صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۰۶ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۵

علت افزایش تلفات تصادف با شتر در جاده‌ها

برخورد شتر با خودروهای عبوری در جاده‌های جنوب‌شرقی کشور حالا به روال عادی حوادث جاده‌ای در این مناطق تبدیل شده است. روزی نیست که خبری از تصادف شتر با خودرو دراین مناطق منتشر نشود. شترهایی بی‌ساربان که آنها را درحاشیه جاده‌ها رها می‌کنند و لحظات دلهره‌آوری را برای رانندگان و مسافران این جاده‌ها رقم می‌زنند.
کد خبر : 106096

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا به نقل از شهروند، شرق استان هرمزگان، قسمت‌های جنوبی و جنوب‌شرقی کرمان و جاده‌های غربی استان سیستان‌وبلوچستان مناطقی است که در آن بیش از سایر نقاط کشور این تصادفات رخ می‌دهد. تصادفات مرگباری که در بیشتر موارد منجر به کشته‌شدن رانندگان و سرنشینان خودروها می‌شود.



٢٠ زخمی در تصادف با شتر
مسیر میناب به جاسک و سیریک یکی از همین جاده‌هاست. یکی از جاده‌هایی که یک لحظه غفلت ازسوی راننده کافی است تا جانش را از دست بدهد و اگر خیلی خوش‌شانس باشد، برای مدتی روی تخت بیمارستان بستری شود. چهارشنبه‌شب گذشته یک‌بار دیگر تراژدی غم‌انگیز تصادف با شتر در محور میناب به سیریک تکرار شد و برخورد یک خودرو تویوتا با شتر بیش از ٢٠ زخمی به دنبال داشت. محمد قلندری، رئیس اورژانس ١١٥ شهرستان سیریک درباره جزییات این حادثه گفت: «خوشبختانه این حادثه تلفات جانی نداشت ولی ٢٠ سرنشین این خودرو به علت شدت وارده مصدوم و راهی بیمارستان شدند.» او اضافه کرد: «در این حادثه بلافاصله مصدومان با ٤ دستگاه آمبولانس اورژانس ١١٥ و هلال‌احمر شهرستان به بیمارستان‌های امام سجاد(ع) شهر سیریک و بیمارستان حضرت ابوالفضل(ع) شهرستان میناب اعزام شدند.» به گفته قلندری رئیس اورژانس شهرستان سیریک از ابتدای‌ سال‌جاری تاکنون بیش از ١١ مورد برخورد شتر با وسایل نقلیه در این محور اتفاق افتاده است که در این حوادث ٤نفر جانشان را از دست دادند و بیش از ٢٦نفر جهت مداوا و درمان به مراکز بهداشت و درمان اعزام شدند.
شترهای بدون پلاک و شبنما
این درحالی است که سایر جاده‌های جنوب‌شرقی کشور هم وضع مناسبی ندارند. وجود گله‌های بزرگ شتر درحاشیه جاده ایرانشهر به دلگان هم وضعی مشابه جاده‌های میناب، رقم زده است. به‌طوری که درطی سال‌های اخیر تعداد زیادی از رانندگان و مسافران دراین جاده در اثر برخورد با شتر جانشان را از دست داده‌اند. نبود نور کافی و بی‌توجهی شتران به چراغ و بوق خودروهای عبوری باعث شده تا در این جاده هم تصادفات زیادی رخ دهد، به‌ویژه شب‌ها که میدان دید رانندگان کاهش پیدا می‌کند. کمبود تابلوهای هشداردهنده و عرض کم جاده هم در بروز این تصادفات مرگبار نقش بسزایی دارد، به‌طوری که دادمحمد بامری، مدیر اداره راه و ترابری دلگان پیش از این درباره ایمنی پایین جاده دلگان به ایرانشهر گفته بود: «از گذشته دراین مسیر چند تابلو هشدار عبور و خطر تصادف با شتر نصب شده بود که تعداد آنها کم است و باید تابلوهای بیشتری در این مسیر نصب شود.» او به بی‌توجهی ساربان‌ها و صاحبان شترها هم اشاره کرده بود: «صاحبان شتر هیچ همکاری با اداره راه انجام نمی‌دهند و همان‌طور که مشاهده می‌شود، اکثر تصادفات در این مسیر با شترهایی است که در این مسیر رها و بدون ساربان هستند. حدود ۱۴‌هزار نفر شتر در شهرستان دلگان وجود دارد که همه آنها بدون پلاک و جلیقه شبنما هستند که این تجهیزات باید توسط صاحبان شتر خریداری شود.»
ناصر یکی از رانندگان خطی که هر روز در مسیر دلگان به ایرانشهر تردد می‌کند، درباره خطرات این جاده می‌گوید: «من شغلم رانندگی است و هر روز از دلگان به ایرانشهر و بالعکس مسافر جابه‌جا می‌کنم. وقتی به شب می‌خوریم، با توجه به وجود شترهای زیادی که در این مسیر هستند، می‌ترسم که با یکی از آنها تصادف کنم و سرنوشت ده‌ها راننده و سرنشینی دچار شوم که در این جاده و در اثر برخورد و تصادف با شتر جان خود را از دست داده‌اند.»
به گفته این راننده دلگانی بیشتر این تصادفات در یک محدوده خاصی از این جاده اتفاق می‌افتد که اگر آن محدوده را حفاظ، گاردریل یا تابلوهای هشداردهنده بیشتری نصب کنند تا حدودی می‌تواند از تصادفات جلوگیری کند.
جاده بم به ایرانشهر هم یکی دیگر از این جاده‌های مرگبار است. ١٩ فروردین‌ماه ‌سال‌جاری بود که برخورد یک دستگاه پژو با شتر در جاده بم به ایرانشهر جان ٣نفر را گرفت و ٤نفر را هم راهی بیمارستان کرد. چند روز پس از این حادثه، یعنی در یکم اردیبهشت‌ماه ‌سال‌جاری در اثر برخورد پراید با شتر و تریلی ٧نفر جانشان را ازدست دادند. در این حادثه پراید پس از برخورد با شتر از مسیر منحرف و با تریلی برخورد کرد. در این حادثه راننده و همه سرنشینان پراید کشته شدند و راننده تریلی هم راهی بیمارستان شد.
کمبود بودجه برای ایمن کردن جاده‌ها
درحالی آمارها از افزایش تلفات جاده‌ای در اثر برخورد خودروها با شتر در مناطق جنوب‌شرقی کشور حکایت دارد که سیدمصطفی ذوالقدر نماینده میناب در مجلس از کمبود اعتبارات و بودجه کافی برای ایجاد حفاظ مناسب در این جاده‌ها سخن می‌گوید. او دراین‌باره می‌گوید: «متأسفانه تعداد تصادفات و تلفات جاده‌ای در مناطق جنوب‌شرقی کشور به دلیل پرورش و وجود گله‌های شتر افزایش زیادی را نشان می‌دهد و تعداد زیادی از هموطنانمان را درگیر می‌کند.» او ادامه می‌دهد: «چند جاده در استان‌های سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان و کرمان بیشترین میزان این تصادفات را دارند که به دلیل بعد مسافت و کمبود بودجه هیچ اقدام مناسبی دراین خصوص انجام نگرفته است.» نماینده مردم میناب در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تجربه سایر کشورها در جلوگیری از برخورد شتر با وسایل نقلیه، می‌گوید: «کشور عربستان درحاشیه جاده فنس کشیده و گذرگاه‌های خاصی را برای عبور شتران درنظر گرفته، ولی ما این بودجه و توان مالی را نداریم.» او اضافه می‌کند: «البته راهکارهای ارزان‌تری همچون پلاک‌گذاری و نصب شبرنگ روی بدن شتران وجود دارد ولی ساربانان و صاحبان شتر درکشور با این طرح‌ها همکاری نمی‌کنند.»



انتهای پیام/

برچسب ها: تصادف شتر
ارسال نظر