صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۳۳ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۵
در آیین افتتاح دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد

فرهادی: در ایران متخصص حقوق شهروندی نداریم/ 600 رشته با توجه به نیازهای کشور بازبینی شده‌اند

دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد با حضور دکتر محمد فرهادی وزیر علوم تحقیقات و فناوری، دکتر محمد کافی رئیس دانشگاه فردوسی و رؤسای دانشگاه‌های استان‌های خراسان افتتاح شد.
کد خبر : 106938

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا محمدفرهادی وزیر علوم تحقیقات و فناوری در آیین افتتاح این دانشکده گفت: «من خوشحالم که در این آیین در جمع شما فرهیختگان حضور دارم لزوم تشکیل این دانشکده و راه‌اندازی آن از خیلی وقت پیش احساس می‌شد.»


فرهادی گفت: «متاسفانه ما امروز در حقوق نفت، آدم مطلع کم داریم. ما در ایران اصلا متخصص حقوق شهروندی نداریم در حالی که بسیار مهم است. ما به شدت نیاز داریم که در کل کشور و در تعامل با جهان افراد آگاه مطلع و متخصص در رشته‌های حقوق و علوم سیاسی داشته ‌باشیم و آن‌ها را شناسایی کنیم.»


وزیر علوم افزود: «با تاریخچه ارزشمندی که درباره خراسان وجود دارد این دانشگاه بزرگ کمبود را جبران و دانشکده حقوق و علوم سیاسی را راه‌اندازی کرده است. در ابعاد کلی کلینیک‌های حقوق هم بسیار جالب است و برای من هم تازگی دارد و اتفاقا باید در قالب کلینیک هم مطرح شوند.»


او بر کاربردی کردن رشته‌های علوم انسانی تاکید کرد و گفت: «من مطلع شدم در آلمان برای آدم‌های سرگردان کلینیک فلسفه وجود دارد و این دقیقاً همان کاربردی کردن علوم انسانی است.»


فرهادی گفت: «ما باید در رشته‌های ضروری مورد نیاز کشور پیشنهاد دهنده باشیم و همچنین در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در رشته‌های علوم انسانی هم باید قدم‌های جدی برداریم.»


فرهادی به افزایش صندلی‌های خالی در دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: «ورودی ما برای دانشگاه‌ها کمتر شده است امسال حدود 850 هزار نفر در آزمون سراسری ثبت‌نام کردند در حالی که همین تعداد در جلسه حاضر نشدند. امیدواریم دانشگاه‌های ما جامعیت پیدا کنند.»


وزیر علوم گفت: «امیدوارم شاهد فارغ‌التحصیلی دانشجویانی در این دانشکده باشم که بتوانند به خوبی مسئولیت‌ها را بپذیرند و مشکلات کشور را حل کنند.»


فرهادی گفت: «برای ارتقای کیفیت آموزش عالی و نیز دایر کردن رشته‌های جدید علمی و کاربردی و نیاز کشور اولا از سال گذشته بازبینی رشته‌های تحصیلی شروع شده است و حدود 600 رشته تحصیلی در زمینه‌های علوم پایه، فنی مهندسی، کشاورزی، علوم انسانی و هنر بازبینی شد. این بازبینی‌ها امسال عملا اجرا می‌شود. از طرف دیگر رشته‌های علمی که عمدتا میان‌رشته‌ای و فرارشته‌ای هستند مورد توجه بوده است و تعدادی از آنها تصویب شده است و در گروه‌های برنامه‌ریزی شورای عالی به این امر توجه می‌شود؛ به خصوص برای اینکه این رشته‌ها باید بتوانند وارد بازار کار شوند پیش‌بینی شده است تا کارگروه‌ها این رشته‌ها را منطبق با نیاز کشور تدوین کنند. این رشته‌ها عمدتا در مقاطع بالای کارشناسی مطرح می‌شوند.»


وزیر علوم افزود: «این رشته‌ها به تدریج در شورای برنامه‌ریزی تصویب می‌شود و دانشگاه‌هایی متقاضی راه‌اندازی آن‌ها می‌شوند و گاهی لازم می‌شود در رشته‌هایی مثل علوم شناختی، هنر، پزشکی، مهندسی و ... بین چند دانشگاه به صورت مشترک این تخصص‌ها راه‌اندازی شود.»


انتهای پیام/

ارسال نظر