صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۵۸ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۵

شمارش معکوس «تابستانه کتاب»/ خریدها به سقف یارانه 2 میلیاردی می‌رسند؟

اگرچه تخصیص یارانه‌ای 2 میلیاردتومانی برای طرح «تابستانه کتاب» در ابتدا، مبلغ کمی به نظر می‌آمد اما با نزدیک شدن به پایان این طرح و مصرف نشدن چند صد میلیون تومان از آن، به نظر می‌رسد همین میزان نیز برای طرح یک ماه تابستانه کتاب، زیاده از حد بوده است!
کد خبر : 105678

هادی حسینی‌نژاد، گروه فرهنگی- طرح «تابستانه کتاب» که بعد از طرح‌های «کتاب‌فروشی به وسعت ایران» و «عیدانه کتاب»، سومین تجربه معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد و موسسه خانه کتاب است، روزهای پایانی خود را پشت سر می‌گذارد اما اعداد و ارقام فروش کتاب‌فروشی‌ها در این طرح، از تکرار تجربه طرح عیدانه کتاب، یعنی نرسیدن میزان خرید‌ها به حدی که تمام یارانه تخصیص یافته به کتاب‌فروشی‌ها تخصیص پیدا کند، خبر می‌دهد.


اطلاعات خانه کتاب حاکی از آن است که میانگین قیمت کتاب در سال 94، چیزی حدود 14 هزار و 250 تومان بوده است. بنابراین با در نظر گرفتن سقف دو میلیاردی یارانه درنظر گرفته شده برای این طرح و همچنین تخفیفات 20 درصدی برای کتاب‌های حوزه بزرگسال و 25 درصدی برای کتاب‌های کودک و نوجوان، به نظر می‌آید که با وجود نزدیک شدن به پایان طرح تابستانه کتاب، چند صد میلیون تومان از یارانه در نظر گرفته شده، مورد استفاده قرار نگرفته است.


به نقل از گزارش‌های لحظه‌ای پایگاه اطلاع‌رسانی خانه کتاب، تعداد کتاب‌های فروخته شده تا بیست و سومین روز از این طرح (پنجشنبه 7 مرداد ماه) چیزی حدود 330 هزار جلد بوده است. با فرضِ میانگینِ قیمت کتاب و درصد تخفیف‌ها، میزان استفاده از یارانه درنظر گرفته شده، از مرز یک میلیارد تومان گذشته است اما هنوز تا رسیدن به سقف دو میلیاردی، فاصله‌ای چندصد میلیونی باقی است.


به عبارت دیگر اگر بنا باشد این طرح تا پایان روز سی‌ام (15 مردادماه) شرایط استفاده از تمام مبلغ یارانه دو میلیاردی را مهیا کند، با احتساب قیمت میانگین کتاب در سال گذشته، باید شاهد فروش بیش از 300 هزار جلد کتاب ظرف هشت روزه آینده باشیم. اگرچه نمی‌توان گمانه‌زنی دقیق دراین‌باره داشت، اما به نظر نمی‌آید فروش کتاب‌فروشی‌ها ظرف هشت روز باقی مانده، به اندازه فروش 23 روز گذشته باشد و دو برابر شود. با این حساب بار دیگر باید منتظر شنیدن خبر مبنی بر نرسیدن خریدها به حد نصاب یارانه تخصیص یافته در طرح‌های حمایت از کتاب‌فروشان و مصرف‌کنندگان باشیم و این خود نشانگر وضعیت نامناسب، بازار کساد و فشارهایی‌‌ست که کتاب‌فروشان (و البته سایر حلقه‌های نشر) را در کشور ما دچار بحران کرده است.


مطابق با آمارهای ارائه شده در پایگاه اطلاع رسانی خانه کتاب، تعداد کتاب‌فروشی‌هایی که در این طرح دارای فروش بوده‌اند، 515 کتاب‌فروشی بوده است؛ 135 کتاب‌فروشی از شهرستان‌ها و 458 کتاب‌فروشی از مراکز استان‌ها در طرح تابستانه کتاب فعالیت داشته‌اند. تعداد خرید‌های صورت گرفته 132 هزار و 424 مورد ذکر شده و تعداد کتاب‌های فروش رفته، 329 هزار و 438 جلد گزارش شده است.


همچنین کتاب‌فروشی‌های شهر کتاب مشهد، رشد اهواز و کتاب آبان مشهد، مقام‌های اول تا سوم را در لیست پرفروش‌ترین کتاب‌فروشی‌ها به خود اختصاص داده‌اند؛ البته این رقابت به قدری تنگاتنگ است که نام کتاب‌فروشی‌ها در این سه جایگاه، مدام در حال تغییر است. تهران، خراسان رضوی و اصفهان نیز تا این لحظه، پرفروش‌ترین استان‌ها در طرح تابستانه کتاب معرفی شده‌اند.


انتهای پیام/

ارسال نظر