صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

یادداشت کیومرث مرادی برای اجرای «پرده سوم صحنه چهارم»

کیومرث مرادی کارگردان، مدرس و پژوهشگر تئاتر به بهانه اجرای نمایش « پرده سوم؛ صحنه چهارم» یادداشتی را منتشر کرد.
کد خبر : 105235

به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از روابط عمومی مجموعه تئاتر شهر، در یادداشت کیومرث مرادی آمده است:


« نخست


حرکت مفهوم عمیقی است که نه در راه رفتن بازیگر بر روی صحنه که از تخیل او آغاز می شود. حرکت بخش مهمی است که ارزش بازی بازیگر را به عمق یک معنا می برد این معنا بر آمیخته با اندیشه کارگردان است چرا که همیشه اندیشه های کارگردان از دل حرکت های که بر روی صحنه به تصویر می کشد بیرون می آید. این حرکت نه فقط در راه رفتن بازیگر بر روی صحنه ، که جزئیاتی است که کارگردان با وسواس تمام انتخاب و اجرا می کند. حرکت امروز در تئاتر معاصر دنیا دراماتیک ترین میزانسن کارگردان است .


تکرارحرکت، نه فقط تکراری برای ساختن یک ریتم خاص است، که تکرار حرکت در این نمایش است که نقاط دراماتیک اثر را نقطه گذاری می کند و اندیشه و تصاویر نمایش را در ذهن من مخاطب با وسواس تمام شکل می دهد. تماشاگر حتی این حرکت را در انتخاب کلمات و پرتاب آن در فضای صحنه هم می بیند، و چه زیباست آن هنگام که بازیگران بارها این دیالوگ را می گویند ( که باید بگویم این دیالوگ را حرکت می کنند) : «من باید به انگلستان برم.»


دوم


اینجا می خواهم از بازی گری بگویم که حالا به درک و دانش بزرگی از عمل (Act) کردن بر روی صحنه رسیده است. ضریب دقت او در صحنه به قدری بالا ست که او را بر صحنه به شدت متمایز می کند و این را در چند کار آخیرش به شدت دیده ام و مرا به شدت تحت تأثیر خود قرار داده است. ستاره پسیانی که حالا افتخار من است با تمرکزی بسیار بالا که زاییده توجه او به هدف صحنه و کارگردان های خود است اعمال دراماتیک یک نمایش را نه در متن که در بستر اجرا پیدا می کند و مدام با جزئی ترین انتخاب خود آن را به ما نمایش می دهد. چقدر زیباست که به عنوان کارگردان با بازیگری کار کنی که تصویری از آنچه تو در جستجویش هستی را با دقت و تمرکز بالا نمایش دهد.حالا می توانم بگویم که ستاره بازیگری دقیق، خلاق و با ارزش در تئاتر امروز ماست که تمرکز اش سال هاست که تنها و تنها به بازیگری در تئاتر است و نه سینما و تلویزیون و تو حالا نتیجه این زحمت را به خوبی می بینی.


سوم


وقتی به کارگردان های این اثر زیبا نگاه می کنم به یاد تعریف تئاتر می افتم؛ هنری گروهی . چه خوب که اشکان، یوسف، هوتن و ستاره کنار هم تعریف هنر تئاتر را به ما یادآوری کردن. ارزش دیدن کار در تجربه کردن تکنیک ها و دانش درست کارگردانی و بازیگری است. ارزش آن در تعریف درست "حرکت" و تمرکز کارگردان و بازیگر است.


این اجرا را باید دید اگر دغدغه دیدن تئاتر با الگوهای ارزشمند دارید.


نمایش: «پرده سوم، چهارم». کارگردانان: یوسف باپیری، اشکان خیل نژاد. بازیگران: ستاره پسیانی، هوتن شکیبا .اجرا: سالن قشقایی، ساعت ٩:١٥ شب / کیومرث مرادی»


نمایش «پرده سوم؛ صحنه چهارم» این روزها در چارچوب ششمین پروژه مرکز مطالعات اجرایی قشقایی روی صحنه رفته است.


انتهای پیام/

ارسال نظر