پوکهمون؛ ابزار فوق مدرن جاسوسی/ کدام سرویس امنیتی خارجی طراح بازی جذاب این روزهاست؟
به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری آنا، هزاران نفر از مردم در سراسر جهان در نقاط مختلف به راه افتادهاند و دنبال شخصیتهای کارتونی بازی پوکهمون میگردند. تعداد طرفداران این بازی موبایلی هر روز در حال افزایش است. این بازی که به سبک واقعیت افزوده (قراردادن شخصیتهای مجازی در دل واقعیت) ساخته شده، از زمان عرضه رسمی در ابتدای ماه جولای (تیرماه) میلیونها نفر را جذب خود کرده است. اما تحلیلگران اطلاعاتی با تجربه میگویند، این پدیده فراتر از اینکه اقبال گسترده به یک بازی موبایلی باشد، میتواند در بر دارنده اهداف دیگری نیز باشد. برای مثال، این فرضیه مطرح شده که ممکن است سرویسهای جاسوسی مطرح دنیا پشت طراحی این بازی جذاب قرار داشته باشند.
برای بازی کردن پوکهمون، استفادهکنندگان تلفن همراه باید نرمافزار «پوکهمون گو» (Poke Mon Go) را به صورت مجانی از اپل استور یا گوگل دانلود کنند. زمانی که بازی شروع میشود، دوربین و جیپیاس گوشی شما فعال میشود. بازی کننده باید به شکار پوکهمونها (شخصیتهای کارتونی به شکل ویروس) برود که ظاهرا در خیابانها، فرودگاهها، موزهها یا بالای آسمان خراشهای واقعی قرار دارند و تنها با استفاده از گوشی تلفن همراه شما قابل رویت هستند.
پوکهمون گو که تکنولوژی مورد استفاده در آن به حدی بالاست که میتواند شیوه های بازاریابی را در آینده دستخوش انقلاب کند، بر پایه شخصیتهای یک بازی کارتونی دهه 1990 طراحی شده است. این بازی توسط شرکت آمریکایی نانتیک طراحی شده که در سال 2010 تاسیس شده است. این شرکت توسط همان شخصی تاسیس شده که شرکت نقشهبرداری کی هول را راهاندازی کرده است.
کی هول در سال 2001 با تامین مالی شرکت آیانکیو تل تاسیس شد که تحت کنترل آژانس امنیت ملی آمریکا قرار دارد و چند سال بعد توسط شرکت گوگل خریداری شد.
ارتباط این شرکتها با یکدیگر، با گوگل و با آژانس اطلاعاتی آمریکا تردیدی چندانی درباره هدف اصلی طراحی این بازی باقی نمیگذارد. احتمالا سازندگان این بازی از آن برای جمعآوری اطلاعات و ابزاری جاسوسی بهره میگیرند.
کنترلکنندههای شبکه جمعآوری دادههای بازی میتوانند با استفاده از جیپیاس موقعیت مکانی دقیق بازیکنندگان را ببینند و از مکان قرار گرفتن آنها، تصاویر ویدئویی زنده دریافت کنند.
بنابراین استفاده کنندگان این بازی در حین شکار پوکهمونها، بدون اینکه خود متوجه باشند، در حال جمعآوری اطلاعات مورد نیاز سرویسهای جاسوسی هستند.
حداقل یکی از ویژگیهای این بازی با دستور یک سرویس اطلاعاتی طراحی شده است.
نیاتیک به چند شرکت دیگر اجازه داده تا حضور پوکهمونها در مراکز خرید، رستورانها، موزهها و دیگر مناطق را به اطلاع عموم بازیکنندگان برسانند. در این صورت، میتوان با انتشار خبر مشاهده یک گونه پوکهمون نادر در شبکههای اجتماعی، تعداد زیادی از بازیکنندگان را به یک نقطه مشخص نظیر یک نیروگاه اتمی کشاند. در این صورت بازیکنندگان معتادِ بازی با روشن کردن دوربینهای خود به آن نقطه میروند. این اطلاعات جمعآوری شده دارایی ارزشمندی برای سرویسهای جاسوسی خواهد بود.
همچنین ممکن است تعداد زیادی از بازیکنندگان که چشم به صفحات تلفن همراه خود دوختهاند در دام تروریستها بیفتند و این یک خطر بالقوه دیگر برای بازیکنندگان این بازی محسوب میشود.
ترجمه: هانا اسمخانی
انتهای پیام/