صفحه نخست

آناتک

آنامدیا

دانشگاه

فرهنگ‌

علم

سیاست و جهان

اقتصاد

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

همدان

هرمزگان

یزد

پخش زنده

۱۷:۱۴ | ۲۰ / ۰۳ /۱۴۰۵
| |
آناکست؛ علم و آموزش

چرا مردان بیشتر از زنان در معرض بیماری قرار دارند؟

برخلاف تصور رایج، آسیب‌پذیری بیشتر مردان در برابر بسیاری از بیماری‌ها فقط یک کلیشه فرهنگی نیست. پژوهش‌های ژنتیکی، هورمونی و سلولی نشان می‌دهند که بدن مردان از برخی جنبه‌ها در برابر بیماری‌ها و روند پیری، شکننده‌تر از بدن زنان عمل می‌کند.
کد خبر : 1062137


در این اپیزود به بررسی یافته‌های علمی درباره تفاوت‌های زیستی میان زنان و مردان می‌پردازیم؛ از نقش کروموزوم‌های X و Y در عملکرد سیستم ایمنی گرفته تا تأثیر هورمون‌هایی مانند تستوسترون و استروژن بر سلامت بدن. همچنین با مفاهیمی مانند پیری زیستی، تلومرها، استرس اکسیداتیو و اپی‌ژنتیک آشنا می‌شویم و می‌بینیم چرا مردان در بسیاری از بیماری‌ها با خطر بیشتری مواجه‌اند. این پادکست نشان می‌دهد که تفاوت‌های جنسیتی در سلامت، نه نشانه ضعف یا برتری، بلکه نتیجه سازوکارهای پیچیده ژنتیکی و فیزیولوژیک هستند و شناخت آن‌ها می‌تواند مسیر پزشکی شخصی‌سازی‌شده آینده را هموار کند.

برای شنیدن اپیزودهای بیشتر، می توانید آناکست را در شنوتو، کست‌باکس و اسپاتیفای هم دنبال کنید



نویسنده و گوینده: جهانگیر داداش زاده
تدوین: نعیمه کرابی

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha