بیاعتنایی آمریکاییها به سیاست انرژی ترامپ
به گزارش خبرگزاری آنا به نقل از یورونیوز، دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا، سال گذشته با اعلام وضعیت اضطراری ملی در حوزه انرژی، خواستار افزایش تولید داخلی سوختهای فسیلی شد و سیاستی تهاجمی را برای گسترش استخراج نفت، گاز و زغالسنگ در پیش گرفت.
ترامپ در ماه فوریه نیز با امضای یک فرمان اجرایی، وزارت دفاع آمریکا را موظف کرد خرید برق تولیدشده از نیروگاههای زغالسنگ را افزایش دهد؛ اقدامی که در حالی صورت گرفت که زغالسنگ همچنان آلایندهترین منبع تولید انرژی به شمار میرود.
رئیسجمهور آمریکا همزمان در سخنرانیهای عمومی بارها تلاش کرد اهمیت انرژیهای تجدیدپذیر را کمرنگ جلوه دهد. وی در اجلاس جهانی داووس مدعی شد چین تقریباً تمام توربینهای بادی جهان را تولید میکند تا آنها را به کشورهای دیگر بفروشد و همچنین ادعا کرد پکن خود از این فناوری استفاده گستردهای نمیکند؛ این در حالی است که چین بزرگترین مزارع بادی جهان را در اختیار دارد.
ترامپ پیشتر نیز انرژیهای پاک را «فریب قرن» توصیف کرده و از کشورهایی مانند انگلیس خواسته بود به جای توسعه انرژیهای تجدیدپذیر، بر استخراج نفت و گاز تمرکز کنند.
وی همچنین تلاش کرد اجرای پروژههای بادی فراساحلی را متوقف کند و مدعی شد این تأسیسات تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا هستند، اما شماری از دادگاههای فدرال این ممنوعیت را رد کردند و مسیر ادامه فعالیت این پروژهها را هموار ساختند.
با وجود این، وزارت کشور آمریکا به شرکتهای انرژی پیشنهاد داد سرمایهگذاری خود را از پروژههای بادی به سمت پروژههای سوختهای فسیلی و انرژی زمینگرمایی هدایت کنند.
در همین راستا، دولت آمریکا در ماه مارس پیشنهادی نزدیک به یک میلیارد دلار به شرکت فرانسوی توتال ارائه کرد تا سرمایهگذاری برنامهریزیشده این شرکت در پروژههای بادی فراساحلی ایالتهای کارولینای شمالی و نیویورک را به پروژههای سوخت فسیلی منتقل کند.
در نتیجه این سیاستها تاکنون هشت پروژه بزرگ انرژی بادی در آمریکا متوقف شده است. خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز گزارش داده که ایالت کالیفرنیا قصد دارد به دلیل توقف یکی از پروژههای بادی فراساحلی از دولت ترامپ شکایت کند.
کالیفرنیا که به دلیل برخورداری از بادهای قوی و پایدار، ظرفیت بالایی برای تولید برق پاک دارد، همچنان بر توسعه این بخش تأکید کرده و هدفگذاری کرده است تا سال ۲۰۴۵ حدود ۲۵ گیگاوات برق بادی فراساحلی تولید کند؛ ظرفیتی که توان تأمین برق حدود ۲۵ میلیون خانه و نزدیک به ۱۳ درصد برق این ایالت را خواهد داشت.
با وجود سیاستهای محدودکننده کاخ سفید، گزارش یورونیوز نشان میدهد استقبال شهروندان آمریکایی از انرژی خورشیدی نهتنها کاهش نیافته، بلکه روندی صعودی پیدا کرده است.
شرکت «سولار تک» مستقر در کالیفرنیا اعلام کرده فروش پنلهای خورشیدی این شرکت در سال ۲۰۲۵ نسبت به سال قبل دو برابر شده است. همچنین شرکت «اگزکت سولار» در ایالت پنسیلوانیا از رشد ۲۰ درصدی فروش در سال ۲۰۲۴ و جهش ۶۰ درصدی فروش در سال ۲۰۲۵ خبر داده است.
از سوی دیگر، قانونگذاران ایالت نیویورک نیز اخیراً قانونی را تصویب کردند که استفاده از پنلهای خورشیدی «قابل اتصال» (Plug-in Solar Panels) را قانونی میکند. تاکنون ۳۰ ایالت آمریکا استفاده از این فناوری را مجاز اعلام کردهاند؛ فناوریای که بهویژه برای مستأجران و افرادی که امکان نصب پنل روی پشتبام منازل خود را ندارند، مناسب ارزیابی میشود.
در همین حال، دیوید هوخشیلد، رئیس کمیسیون انرژی کالیفرنیا، سیاستهای انرژی دولت ترامپ را «اشتباهی راهبردی در ابعادی عظیم» توصیف کرد؛ بهویژه در شرایطی که جنگ اخیر علیه ایران موجب افزایش قیمت جهانی سوختهای فسیلی شده و وابستگی به این منابع را پرهزینهتر کرده است.
همچنین «لایحه بزرگ و زیبا» که چهارم ژوئیه سال گذشته به قانون تبدیل شد، اعتبار مالیاتی ۳۰ درصدی نصب سامانههای خورشیدی خانگی را تقریباً یک دهه زودتر از موعد حذف کرد.
برآوردهای وبسایت Energy Sage نشان میدهد پس از اجرای این قانون، هزینه نصب پنل خورشیدی برای مالکان خانهها به طور متوسط حدود ۹ هزار دلار افزایش یافته است؛ موضوعی که با وجود افزایش هزینهها، تاکنون مانع رشد تقاضای عمومی برای استفاده از انرژی خورشیدی در آمریکا نشده است.
انتهای پیام/