صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۴۴ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۵

ساخت نانورباتی شبیه به باکتری‌‌های خطرناک اما برای مقابله با بیماری

سال‌هاست که دانشمندان جهان روی روش‌‌هایی کار می‌کنند تا بتوانند ربات‌هایی ریزی بسازند که بشود به بدن انسان تزریق کرد تا آنها با بیماری‌های مختلف مقابله کنند. حال دانشمندان مؤسسه پلی‌تکنیک فدرال لوزان در سوئیس ربات‌هایی در مقیاس نانو ساخته‌اند که می‌توانند وارد بدن انشان شوند.
کد خبر : 104185

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از ScienceDaily، سلمان ساکار از موسسه پلی‌تکنیک فدرال لوزان به کمک هم‌تیمی‌هایش نمونه اولی از این نانوربات را ساخته است که می‌توان آن را به بدن تزریق کرد. البته این نانوربات هنوز در بدن انسان آزمایش نشده است اما این تیم تحقیقاتی امیدوار است که به‌زودی از این ربات‌های نانو برای فرستادن و انتقال دارو به بخش‌هایی از بدن که درگیری بیماری هستند، به بدن برای ترمیم و بهبود کمک کنند.


دانشمندان این نانوربات را با عملکردی شبیه به باکتری «تریپانوزوم آفریقایی» ساخته‌اند. تریپانوزوم‌ها تک یاخته‌هایی کوچک، متحرک و دوکی‌شکل هستند که از قسمت‌های جانبی بدن پهن شده‌اند. این باکتری بیماری «خواب آفریقایی» را سبب می‌شود. این بیماری با مواردی همچون احساس سرگیجه، هماهنگی ضعیف بین اعضای بدن، کرختی و بدخوابی بروز پیدا می‌کند که گاهی نیز به مرگ بیمار منجر می‌شود.



باکتری تریپانوزوم آفریقایی


از آنجا که این باکتری خاص نمونه‌ای کامل است و توانایی منحصر به‌فردی برای کنترل تاژک‌ها، دم و بخش‌های مختلف بدن خود را دارد، دانشمندان از این باکتری الگوبرداری کرده‌اند تا نانوربات آنها نیز بتواند حرکات خود را در سرتاسر بدن انسان کنترل کند.


زمانی که این باکتری به اندام هدف در بدن انسان می‌رسد و دیگر نیازی به نیروی محرکه بیش‌تر ندارد، همانجا تاژک‌های خود را جمع می‌کند تا از این طریق از خودش حفاظت کند. دانشمندان موسسه پلی‌تکنیک فدرال لوزان نیز از همین عملکرد برای ساخت نانوربات خود استفاده کرده‌اند.


پزشکان فکر می‌کنند که می‌توانند در آینده این ربات‌ها را با استفاده از میدان‌های مغناطیسی کنترل کنند. این ربات‌ها قابلیت تغییر شکل در دماهای متفاوت را هم دارند و همین امر باعث می‌شود که وقتی برای درمان بیماری وارد اندام هدف می‌شوند، خود را با محیط اطراف‌شان سازگار کنند.


مترجم: نسترن صائبی


انتهای پیام/

برچسب ها: نانوربات
ارسال نظر