عراق شایعات درباره خروج از اوپک را رد کرد
به گزارش خبرگزاری آنا، وزارت نفت عراق با انتشار بیانیهای اعلام کرد اخبار و گمانهزنیهای مطرحشده درباره تهدید بغداد به خروج از اوپک، بیانگر موضع رسمی دولت این کشور نیست.
در این بیانیه آمده است که عراق همواره بر ضرورت بازنگری در سقف تولید اعضای اوپک متناسب با ظرفیتهای پایدار تولید هر کشور تأکید داشته و این موضوع را از مسیرهای رسمی دنبال میکند.
این واکنش پس از آن منتشر شد که خبرگزاری رویترز به نقل از برخی منابع مدعی شده بود در صورت مخالفت اوپک با افزایش قابل توجه سهمیه تولید نفت عراق، بغداد احتمال خروج از این سازمان را بررسی خواهد کرد.
پیشتر یک مقام ارشد وزارت نفت عراق در گفتوگو با رویترز اعلام کرده بود دولت این کشور به دلیل پیامدهای جنگ با مشکلات مالی روبهرو است و افزایش سهمیه تولید نفت عراق در اوپک باید بهطور جدی مورد توجه قرار گیرد.
وی در عین حال تأکید کرده بود که اگرچه موضوع خروج از اوپک مورد بحث قرار گرفته، اما سیاست فعلی بغداد ادامه عضویت در این سازمان و تلاش برای دستیابی به سهمیه تولید بیشتر است.
این مقام عراقی همچنین هشدار داده بود عربستان و دیگر اعضای تأثیرگذار اوپک باید درخواست عراق را با جدیت بررسی کنند، در غیر این صورت بغداد ممکن است تمامی گزینههای پیش روی خود را ارزیابی کند. با این حال، وی تصریح کرده بود که هنوز برای تصمیمگیری درباره خروج از اوپک زود است.
بر اساس سهمیه تعیینشده، عراق در ماه ژوئیه مجاز به تولید روزانه چهار میلیون و ۳۷۸ هزار بشکه نفت است، اما به دلیل اختلالهای ایجادشده در تنگه هرمز، میزان تولید فعلی این کشور کمتر از سهمیه تعیینشده اعلام شده است.
کارشناسان معتقدند خروج احتمالی عراق از اوپک، در صورت وقوع، میتواند تأثیر قابل توجهی بر این سازمان داشته باشد؛ چرا که عراق پس از عربستان سعودی دومین تولیدکننده بزرگ اوپک و از اعضای مؤسس این سازمان به شمار میرود.
انتهای پیام/