صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۲:۱۶ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۵

تاخیر در اجرای پروژه مرمت مجسمه نادرشاه/ جدایی «نادر» از تابستان

15 ماه از آغاز مرمت آرامگاه نادر شاه افشار در مشهد می گذرد و اگرچه قرار بود این پروژه در مدت 10 ماه و تا قبل از آغاز سفرهای نوروزی به پایان برسد، اما به گفته مدیر این مجموعه مرمت این اثر فرهنگی تاریخی تا مهرماه ادامه خواهد یافت و با این حساب، «نادر» به سفرهای تابستانی امسال هم نمی رسد و مسافرانی که تابستان را برای سفر به مشهد انتخاب می کنند، نمی توانند بازدید کننده این مجموعه باشند.
کد خبر : 104301
به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا به نقل از خراسان، پروژه مرمت آرامگاه نادری قرار بود در دو مرحله انجام شود. مرحله اول عملیات آزمایشگاهی، میدانی، کتابخانه ای، آسیب شناسی و تهیه طرح مرمت مجسمه بود و مرحله دوم اقدامات استحکام بخشی، پاکسازی، حفاظت اراضی، تثبیت و حفاظت از مرمت بود . «محمد رکنی» معاون میراث فرهنگی، گردشگری عملیات پایانی مرمت را 10 ماهه اعلام کرده بود و قرار بود تیرماه امسال «نادر» به روی شهروندان و گردشگران لبخند بزند. اما این امر تحقق نیافت و حالا به گفته «مهدی علی پور» مدیر مجموعه باغ نادری عملیات مرمت مجسمه نادر در مهر ماه به پایان می رسد.

تاخیر به دلایل فنی
علی پور روز گذشته درباره آخرین وضعیت مرمت و بازسازی مجسمه نادر شاه افشار گفت: عملیات مرمت مجسمه نادر در آرامگاه نادری با نظارت اداره کل موزه های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری انجام می شود. وی می افزاید: این پروژه قرار بود تیر ماه امسال به اتمام برسد ولی به دلایل فنی به تعویق افتاد.یکی از این دلایل این بود که در پی رفت و آمد پژوهشگرانی که از تهران برای مرمت به مشهد می آمدند، این کار در زمان هایی تعطیل می شد اما از 2 ماه قبل که بنده مسئولیت این مجموعه را بر عهده گرفته ام، تاکید کردم که کار باید به صورت مداوم و بدون وقفه دنبال شود.
مهرماه پایان پروژه مرمت
وی تصریح کرد: گروه پژوهشگری از تهران مرمت مجسمه نادر را بر عهده دارند و 2 ماه دیگر از ما فرصت خواسته اند و قول داده اند مواد موردنیاز برای مرمت را در این مدت تامین کنند و پروژه را تا مهر ماه به اتمام برسانند. مدیر مجموعه موزه نادری ادامه داد: نزدیک 2 ماه است که من مسئولیت مجموعه نادری را بر عهده گرفتم و در این مدت شهروندان زیادی دلایل تاخیر مرمت را از بنده جویا شده اند و پیشنهاد دادم که به دلیل اهمیت این موضوع برای عموم مردم، کارشناسان مرمت، گزارش کار خود را در نشست خبری اعلام کنند. وی با بیان این که مرمت مجموعه نادری مراحل پایانی را طی می کند، افزود: هم اکنون بحث شست و شو و نظافت آن انجام می شود و کار نظافت و شست وشو کار کارشناسی و فنی می طلبد.
باید به مردم پاسخگو باشم
وی در ادامه اظهار کرد: با مسئولیتی که پذیرفتم باید درباره روند این کار که بیش از یک سال زمان برده و کمی طولانی شده است، به مردم پاسخگو باشم. البته ذکر این نکته لازم است که به دلیل اهمیت کار پژوهشی در مرمت آثار فرهنگی تاریخی، ممکن است عملیات با اتفاقات غیر قابل پیش بینی روبه رو شود و کار به تعویق بیفتد.


انتهای پیام/

برچسب ها: میراث فرهنگی
ارسال نظر