صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۱۳ - ۱۵ فروردين ۱۳۹۴

آیا ایران تغییر کرده است؛ اختلاف میان متحدان اوباما

باراک اوباما و جان کری می‌گویند که توافق هسته‌ای با ایران می‌تواند گامی به سوی بهبود روابط بین واشنگتن و تهران باشد اما کارشناسان و حتی برخی مقامات ارشد دولت آمریکا با نگاه تردید به این موضوع می‌نگرند.
کد خبر : 10737

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، پایگاه خبری پولیتیکو در گزارشی به بیان دو دستگی به‌وجود آمده در دولت اوباما پرداخت و نوشت‌: «منابع آشنا با شیوه تفکر دولت اوباما از شکاف بین مقامات ارشد بر سر آنچه باید پس از توافق هسته‌ای با ایران انتظار داشت، خبر می‌دهند؛ بحثی که می‌تواند استراتژی کلان‌تر آمریکا در خاورمیانه را تضعیف کند».


پولیتیکو به گفته های «‌سوزان مالونی»،‌ تحلیلگر مسائل ایران در موسسه بروکینگز اشاره می کند که وی نیز با رد احتمال تغییر مواضع ایران می‌گوید: «دلایل بسیاری برای تردید در این موضوع وجود دارد که چگونه این توافق در موضوعات مرتبط با نگرانی‌های آمریکا از ایران می‌تواند ایفای نقش کند».


این تحلیلگر آمریکایی اینطور می‌گوید که ممکن است ایران توافق هسته‌ای را بپذیرد اما در موضوعات دیگر و منطقه‌ای این احتمال که تهران موضع خود را تغییر دهد، وجود ندارد.


پولیتیکو می‌نویسد ممکن است رهبر ایران برای همراهی با گروهی که آنها را «تندروها» خواند با ایالات متحده در موضوعات دیگر به شدت مخالفت کند.


پولیتیکو، در ادامه گزارش خود درباره مواضع ایران در قبال آمریکا و مخالفت‌های آن با مواضع منطقه‌ای واشنگتن در خاورمیانه به «ادامه شعار مرگ بر آمریکا» هم اشاره می‌کند و می‌گوید هنوز در ایران این شعار در خیابان‌ها تکرار می‌شود.


در این گزارش همچنین آمده است: «برخی منابع می‌گویند کری در محافل خصوصی (درباره تغییر مواضع منطقه‌ای ایران) بیشتر ابراز خوش‌بینی کرده است اما با اشاره بر خاطرات هیلاری کلینتون در سال 2014 مدعی می‌شود هیلاری کلینتون از کری مرددتر است».


پولیتیکو مواضع ایران در قبال سوریه، حزب‌الله لبنان و یمن را دلیلی بر تایید تردید هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا و نامزد احتمالی انتخابات 2016 می‌داند.


اما یک مقام ارشد پیشین امنیت ملی در دولت جرج دبلیو بوش نیز می‌گوید :«‌رفع تحریم‌های ایران می‌تواند جایگاه ایران در منطقه را مستحکم‌تر کند و موجب شود ما نیز به اهداف خود در منطقه نزدیک شویم».


پولیتیکو در گزارش خود به مخالفت‌ها و «نگرانی‌های» کشورهای حاشیه خلیج فارس از تاثیرات توافق هسته‌ای با ایران و تاثیرات آن بر مسائل منطقه نیز اشاره می‌کند و می‌نویسد هیچ کس به اندازه متحدان عربی آمریکا از این توافق نگران نیست».


در همین ارتباط از یک دیپلمات عضو کشورهای شورای خلیج فارس نقل قول شده است: «ما نیاز به آن داریم که بدانیم توافق هسته‌ای چگونه تاثیر ایران در منطقه را کنترل کرده و همکاری آمریکا-شورای همکاری خلیج(فارس) را تقویت می‌کند».


انتهای پیام/

ارسال نظر