلسن» دانمارکی را حذف کند. نیلسن با تجارب تلخی که در لندن اندوخته، در این المپیک هم از حریفان الهه است.


الهه احمدی پس از المپیک لندن مادر شده است و نام پسرش هم «باور» است. ما هم باور داریم که او می تواند با کمترین خطا و بیشترین تمرکز بهترین نشانه گیری را در المپیک ریو انجام دهد.


نجمه خدمتی؛


امروز «نجمه خدمتی» هم در کنار «الهه احمدی» در المپیک ریو به میدان می رود. این دو هم تیمی 14 سال اختلاف سنی دارند، موضوعی که البته در تیراندازی امری کاملا طبیعی است.


دو رقیب رابطه بسیار خوبی با یکدیگر دارند. خدمتی در المپیک نوجوانان به مقام چهارم رسید و در رقابت های جهانی هم موفق به تکرار همین عنوان شد. جالب این است که در هر دو این رقابت‌ها «سارا هرنونگ» سوئیسی که تنها 50 روز از نجمه خدمتی بزرگ‌تر است به مقام قهرمانی رسیده است. دوئل این دو حریف قدیمی و دوست صمیمی امروز در ریودوژانیرو برگزار خواهد شد.


پینگ پونگ؛


دهه 60 دو برادر از استان مازندران سال ها عضو تیم ملی پینگ پنگ بودند.« نعمت عالمیان و رحمت عالمیان» دو ملی پوش تیم پینگ پنگ که سال هاست در کسوت مربی در استان مازندران خدمت می کنند.


حالا «نیما» و «نوشاد »پسران «رحمت عالمیان» هم اکنون عضو تیم ملی و نماینده ایران در المپیک ریو هستند. نوشاد به عنوان برادر بزرگتر زودتر به خدمت تیم ملی درآمد و سابقه حضور در المپیک لندن هم دارد. اما برای المپیک ریو در مسابقات گزینشی مغلوب برادر خودش «نیما عالمیان» شد.«نوشاد» در قرعه اول به استراحت خورد و در دور دوم باید به مصاف حریفانی از بلاروس و اسلوونی برود اما «نیما عالمیان» ساعت 16:30 ( دقیقه به وقت ایران) در همان دور اول باید با جوان‌ترین نماینده کاروان آمریکا به میدان برود.نوشاد در مسابقات قهرمانی جوانان جهان در رشته تنیس روی میز در اسپانیا مقام پنجم را کسب کند. او در مسابقات لوکزامبورگ مدال طلا را کسب کرد.


همچنین نیما عالمیان در مسابقات جهانی تنیس روی میز پاریس درسال 2013، توکیو2014(تیمی)، در سال 2015 شرکت کرد. وی همچنین در مسابقات تنیس روز میز قهرمانی آسیا در سال 2013 هم شرکت کرده است. نیما عالمیان در مسابقات انتخابی المپیک ۲۰۱۶ در هنگ‌کنگ، سهمیه حضور در المپیک را به دست آورد.


دوچرخه سواری؛


دوچرخه سواری جاده هم از ساعت 17:00 آغاز می شود و «قار میزبانی» 41 ساله کاپیتان تیم، «آروین معظمی گودرزی» به همراه «صمد پورسیدی مسیری» بیش از 241 کیلومتر را باید طی کنند. در این بخش رکابزنانی که سربالایی رو باشند موفق خواهند شد. مسیر المپیک به شدت برای رکابزنان سخت است و پیش بینی قهرمان هم کار سخت و دشوار خواهد بود.


تیم ایران دهمین دوره است که در رشته دوچرخه سواری جاده المپیک شرکت می کند. در دوره های قبلی بهترین عنوان ما در جایگاه پنجاه و یکمی بوده است و در چندین دوره هم از خط پایان نگذشته اند که این نشان می دهد کار بسیار سختی رکابزنان در المپیک خواهند داشت.


مهسا جاور


نتایج تاریخ قایقرانی در المپیک را مرور می کنیم می بینیم که هیچ شگفتی وجود ندارد و تنها کشورهایی که شرایط صنعتی دارند مدال ها را دور کرده‌اند.با این وجود وضعیت قایق «مهسا جاور» به هیچ وجه ناامید کننده نیست. جاور نسبت به «سولماز عباسی» در المپیک لندن رکورد بهتری کسب کرده است و سال ها در مسابقات مختلف حضور داشته است.تردیدی نیست که «مهسا جاور» برای باخت یا جاماندن از حریفان پارو نخواهد زد.


بوکس


تنها بوکسور کاروان ایران که بعد از المپیک لندن حالا دومین تجربه پشت سر خواهد گذاشت روزبهانی‌است. وی در کارنامه خود مدال برنز بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ اینچئون را دارد. روزبهانی در مسابقات جوانان آسیا ۲۰۰۶ میلادی در هندوستان موفق به کسب عنوان قهرمانی شد. همچنین قهرمانی کشور از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰ را نیز دارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر