وزیر علوم: قرار است نهادهای نظارتی دیگر در مسائل داخلی دانشگاهها دخالت نکنند
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر محمد فرهادی صبح امروز در نشست معاونان فرهنگی دانشگاهها در وزارت علوم گفت: «طبق صحبتهایی که با مراکز نظارتی داشتیم، قرار شده است این مراکز درگیر مسائل داخلی دانشگاهها نشوند و مسائل داخلی دانشگاهها بر اساس ضوابط و قوانین و شوراهایی که وجود دارد، دنبال شود. در دانشگاهها چارچوبها، ضوابط و مقرراتی وجود دارد که این موضوعات از طریق هیاتهایی دنبال میشود.»
وزیر علوم یادآوری کرد دانشگاهها دارای برنامههای فرهنگی هستند و از این که این این برنامهها ترویج و توسعه پیدا نکرده و بسیاری از افراد از این برنامهها اطلاع ندارند اظهار تاسف کرد.
فرهادی تاکید کرد دانشگاه باید در بطن جامعه باشد و گفت: «بخش عمدهای از این هدف با ورود دانشگاه به مسائل فرهنگی دنبال میشود.»
او افزود: «سال جاری سال ویژهای برای کشور و دانشگاهها است؛ چرا که انتخابات را پیش رو داریم و همچنین از سویی امسال سال پایانی دوره اول دولت یازدهم است؛ بنابراین باید بیش از پیش فعالیتهای صورت گرفته مطرح و بیان شود.»
وزیر علوم به تاکیدات مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: «اقتصاد مقاومتی همان اقتصاد دانشبنیان است که تحقق این امر از طریق دانشگاهها فراهم خواهد شد.»
فرهادی گفن: «برای رسیدن به این هدف باید مدیریت، تولیدات، مسائل فرهنگی و اجتماعی و حتی برخوردها نیز دانشبنیان باشد و دانشگاهها وظیفه عملیاتی کردن این موضوع را برعهده دارند.»
دانشگاه بدون فرهنگ امکان زیستن ندارد
او به بیانات مقام معظم رهبری اشاره کرد و از قول ایشان فرهنگ را همانند اکسیژنی در فضاهای کشور از جمله فضاهای دانشگاهی دانست. فرهادی گفت: «دانشگاه بدون فرهنگ امکان زیستن نخواهد داشت، بنابراین فرهنگ و فعالیتهای فرهنگی امری ثانوی، مناسبتی، کلیشهای و سطحی نیست، بلکه مانند خون در پیکره دانشگاه جاری است.»
وزیر علوم گفن: «نمیتوان با ترسیم مرزهایی حوزه پژوهش و آموزش را از حوزه اجتماعی و فرهنگی جدا کرد، بنابراین ما در دانشگاهها با بهرهگیری از بیانات مقام معظم رهبری، مقررات و اسناد بالادستی در حوزههای مختلف از جمله حوزههای فرهنگی فعالیت میکنیم.»
توسعه کرسیهای آزاداندیشی
او توسعه کرسیهای آزاداندیشی در دانشگاهها را از برنامههای وزارت علوم دانست و گفت: «کرسیهای آزاداندیشی و نظریهپردازی که هوشمندانه و مدبرانه از سوی مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار گرفتهاند، راهبرد کلان این وزارتخانه است و ما این کرسیها را فرصتی برای بحث و گفتگوی علمی، تحقق جنبش نرمافزاری، توسعه علمی، پویایی و جلوگیری از تسلط و تعصب فکری میدانیم.»
فرهادی گفت: «مسئولان دانشگاهها باید بستری را فراهم کنند تا دانشجویان بیش از پیش با مبانی دینی و منافع ملی آشنا شوند.»
او ادامه داد: «همچنین باید بستری فراهم شود تا استقلال و اعتماد به نفس دانشجویان حفظ شود و دانشجویان بتوانند از طریق نقد و گفتگو به شناخت بیشتر و صحیح برسند.»
وزیر علوم تاکید کرد باید در دانشگاهها بستری فراهم شود تا دانشجویان ضمن پایبندی به اخلاق و حقوق شهروندی، یکدیگر را نقد کنند و بیاموزند که نقد علمی با تهمت و افترا مرزبندی روشنی دارد.
فرهادی تاکید کرد دانشجویان باید بیاموزند که میتوان به مصالح و منافع کشور پایبند بود اما سیاستها و عملکرد مسئولان را نقد کرد. او گفت: «دانشجویان با ورود به مباحث اجتماعی، سیاسی و فرهنگی میتوانند احساس مفید و موثربودن داشته باشند. دانشجویان باید به ارزشهای اسلامی و انقلابی پایبند باشند. بنابراین دانشگاه باید نمادی از عقلانیت مبنی بر گفتگو، استدلال، برهانآوری و مفاهمه باشد.»
افزایش امید از راهبردهای کلان است
وزیر علوم بر لزوم امید و نشاط در دانشگاهها تاکید کرد و گفت: «دانشگاه نه تنها خود باید سرشار از نشاط، امید و پویایی باشد، بلکه باید نشاط و امید را به بطن جامعه تزریق کند؛ چرا که اگر فضای دانشگاه آکنده از ناامیدی، یأس و بیاعتمادی باشد پیشرفت کشور کُند و در نهایت متوقف میشود.»
فرهادی ادامه داد: «تلاش برای افزایش امید، نشاط و شادی در فضای دانشگاه یکی از راهبردهای کلان وزارت علوم است.»
او به راهاندازی اتاقهای فکر استانی در دانشگاههای کشور اشاره کرد و افزود: «این اتاقها با محوریت دانشگاههای مادر تشکیل شدهاند تا پل ارتباطی میان دانشگاه، دولت، جامعه، صنعت و تجارت باشند.»
دانشگاه نباید به آموزشگاه تبدیل شود
وزیر علوم گفت: «دانشگاه پدیدهای نیست که بتوان آن را با مداخله و نظارتهای بیرونی شکل داد، بلکه دانشگاه یک فضا و میدان اجتماعی سرشار از ارزشها، هنجارها، قواعد، تعاملات، آگاهی و دانایی است. اگر مقوله فرهنگ و تعاملات اجتماعی و کنشگری فرهنگی از دانشگاهها گرفته شود، عملا این مراکز به آموزشگاه تبدیل خواهند شد، بنابراین این روند نوعی تقلیلگرایی به شمار میرود.»
او ادامه داد: «بسیاری از مسئولان و مدیران کشور از جمله مدیران دانشگاهی درک صحیحی از فرهنگ ندارند و ما وظیفه داریم درک و فهمی درست نسبت به فرهنگ و فرهنگ دانشگاهی داشته باشیم و نسبت به مقولههای ناصحیح فرهنگی نیز روشنگری کنیم.»
فرهادی گفت: «متاسفانه هنوز برخی به نهاد علم، دانشگاه، دانشجویان و اساتید بدبینی دارند و سرشت پویا، نقاد، پرتحرک، پرسشگر، آرمانخواه، روشنگر و آگاهیبخش دانشگاه را تهدید و چالش میدانند. قطعا معاونان فرهنگی دانشگاهها در خصوص پیدایش چنین فضاهایی نقش اساسی دارند و همانگونه که از سخنان و رهنمودهای مقام معظم رهبری برمیآید، دانشگاه رسالتی فرهنگی و اجتماعی دارد.»
انتهای پیام/