صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۱۴ - ۱۲ فروردين ۱۳۹۴

موسویان: برنامه هسته‌ای ایران‌ و مذاکرات به «نقطه غیر قابل بازگشت» رسیده‌اند

دیپلمات پیشین هسته‌ای کشور گفت:ایران همیشه به عدم ساخت بمب هسته‌ای متعهد بوده است. حتی بعد از انقلاب، ایران برنامه‌های گسترده هسته‌ای شاه و آمریکا را لغو کرد.
کد خبر : 10414

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، سید حسین موسویان در گفت‌وگو با شبکه رادیویی The Takeaway public radio news در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا به نتیجه رایزنی‌ خوشبین است یا خیر، گفت: بله. چون هم برنامه هسته‌ای ایران و هم مذاکرات هردوبه «نقطه غیر قابل بازگشت» رسیده است.


او اضافه کرد: دو طرف روی اصول اساسی به تفاهم رسیده‌اند و آن اینکه ایران حداکثر شفافیت و راستی آزمایی روی برنامه هسته‌ایش را خواهد پذیرفت و اطمینان‌های لازم در مورد عدم ساخت بمب هسته‌ای را خواهد داد و قدرت‌های جهانی هم رفع تدریجی تحریم‌ها و انجام غنی‌سازی در داخل خاک ایران را خواهند پذیرفت و در مورد کم وکیف جزئیات مذاکره می‌کنند.


این دیپلمات پیشین هسته‌ای درباره نوع مدت زمان توافق احتمالی، ادامه داد:برداشت من این است که دوره اعتماد‌سازی احتمالا یک دوره ۱۰ ساله و زمان عدم گریز به سمت بمب هسته‌ای هم یک‌ساله خواهد بود.


موسویان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ایران به عدم ساخت بمب متعهد خواهد بود، اینگونه پاسخ داد: ایران همیشه به عدم ساخت بمب هسته‌ای متعهد بوده است. حتی بعد از انقلاب، ایران برنامه‌های گسترده هسته‌ای شاه و آمریکا را لغو کرد. اما یک نیروگاه نیمه ساخته داشت که آمریکا هم با نیروگاه ایران مخالفت کرد و هم با تامین سوخت از بازارهای جهانی.


او تاکید کرد: لذا آمریکا ایران را مجبور به خود کفایی و انجام غنی سازی برای تامین سوخت مورد نیازش کرد. ایران برای ختم خصومت با غرب و همکار برای صلح و ثبات و امنیت منطقه اولویت قائل است و آرزوی ساخت بمب هسته‌ای و ورود به داخل کلوپ هسته‌ای جهان را ندارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر