صفحه نخست

آناتک

آنامدیا

دانشگاه

فرهنگ‌

علم

سیاست و جهان

اقتصاد

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

همدان

هرمزگان

یزد

پخش زنده

۱۴:۴۹ | ۳۱ / ۰۳ /۱۴۰۵
| |

جنگ‌های اخیر، مصداق بارز «تروریسم زیست محیطی» است

رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران، با تأکید بر ضرورت پیگیری حقوقی خسارات زیست‌محیطی ناشی از جنگ، اعلام کرد حفاظت مؤثر از محیط زیست، بدون مشارکت مردم، تأمین منابع مالی پایدار و بهره‌گیری از ظرفیت علمی دانشگاه‌ها امکان‌پذیر نیست.
کد خبر : 1064450

به گزارش خبرگزاری آنا، مقداد جور غلامی، رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران، در نشست تخصصی هفته محیط زیست، با اشاره به شعار هفته محیط زیست با عنوان «حفظ محیط زیست، حفظ امنیت ملی» گفت: «تغییرات اقلیمی امروز در قالب خشکسالی‌های پی‌درپی، گرد و غبار مزمن، سیلاب‌های مخرب و فرونشست زمین به یکی از جدی‌ترین تهدید‌های کشور تبدیل شده و حل این بحران‌ها نیازمند رویکردی علمی، میان‌رشته‌ای و عملیاتی است».

دکتر جور غلامی، خسارات زیست‌محیطی ناشی از جنگ را نگران‌کننده خواند و اظهار داشت: «آسیب به زیرساخت‌های حیاتی از جمله پالایشگاه‌ها، مخازن نفت و گاز و نیروگاه‌ها، تنها خسارت اقتصادی نیست، بلکه مصداقی از «تروریسم زیست‌محیطی» است که آثار آن تا سال‌ها بر اکوسیستم کشور باقی خواهد ماند. وی خواستار ثبت این خسارات و پیگیری غرامت زیست‌محیطی از طریق نهاد‌های بین‌المللی شد».

وی کمبود نیروی انسانی و محدودیت اعتبارات را از مهم‌ترین موانع مدیریت منابع طبیعی کشور دانست و گفت: «حفاظت و پایش بیش از ۱۳۵ میلیون هکتار عرصه‌های منابع طبیعی با ظرفیت فعلی امکان‌پذیر نیست. به گفته او، اجرای کامل برنامه‌های آبخیزداری و احیای منابع طبیعی به اعتباری بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان نیاز دارد».

وی با اعلام آمادگی این دانشکده برای همکاری در احیای تالاب صالحیه و اجرای برنامه هفتم توسعه، افزود: «موضوعاتی مانند مدیریت گرد و غبار، سازگاری با تغییر اقلیم، ارزیابی اثرات زیست‌محیطی و حفاظت از زیست‌بوم‌های حساس باید با مشارکت نهاد‌های علمی و اجرایی دنبال شود».

دکتر جور غلامی در پایان تأکید کرد: «حفاظت از محیط زیست تنها وظیفه یک سازمان نیست؛ این مسئولیتی ملی است و بدون مشارکت فعال مردم و جوامع محلی، صیانت از منابع طبیعی و تنوع زیستی کشور ممکن نخواهد بود».

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha