صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۱۳ - ۱۴ فروردين ۱۳۹۴
طبق اعلام پژوهشگران آمریکایی:

تلویزیون کمتر تماشا کنید تا دیابت نگیرید

پژوهشگران دانشگاه پیتسبورگ به رابطه‌ای کمّی میان تماشای تلویزیون و ابتلا به دیابت پی برده‌اند که مؤید تحقیقات قبلی در مورد ارتباط سبک زندگی با بهداشت عمومی است.
کد خبر : 10569

به گزارش خبرنگار پزشکی آنا، هر یک ساعت بیشتر تماشا کردن تلویزیون در طول روز خطر ابتلای به دیابت را 3.4 درصد افزایش می‌دهد.


پژوهشگران دانشگاه پیتسبورگ در پنسیلوانیا، ایالات متحده آمریکا موفق شده‌اند ارتباط میان سبک زندگی و ریسک ابتلای به دیابت را با آمار و ارقام مشخص کنند. این پژوهش تأییدی است بر ارتباط سازنده فعالیت‌های فیزیکی و کاهش وزن با بهداشت و سلامت جسم و روان.


بانی راکت-واگنر، مدیر برنامه فعالیت فیزیکی دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه پیتسبورگ که سرپرستی این پژوهش را بر عهده داشته است، می‌گوید: «زمان کمتر صرف تماشای تلویزیون کردن در یک دوره سه ساله ریسک ابتلای به دیابت را پایین می‌‌آورد. این نکته حتی با در نظر گرفتن (گروه‌های مشابه از لحاظ) میزان فعالیت بدنی به قوت خود باقی است.»


هنگامی که عامل وزن بدن افراد مورد مطالعه در نظر گرفته شود، ریسک ابتلا به دیابت با بالا رفتن هر ساعت تماشای تلویزیون (در گروه‌های با وزن یکسان) 2.1 درصد افزایش پیدا می‌کند.


تحقیق گروه تحت سرپرستی راکت-واگنر بخشی از برنامه پیشگیری از دیابت (DPP) پژوهش بالینی انستیتو ملی سلامت آمریکا (NIH) است. پیش از این در برنامه پیشگیری از دیابت مشخص شده بود که کاهش وزن و افزایش فعالیت بدنی خطر ابتلا به دیابت و همچنین بیماری‌های قلبی را به شدت پایین می آورد. بر اساس نتایج پژوهش‌های قبلی در برنامه DPP که در سال 2002 منتشر شده، دو هدف مرتبط با سبک زندگی اعلام شده است که عبارتند از 150 دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط، مانند راه رفتن سریع و 7 درصد کاهش وزن.


مقاله پژوهشی دانشگاه پیتسبورگ که در ژورنال Diabetalogia منتشر شده و آندریا کریسکا سرپرستی نگارش آن را بر عهده داشته است، از ارتباط مستقیم میان زمان نشستن برای تماشای تلویزیون و افزایش ابتلای به دیابت حکایت دارد. این تحقیق همچنین با بهره‌گیری از اطلاعات دریافت شده از دانشگاه جورج واشنگتن، مرکز تحقیقات بیومدیکال پنینگتن، دانشگاه کالیفرنیا در سن دیه‌گو، دانشگاه کلرادو، بیمارستان عمومی ماساچوست، دانشگاه میامی، دانشگاه لوند در سوئد، مرکز علوم بهداشتی دانشگاه تگزاس و دانشکده پزشکی دانشگاه جانز هاپکینز انجام شده است.


گزارش از: ساسان گلفر


انتهای پیام/

ارسال نظر