صفحه نخست

آناتک

آنامدیا

دانشگاه

فرهنگ‌

علم

سیاست و جهان

اقتصاد

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

همدان

هرمزگان

یزد

پخش زنده

۱۱:۰۸ | ۰۲ / ۰۴ /۱۴۰۵
| |
بقائی در نشست خبری:

هیچ دیدار یا برنامه‌ای برای بازرسی آژانس از تأسیسات هسته‌ای آسیب‌دیده ایران وجود ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه، با تسلیت فرارسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی و تأکید بر جایگاه فرهنگ عاشورا در هویت تاریخی ملت ایران، اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچ دیدار یا برنامه‌ای با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره بازرسی از تأسیسات هسته‌ای آسیب‌دیده در پی تجاوز نظامی آمریکا و رژیم صهیونیستی ندارد و روند همکاری‌ها در چارچوب تعهدات پادمانی ادامه خواهد یافت.
کد خبر : 1064844

به گزارش خبرگزاری آنا، اسماعیل بقائی سخنگوی دستگاه قضا در آغاز نشست خبری خود با اصحاب رسانه ضمن اشاره به فرارسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی اظهار کرد: در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی قرار داریم؛ روز‌هایی که برای ملت ایران یادآور یکی از سرچشمه‌های مهم شکل‌گیری مقاومت، آزادگی و وجدان اخلاقی است. اگر بخواهیم یکی از عناصر پایدار هویت تاریخی ایرانیان را نام ببریم، بدون تردید فرهنگ عاشورا در شمار مهم‌ترین آنها قرار دارد؛ فرهنگی که طی قرن‌ها در شعر و ادب، آیین‌ها و سنت‌ها، زندگی و حیات روزمره، تربیت خانوادگی و حافظه جمعی این ملت حضور داشته و نسل‌های پیاپی را پرورش داده است.

وی افزود: شاید به همین دلیل است که هرگاه ملت ایران در معرض آزمون‌های بزرگ تاریخی قرار می‌گیرد، بسیاری از ارزش‌هایی که در رفتار جمعی خود نشان می‌دهد، شباهتی آشکار با آموزه‌های عاشورا دارد. شهادت سیدالشهدای انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و یاران وفادارشان، ایستادگی ملت ایران در برابر فشار و تهدید، ترجیح عزت بر تسلیم، حفظ همبستگی در روز‌های دشوار و امیدواری در شرایطی که محاسبات صرفاً مادی چشم‌انداز روشنی را نشان نمی‌دهد، همه از برکات این فرهنگ است.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: بنابراین عاشورا، پیش از آنکه روایت یک نبرد باشد، روایت پایداری انسان در دفاع از کرامت و عزت خویش است و این همان پیامی است که در بزنگاه‌های مختلف تاریخ معاصر نیز در رفتار و منش ایرانیان قابل مشاهده بوده است.

هیچ برنامه‌ای برای بازرسی آژانس از تأسیسات آسیب‌دیده وجود ندارد

وی با گرامیداشت این ایام و ادای احترام به همه کسانی که در راه عزت، کرامت و استقلال ایران از جان خود گذشتند، ادامه داد: ما نه دیداری با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته‌ایم و نه برنامه‌ای برای بازرسی آژانس از تأسیسات هسته‌ای آسیب‌دیده ایران ناشی از تجاوز نظامی آمریکا و رژیم صهیونیستی داریم. اساساً در این زمینه هیچ شیوه‌نامه‌ای وجود ندارد.

وی ادامه داد: ما به عنوان عضو معاهده و به عنوان کشوری که متعهد به موافقت‌نامه‌های پادمان است، روال جاری را ادامه خواهیم داد و فکر می‌کنم این روال نیز کاملاً روشن است.

قدردانی از کشور‌های مخالف قطعنامه شورای حکام

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره قطعنامه شورای حکام نیز گفت: لازم است از این فرصت استفاده کنم و از کشور‌هایی که مسئولانه تصمیم گرفتند با این حرکت سیاسی آمریکا، سه کشور اروپایی و شورای حکام همراهی نکنند، قدردانی کنم. رأی منفی روسیه، چین و نیجر، رأی بسیار ارزشمندی بود؛ همچنین از کشور‌هایی که با رأی ممتنع خود، مخالفتشان را با این تحرک سیاسی آمریکا و سه کشور اروپایی ابراز کردند، تشکر می‌کنیم.

انتقاد از رأی مثبت برخی کشور‌های منطقه

بقائی افزود: البته ما از برخی کشور‌های منطقه که با وجود مشاهده اقدام جنایتکارانه آمریکا و رژیم صهیونیستی، به این قطعنامه رأی مثبت دادند، بسیار گله‌مند هستیم. این در حالی است که دیدیم اگر حتی یک ترقه کوچک در کنار تأسیسات اتمی آنها منفجر شود، چه نوع برخوردی از خود نشان می‌دهند؛ بنابراین این رفتار دوگانه، از نظر ما به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

ادعای رسانه‌ای درباره دارایی‌های ایران؛ تصمیم‌گیری بر اساس منافع و مصالح کشور انجام می‌شود

بقائی در پاسخ به پرسشی درباره برخی ادعا‌های رسانه‌ای اظهار کرد: این ادعا‌های رسانه‌ای برای ما جالب است؛ چرا که فلسفه و هدف جنگ که پیش‌تر از سوی آنها از بین بردن تمدن ایران و فروپاشی ایران اعلام شده بود، اکنون به ثروتمندتر کردن کشاورزان آمریکایی تقلیل پیدا کرده است.

وی افزود: موضوع کاملاً روشن است. در رابطه با اموال آزادشده ایران، هرگونه تصمیم‌گیری بر اساس صرفه و صلاح کشور انجام خواهد شد. درباره خرید کالا نیز وزارت کشاورزی و سایر بخش‌های متولی، بر مبنای قیمت و کیفیت تصمیم‌گیری می‌کنند؛ بنابراین هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: مجوز‌هایی که در رابطه با فروش نفت صادر شده بود، از روز گذشته اجرایی شده است. سایر موارد نیز درباره نحوه هزینه‌کرد دارایی‌های محدود یا مسدودشده ایران به همین ترتیب دنبال می‌شود. آقای دکتر همتی نیز روز گذشته توضیحات مفصلی در این رابطه ارائه کردند. آنچه اهمیت دارد این است که اموال مسدودشده ایران اکنون در دسترس بوده و جمهوری اسلامی ایران می‌تواند هرگونه که تشخیص دهد، برای تأمین کالا‌های مورد نیاز کشور از آنها استفاده کند.

اروپا با رفتار خود، خود را به حاشیه رانده است

بقائی در ادامه با اشاره به مواضع کشور‌های اروپایی گفت: خودکرده را تدبیر نیست. اروپایی‌ها به دلیل رفتار خود در یک تا دو سال گذشته، خود را به حاشیه رانده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: نباید فراموش کنیم که در جریان موضوع موسوم به اسنپ‌بک، طرف‌های اروپایی هیچ اختیار و اراده‌ای از خود نشان ندادند و رفتار بسیار غیرمسئولانه‌ای داشتند. همچنین در جریان دو جنگ تحمیلی علیه جمهوری اسلامی ایران نیز مواضع بسیار ناشایستی اتخاذ کردند و دنیا شاهد این رفتار بوده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: این رفتار غیرمسئولانه، قطعاً موجب افزایش اعتبار و جایگاه طرف‌های اروپایی نخواهد شد. اگر اروپا می‌خواهد در موضوعات بین‌المللی نقش‌آفرین باشد، باید رویکرد‌های خود را تغییر دهد، تصمیم بگیرد که رفتاری مستقل و مسئولانه در پیش بگیرد؛ چرا که با نق‌زنی، قرار نیست جایگاه اروپا ارتقا پیدا کند.

پس از توقف مذاکرات چهارجانبه، هیچ تماس مستقیمی با طرف آمریکایی نداشتیم

بقائی در پاسخ به پرسشی درباره روند مذاکرات نیز اظهار کرد: من همیشه به شما قول داده‌ام که روایت نقل نکنم و واقعیت را بگویم.

وی توضیح داد: جلسه چهارجانبه با حضور ایران، آمریکا و دو میانجی، از حدود ساعت سه بعدازظهر آغاز شد و حدود یک ساعت و نیم ادامه داشت. مقرر شد پس از یک وقفه کوتاه نیم‌ساعته، جلسه از سر گرفته شود، اما در همین فاصله با اظهارات مهم و تهدیدآمیز مقامات آمریکایی مواجه شدیم.

وی ادامه داد: پس از آن، نشست چهارجانبه دیگر تشکیل نشد و آنچه ادامه یافت، تبادل پیام از طریق میانجی‌ها بود. بنابراین، پس از تصمیم برای توقف مذاکرات به صورت چهارجانبه، هیچ تماس مستقیمی با طرف آمریکایی نداشتیم.

بقائی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در دفاع از منافع ملی و پیشبرد اهداف کشور، حتماً از هر ابزاری استفاده می‌کند. در آن مقطع نیز مصلحت بر این بود که تبادل پیام از طریق میانجی‌ها ادامه یابد که نتیجه آن را نیز همگان مشاهده کردند.

تداوم تجاوزات رژیم صهیونیستی به لبنان با هیچ بهانه‌ای قابل پذیرش نیست

بقائی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت اجرای تفاهم آتش‌بس در لبنان اظهار کرد: از ابتدای تفاهم آتش‌بس، یعنی از ۱۹ فروردین‌ماه تا امروز، شاهد تداوم تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه لبنان بوده‌ایم.

وی افزود: تعهد به توقف جنگ در لبنان، یکی از اجزای لاینفک تفاهم آتش‌بس ۱۹ فروردین و همچنین توافق خاتمه جنگ یا تفاهم مورخ ۲۸ خردادماه بوده است. تعهد آمریکا در این زمینه کاملاً روشن است و هیچ عذر و بهانه‌ای برای تداوم اقدامات غیرقانونی و تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی در لبنان قابل پذیرش نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: سازوکاری که درباره آن تفاهم شده، با حضور طرفین، یعنی ایران و آمریکا، میانجی‌ها و دولت لبنان، ناظر بر حسن اجرای مفاد بند نخست یادداشت تفاهم، به‌ویژه در زمینه توقف جنگ در لبنان، خواهد بود و همچنین برای جلوگیری از بروز درگیری‌های نظامی طراحی شده است.

وی تصریح کرد: جزئیات این سازوکار نیازمند بررسی و کار بیشتر است، اما درباره اصل آن در نشست سوئیس تفاهم حاصل شد. با توجه به پیچیدگی موضوع و حضور طرف‌های مختلف ذی‌مدخل، طی روز‌های آینده باید درباره جزئیات آن گفت‌و‌گو و تفاهم بیشتری صورت گیرد.

مجوز استفاده از دارایی‌های بلوکه‌شده ایران از زمان صدور قابلیت اجرا دارد

بقائی درباره استفاده از دارایی‌های بلوکه‌شده ایران نیز گفت: جزئیات این موضوع در مجوز عامی که روز گذشته توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا صادر شد، مشخص شده است و علی‌الاصول از همان زمان صدور، قابلیت اجرا دارد.

برخی کشور‌های منطقه در تجاوز نظامی علیه ایران نقش فعال داشتند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه اظهار کرد: ما شواهد و ادله کافی در اختیار داریم تا اثبات کنیم برخی از کشور‌های منطقه، همان کشور‌هایی که نام بردید، متأسفانه در جریان تجاوز نظامی آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران نقش فعالانه داشته‌اند.

وی افزود: قاعدتاً از این موضوع نخواهیم گذشت و هم آن را مستندسازی خواهیم کرد و هم مطالبه‌گری خواهیم داشت. اینکه مقام‌های آمریکایی نیز اذعان کرده‌اند برخی از کشور‌های منطقه در تجاوز نظامی علیه ایران مشارکت داشته‌اند، مسئولیت این کشور‌ها را سنگین‌تر می‌کند.

بقائی تأکید کرد: همه می‌دانیم اقدام آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران، اقدامی خلاف قانون و تجاوزکارانه بود و هر طرفی که به هر نحو، از جمله از طریق در اختیار گذاشتن سرزمین، امکانات یا فضای خود، به این اقدام غیرقانونی و تجاوزکارانه مساعدت کرده باشد، دارای مسئولیت بین‌المللی خواهد بود. جمهوری اسلامی ایران نیز از هر فرصت و ابزاری برای پیگیری این موضوع استفاده خواهد کرد.

توانمندی دفاعی و موشکی ایران هیچ‌گاه موضوع مذاکره نبوده است

بقائی تصریح کرد: موضوع توانمندی دفاعی و موشکی ایران مطلقاً نه بخشی از گفت‌و‌گو‌های ما بوده و نه هیچ‌گاه با هیچ طرفی موضوع مذاکره خواهد بود.

فرانسه برای ایفای نقش بین‌المللی باید در رویکرد‌های خود تجدیدنظر کند

بقائی در پاسخ به پرسشی درباره مواضع اخیر فرانسه اظهار کرد: عذر می‌خواهم که از این تعابیر استفاده می‌کنم، اما متأسفانه برخی کشور‌های اروپایی عادت کرده‌اند که از یک سو خود را از روند‌های بین‌المللی به حاشیه برانند و از سوی دیگر، هر روندی که شکل می‌گیرد را به نوعی تخریب یا در آن کارشکنی کنند.

وی افزود: فکر نمی‌کنم این رویکرد‌ها و رفتار‌ها زیبنده کشوری مانند فرانسه باشد. پیش‌تر نیز عرض کردم که اگر فرانسه تمایل دارد به عنوان کشوری مسئولیت‌پذیر و دارای جایگاه در سطح بین‌المللی شناخته شود، حتماً باید در رویکرد‌های خود تجدیدنظر کند و به جای چنین اظهاراتی، تصمیم بگیرد که رویکردی منطقی در قبال تحولات منطقه ما در پیش بگیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: متأسفانه در یک سال اخیر، کشور‌های اروپایی به همان ارزش‌هایی که خود را مدعی انحصاری آنها می‌دانستند، از جمله حاکمیت قانون، احترام به حقوق بین‌الملل، احترام به اصول منشور و احترام به حقوق بشر، پشت پا زدند.

مهم، دسترسی ایران به دارایی‌های مسدودشده و ایفای تعهدات طرف مقابل است

بقائی درباره نحوه استفاده از دارایی‌های مسدودشده ایران نیز گفت: آنچه برای ما اهمیت دارد، دسترسی به دارایی‌هایی است که به ناحق مسدود شده‌اند تا بتوانیم از آنها برای تأمین نیاز‌های کشور استفاده کنیم.

وی ادامه داد: اینکه جزئیات این موضوع به چه شکل و با چه سازوکاری اجرا خواهد شد، تعهد آمریکاست. اگر متن یادداشت تفاهم خاتمه جنگ را مدنظر قرار دهید، روشن است که آن بخش‌ها ارتباطی به ما ندارد. آنچه برای جمهوری اسلامی ایران اهمیت دارد، اطمینان از ایفای تعهدات از سوی طرف مقابل است.

هدف نشست سوئیس، پیگیری اجرای تعهدات بود نه فعالیت رسانه‌ای

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره خروج خبرنگاران از محل اجلاس سوئیس اظهار کرد: ما برای کار رسانه‌ای و تبلیغاتی به سوئیس نرفته بودیم. هدف ما کاملاً مشخص بود و این نشست در راستای مطالبه‌گری و پیگیری اجرای تعهدات طرف مقابل بر اساس یادداشت تفاهم ۲۸ خرداد برگزار شد.

وی افزود: هر موضوعی که باعث می‌شد این هدف اصلی تحت‌الشعاع قرار گیرد، از نظر ما ضرورتی نداشت. بر همین اساس نیز احساس کردیم نیازی به برنامه‌های رسانه‌ای یا پوشش خبری گسترده وجود ندارد.

مخالفت مردم آمریکا با جنگ تحمیلی علیه ایران، امری طبیعی است

بقائی در ادامه گفت: این جنگ، جنگی تحمیلی است؛ جنگی که هیئت حاکمه آمریکا و رژیم صهیونیستی بر مردم ایران و منطقه تحمیل کردند و هزینه‌های سنگینی نیز برای مردم آمریکا، منطقه و کشور ما به همراه داشت.

وی خاطرنشان کرد: اینکه مردم آمریکا خواستار پایان این جنگ باشند و از اقدام دولتمردان خود در تحمیل این جنگ غیرقانونی و جنایتکارانه علیه ایران حمایت نکنند، به نظر من امری کاملاً طبیعی است. نه فقط مردم آمریکا، بلکه افکار عمومی در سراسر جهان نیز مخالفت خود را به شیوه‌های مختلف با اقدامات آمریکا در تحمیل جنگ‌های بی‌پایان بر منطقه ما و سایر مناطق جهان اعلام کرده‌اند.

آغاز مذاکرات درباره موضوع هسته‌ای و رفع تحریم‌ها منوط به اجرای تعهدات است

بقائی با اشاره به روند اجرای یادداشت تفاهم اظهار کرد: موضوع هسته‌ای در کنار موضوع رفع تحریم‌ها، دو موضوعی هستند که بر اساس یادداشت تفاهم قرار است در بازه زمانی ۶۰ روزه درباره آنها گفت‌و‌گو شود.

وی افزود: با این حال، متن یادداشت تفاهم صراحت دارد که آغاز مذاکرات درباره این دو موضوع، منوط به اجرای بند‌های مشخصی از این یادداشت است. ما در حال تلاش هستیم تا همه این بندها، به عنوان پیش‌زمینه آغاز مذاکرات، محقق شود. بخشی از آنها محقق شده و بخشی دیگر در حال اجراست.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: در نشستی که در سوئیس برگزار شد، به جز بیان کلی مواضع از سوی طرف آمریکایی، هیچ گفت‌وگوی جزئی درباره موضوع هسته‌ای انجام نشد. آنها مواضع خود را بیان کردند و ما نیز پاسخ مقتضی را ارائه دادیم. درباره موضوع تحریم‌ها نیز مواردی صرفاً به صورت کلی مطرح شد؛ بنابراین، برای آغاز مذاکرات درباره این دو موضوع باید دید روند اجرای تعهدات بر اساس یادداشت تفاهم به چه سمت و سویی خواهد رفت.

ایران آماده گفت‌و‌گو با کشور‌های منطقه برای تقویت امنیت جمعی است

بقائی در پاسخ به پرسشی درباره همکاری‌های منطقه‌ای اظهار کرد: همواره گفته‌ایم که با کشور‌های منطقه، به عنوان همسایگان دائمی، باید بتوانیم سازوکار‌هایی مبتنی بر اعتماد و تفاهم متقابل ایجاد کنیم تا امنیت همه کشور‌های منطقه تأمین شود.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران همچنان به این اصل پایبند است و پیش از این نیز خودمان پیشنهاد کرده بودیم که در این راستا گفت‌و‌گو‌هایی میان همه کشور‌های منطقه انجام شود. ما از هر ابتکاری که در مسیر تقویت و تأمین امنیت جمعی در منطقه، بدون مداخله و حضور نیرو‌های نظامی بیگانه باشد، استقبال می‌کنیم؛ نیرو‌هایی که نشان داده‌اند حضورشان جز ناامنی، تفرقه و جنگ، دستاورد دیگری به همراه نداشته است. در این زمینه آمادگی داریم با همه کشور‌های منطقه گفت‌و‌گو کنیم.

تعهد در برابر تعهد؛ ایران انتظار اجرای کامل تعهدات طرف مقابل را دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره روند اجرای یادداشت تفاهم ۲۸ خرداد گفت: ما با رویکردی مسئولانه و با حسن نیت، از همه ابزار‌ها برای اطمینان از اجرای تعهدات طرفین استفاده کرده‌ایم. همان‌گونه که خودمان به تعهداتمان عمل می‌کنیم، انتظار داریم طرف مقابل نیز به تعهدات خود پایبند باشد.

وی ادامه داد: طرف مقابل ما بر اساس یادداشت تفاهم ۲۸ خرداد، دولت آمریکا است. ما همواره بر اصل «تعهد در برابر تعهد» تأکید کرده‌ایم. اگر طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکند، نمی‌تواند انتظار داشته باشد که ایران به صورت یک‌جانبه به اجرای تعهدات خود ادامه دهد.

بقائی خاطرنشان کرد: همچنین سازوکاری که در جریان نشست سوئیس ایجاد شد، امیدواریم گام مؤثری در جهت اجرای تعهد مندرج در بند نخست یادداشت تفاهم باشد.

مجوز فروش نفت صادر شده و گفت‌و‌گو درباره رفع سایر تحریم‌ها ادامه دارد

بقائی در ادامه اظهار کرد: آنچه روز گذشته صادر شد، مجوز لازم برای فروش نفت ایران، محصولات پتروشیمی و مشتقات نفتی، همراه با همه الزامات مرتبط با آن است؛ به این معنا که موضوعات مربوط به بیمه، حمل‌ونقل، خدمات بانکی و سایر ملزومات نیز در چارچوب این مجوز پیش‌بینی شده است.

وی افزود: درباره سایر تحریم‌ها که یکی از تعهدات آمریکا بر اساس یادداشت تفاهم به شمار می‌رود، قرار است در بازه زمانی ۶۰ روزه گفت‌و‌گو کنیم. تعهد آمریکا در این زمینه روشن است و شامل رفع همه تحریم‌ها، اعم از تحریم‌های اولیه، ثانویه و تحریم‌هایی است که در سطح سازمان‌های بین‌المللی علیه ایران وضع شده‌اند. این موضوع در روز‌های آینده مورد بحث قرار خواهد گرفت و امیدواریم به نتیجه برسد.

زمان سفر قالیباف به چین را مجلس اعلام خواهد کرد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به پرسشی درباره سفر به چین گفت: درباره این سفر باید از بخش ذی‌ربط مجلس سؤال شود. اصل انجام این سفر وجود دارد، اما درباره زمان آن، روابط عمومی مجلس شورای اسلامی اطلاع‌رسانی خواهد کرد.
وی افزود: دغدغه جمهوری اسلامی ایران، حفظ و تأمین منافع و حقوق ملی کشور است. این حقوق و منافع کاملاً مشخص بوده و آنچه در حوزه هسته‌ای و رفع تحریم‌ها دنبال می‌کنیم، بار‌ها تبیین شده است. بنابراین، هیچ ابهامی درباره اهداف جمهوری اسلامی ایران در مسیر دیپلماسی و تأمین حقوق و منافع ملی وجود ندارد.

دسترسی آزادانه ایران به دارایی‌های مسدودشده باید فراهم شود

بقائی با اشاره به روند اجرای تعهدات طرف مقابل اظهار کرد: ما یک کارگروه برای نظارت بر اجرای تعهدات طرفین داریم، اما در خصوص آزادسازی اموال محدود یا مسدودشده ایران، آنچه اهمیت دارد این است که جمهوری اسلامی ایران بتواند دسترسی آزادانه به این دارایی‌ها داشته باشد و بانک مرکزی نیز بر اساس تشخیص خود، از این منابع برای خرید کالا‌های مورد نیاز استفاده کند.

وی ادامه داد: درباره ابعاد مختلف این موضوع، در نشست سوئیس و در حاشیه مذاکرات، گفت‌و‌گو‌هایی میان کارشناسان اقتصادی ما و طرف‌های مقابل انجام شد. پیش از این نیز درباره آن رایزنی‌هایی صورت گرفته بود. این موضوع دارای جزئیات فراوانی است که بخشی از آن مورد بحث قرار گرفته و بخش دیگری نیز در روز‌ها و هفته‌های آینده پیگیری خواهد شد تا درباره نحوه اجرای آن به جمع‌بندی برسیم.

ایران و عمان برای تأمین امنیت تردد در تنگه هرمز به هماهنگی‌های خود ادامه می‌دهند

بقائی در پاسخ به پرسشی درباره هماهنگی‌های ایران و عمان در موضوع تنگه هرمز اظهار کرد: عمان و ایران هر دو از دولت‌های ساحلی تنگه هرمز هستند و برای اطمینان از تردد ایمن کشتی‌ها از این مسیر، لازم است هماهنگی‌های لازم میان دو طرف انجام شود.

وی افزود: همان‌گونه که بار‌ها در همین نشست‌ها اشاره کرده‌ام، گفت‌و‌گو‌ها و هماهنگی‌هایی میان ایران و عمان در جریان است. در سفر آقای قالیباف به مسقط نیز این موضوع میان طرفین مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

بازپس‌گیری دارایی‌های ایران، امتیاز نیست بلکه احقاق حق مردم ایران است

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره دارایی‌های مسدودشده ایران گفت: تاکنون صرفاً بخشی از حقوق تضییع‌شده ایران را از طرف آمریکایی بازپس گرفته‌ایم. بنابراین، همواره باید این نکته را در نظر داشته باشیم که وقتی از اموال مسدود یا محدودشده ایران سخن می‌گوییم، از امتیاز صحبت نمی‌کنیم؛ این اموال متعلق به مردم ایران است.

وی ادامه داد: همچنین در موضوع لغو محاصره دریایی نیز باید توجه داشت که این محاصره، اقدامی غیرقانونی بود که از سوی آمریکا بر ایران تحمیل شده بود.

ایران برای حضور شهروندان افغانستان در این مراسم تاریخی تسهیلات لازم را فراهم می‌کند

بقائی درباره حضور اتباع افغانستان در این مراسم اظهار کرد: انتظار داریم تعداد زیادی از مردم افغانستان در این مراسم تاریخی شرکت کنند. تدابیر لازم از سوی سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل و همچنین کنسولگری‌های مربوطه اتخاذ شده است و هر اقدامی که بتوانیم برای تسهیل این موضوع انجام دهیم، حتماً انجام خواهیم داد.

رفتار برخی کشور‌های منطقه در جنگ تحمیلی در تنظیم روابط آینده تأثیرگذار خواهد بود

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه گفت: آینده منطقه و روابط جمهوری اسلامی ایران با کشور‌های منطقه، بدون تأثیرپذیری از تحولات چند ماه اخیر نخواهد بود.
وی افزود: ما از ناحیه رفتار نامناسب برخی از کشور‌های منطقه و همدستی آنها با طرف‌های متجاوز، آسیب‌های فراوانی متحمل شدیم و این موضوع قطعاً در حافظه جمعی ایرانیان باقی خواهد ماند.

بقائی تصریح کرد: انتظار داریم کشور‌هایی که متأسفانه در جریان جنگ تحمیلی آمریکا و رژیم صهیونیستی، امکانات، قلمرو و حمایت سیاسی خود را در اختیار طرف‌های متجاوز قرار دادند، از هر فرصتی برای جبران اتفاقات رخ‌داده استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: از نظر جمهوری اسلامی ایران، روابط میان کشور‌های منطقه باید بر پایه احترام متقابل، حسن همجواری و رعایت حاکمیت ملی یکدیگر استوار باشد؛ اما در عین حال، تجربه تلخ تجاوز آمریکا و رژیم صهیونیستی و همراهی و همدستی برخی کشور‌های منطقه را نمی‌توان فراموش کرد و این موضوعات قطعاً در تنظیم روابط آینده مدنظر خواهد بود.

اجرای تعهدات نظامی آمریکا به‌دقت رصد می‌شود

بقائی درباره تعهدات آمریکا در یادداشت تفاهم اظهار کرد: در متن یادداشت تفاهم به‌صراحت آمده است که حداکثر ظرف ۳۰ روز پس از توافق نهایی، نیرو‌های نظامی آمریکا باید از منطقه پیرامونی ایران خارج شوند.

وی افزود: این موضوع که در بند چهارم یادداشت تفاهم درج شده، نیازمند بررسی جزئیات در جریان گفت‌و‌گو‌ها است. آمریکا همچنین تعهد کرده است که در طول دوره مذاکرات، به هیچ عنوان بر شمار نیرو‌های نظامی خود در منطقه نیفزاید.

سخنگوی وزارت امور خارجه تأکید کرد: در هر دو موضوع، با دقت روند اجرا را رصد و پیگیری می‌کنیم و درباره بند چهارم نیز در جریان مذاکرات آینده باید درباره جزئیات و ابعاد آن به جمع‌بندی برسیم.

بی‌توجهی کویت به تعهدات کنسولی قابل پذیرش نیست

بقائی در پاسخ به پرسشی درباره اتباع ایرانی بازداشت‌شده در کویت گفت: آخرین اطلاعاتی که در اختیار دارم، حاکی از آن است که متأسفانه مقامات کویتی همچنان از ایفای تعهدات خود بر اساس معاهدات بین‌المللی طفره می‌روند.

وی افزود: دولت کویت موظف است طبق مقررات بین‌المللی، امکان دسترسی کنسولی به این شهروندان ایرانی را فراهم کند. سفارت جمهوری اسلامی ایران نیز به صورت مستمر وضعیت این اتباع را پیگیری می‌کند.

وی تأکید کرد: بی‌توجهی دولت کویت به تعهدات خود بر اساس حقوق بین‌الملل، از نظر جمهوری اسلامی ایران مطلقاً قابل پذیرش نیست و امیدواریم هرچه سریع‌تر در این روند تجدیدنظر شود.

تمرکز ایران بر اجرای تعهدات آمریکا و تثبیت توقف جنگ است

بقائی درباره مراحل بعدی اجرای توافق اظهار کرد: «چو فردا شود، فکر فردا کنیم.» در شرایط کنونی، تمرکز ما بر اجرای تعهدات آمریکا بر اساس یادداشت تفاهم است.

وی ادامه داد: مسیر بسیار طولانی در پیش داریم و با توجه به تجربه‌های تلخی که از رفتار‌های غیرقانونی و ضدایرانی هیئت‌های حاکمه آمریکا در ادوار مختلف، به‌ویژه طی پنج تا شش دهه گذشته، داشته‌ایم، ترجیح می‌دهیم در شرایط فعلی بر موضوع اصلی، یعنی توقف جنگ و اطمینان از اجرای تعهدات آمریکا بر اساس یادداشت تفاهم ۲۸ خردادماه، متمرکز باشیم.

روابط ممتاز تهران و مسقط و ادامه هماهنگی‌ها درباره تنگه هرمز

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره سفر رئیس مجلس شورای اسلامی به عمان نیز گفت: این سفر علاوه بر جنبه دوجانبه و در راستای تقویت مناسبات جمهوری اسلامی ایران و عمان، از ابعاد منطقه‌ای نیز برخوردار است.

وی افزود: روابط ایران و عمان، روابطی بسیار ممتاز است. موضع‌گیری‌های دولت عمان در جریان تجاوز نظامی آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران، مسئولانه و منطبق با حقوق بین‌الملل بود و از این جهت، جمهوری اسلامی ایران قدردان رویکرد مسئولان عمان است.

بقائی خاطرنشان کرد: عمان طی ۱۰ تا ۲۰ سال گذشته نقش مهمی در جلوگیری از تشدید تنش‌ها و کمک به پیشبرد فرایند‌های دیپلماتیک ایفا کرده و اقدامات این کشور قابل تقدیر است. همچنین با توجه به جایگاه عمان به عنوان یکی از دولت‌های ساحلی تنگه هرمز، قرار است در جریان سفر آقای قالیباف به مسقط، درباره ادامه هماهنگی‌ها پیرامون این موضوع نیز گفت‌و‌گو شود.

هدف سفر، صرفاً پیگیری اجرای تعهدات طرف مقابل بود

بقائی تصریح کرد: همان‌گونه که پیش‌تر نیز اشاره کردم، هدف ما از این سفر، پیگیری اجرای تعهدات طرف مقابل بود و از ابتدا نیز بنا نداشتیم وارد روند‌هایی شویم که صرفاً موجب تحت‌الشعاع قرار گرفتن اصل موضوع شود. دلیل این تصمیم نیز روشن است و پیش از این نیز در پاسخ به یکی از پرسش‌ها درباره آن توضیح داده‌ام.

سفر رئیس‌جمهور به پاکستان در راستای توسعه روابط دوجانبه و پاسخ به سفر‌های مقامات پاکستانی انجام می‌شود

بقائی در پاسخ به پرسشی درباره سفر رئیس‌جمهور به پاکستان اظهار کرد: این سفر، سفری به یک کشور همسایه و دوست است و با توجه به نقشی که پاکستان در دو تا سه ماه اخیر در میانجیگری میان ایران و آمریکا ایفا کرد، روابط دو کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی افزود: در چند ماه گذشته، مقامات پاکستانی در سطوح مختلف سفر‌های متعددی به ایران داشتند و این سفر نیز در پاسخ به سفر‌های پیشین مقامات پاکستانی و در راستای توسعه روابط دوجانبه انجام می‌شود؛ روابطی که برای جمهوری اسلامی ایران از اهمیت فراوانی برخوردار است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: جزئیات این سفر، در جریان و پس از پایان آن، از سوی دفتر رئیس‌جمهور محترم اطلاع‌رسانی خواهد شد.

چهار کارگروه برای پیگیری اجرای یادداشت تفاهم فعالیت خود را آغاز کرده‌اند

بقائی درباره روند اجرای یادداشت تفاهم گفت: روز گذشته مذاکرات فنی به ریاست معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه، آقای غریب‌آبادی، ادامه یافت.

وی افزود: در حال حاضر درباره تشکیل چهار کارگروه تفاهم شده است تا بخش‌های مختلف مندرج در یادداشت تفاهم را برای اجرای تعهدات رصد کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: کمیته‌ای که با عنوان «کمیته عالی پیگیری اجرای یادداشت تفاهم» تشکیل شده، متشکل از نمایندگان ایران، آمریکا و دو کشور میانجی است. همچنین کارگروه‌هایی که پیش‌تر به آنها اشاره کردم، از روز گذشته فعالیت خود را در سطوح پایین‌تر آغاز کرده‌اند و در روز‌های آینده نیز هر زمان که لازم باشد، جلسات آنها برگزار خواهد شد.

امنیت منطقه باید بر پایه همکاری کشور‌های منطقه و بدون حضور نظامی آمریکا تأمین شود

بقائی در پاسخ به پرسشی درباره سازوکار‌های امنیتی منطقه اظهار کرد: این سؤال را باید از آمریکا و طرف‌های منطقه پرسید، اما آنچه برای جمهوری اسلامی ایران اهمیت دارد، این است که هر سازوکار امنیتی در منطقه باید منحصراً بر پایه تفاهم و همکاری میان کشور‌های منطقه شکل بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: حضور نظامی آمریکا در منطقه به‌روشنی نشان داده است که چه آثار و پیامد‌های زیانباری برای منطقه و کشور‌های منطقه به همراه داشته است.

بقائی تأکید کرد: امیدواریم کشور‌های منطقه از تحولات سه تا چهار ماه گذشته درس گرفته باشند؛ چرا که حضور نظامی آمریکا صرفاً موجب تفرقه، جدایی و ناامنی در منطقه شده است و کشور‌های منطقه باید این واقعیت را مدنظر داشته باشند که «آزموده را آزمودن خطاست».

پیگیری حقوق قربانیان جنگ و ثبت جنایات آمریکا و رژیم صهیونیستی با جدیت دنبال خواهد شد

بقائی در پاسخ به سؤال خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا مبنی بر اینکه «در روز‌هایی که بحث مذاکره و توافق در جریان است، چه تضمینی وجود دارد که رنج خانواده‌های قربانیان و خون شهدایی که در حملات اخیر جان خود را از دست دادند، در معادلات سیاسی و دیپلماتیک نادیده گرفته نشود؟ چه اقداماتی برای ثبت این جنایات، پیگیری حقوقی آنها و زنده نگه داشتن یاد این قربانیان انجام می‌دهید؟» اظهار کرد: یادداشت تفاهم، برای خاتمه جنگ و مشتمل بر مجموعه‌ای از تعهدات مشخص است.

پیگیری اجرای عدالت برای همه قربانیان جنگ، وظیفه‌ای مستقل از روند اجرای یادداشت تفاهم است

وی افزود: ما باید از همه ابزار‌ها و امکانات خود برای پیگیری اجرای عدالت در قبال تک‌تک ایرانیانی که در جریان این جنگ تحمیلی و همچنین جنگ خردادماه سال گذشته جان خود را از دست دادند یا آسیب دیدند، استفاده کنیم. همچنین پیگیری خسارت‌هایی که به اموال و دارایی‌های ایران وارد شده، از دیگر موضوعاتی است که باید با جدیت دنبال شود.

ثبت و مستندسازی جنایات باید از سوی همه دستگاه‌های مسئول دنبال شود

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: این موضوع، مسیری مستقل دارد و باید نه‌تنها از سوی وزارت امور خارجه، بلکه از جانب همه دستگاه‌های ذی‌ربط، از جمله قوه قضائیه و سایر بخش‌هایی که مسئولیت ثبت و مستندسازی جنایات آمریکا و رژیم صهیونیستی را بر عهده دارند، پیگیری شود.

بقائی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران مصمم است که این موضوع را با جدیت بیشتری نسبت به گذشته دنبال کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha