صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۲۶ - ۳۱ تير ۱۳۹۵
معاون آموزشی وزارت بهداشت خبر داد

کمبود 10 هزار عضو هیات علمی در کشور برای رسیدن به حد مطلوب/ فرآیند جذب سیر نزولی دارد

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعضای هیات علمی را مجریان اصلی تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی دانست و بر ارتقای کمی و کیفی اعضای هیات علمی و جبران کمبودها در این زمینه تاکید کرد.
کد خبر : 103659

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از معاونت آموزشی وزارت بهداشت، دکتر باقر لاریجانی، معاون آموزشی وزارت بهداشت در همایش منطقه‌ای هیات‌های اجرایی جذب اعضای هیات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی استان تهران گفت: «تربیت نیروی انسانی توانمند یکی از شاخص‌های توسعه پایدار است و این امر اهمیت حوزه آموزش را در عرصه‌های مختلف مشخص می‌کند.»


لاریجانی آموزش عالی را زیربنای توسعه جوامع دانست و گفت: «سرمایه‌گذاری در این بخش، به دلیل دستاوردهای ارزشمندی که نصیب جامعه می‌کند؛ بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است. با بیان اینکه در سال 2010 جمهوری اسلامی ایران با کسب رتبه 70 در توسعه انسانی در زمره کشورهای با درجه بالای توسعه‌یافتگی انسانی طبقه‌بندی شده است اما در فاصله سال‌های 2005 تا 2010 کشور ما با ده رتبه ارتقا در شاخص توسعه انسانی جزو کشورهای برتر در این حوزه قرار گرفته است.»


او با اشاره به تغییر رویکرد جوامع از منابع طبیعی به سوی ارزش افزوده دانش گفت: «امروز پیشرفت جوامع براساس ورود به عرصه اقتصاد دانش‌بنیان و جامعه دانش‌بنیان سنجیده می‌شود و مرور تجربیات سایر کشورها موید این موضوع است که هیچ کشوری مراحل توسعه‌یافتگی خود را بدون سرمایه‌گذاری پایدار بر روی علم و فناوری و گسترش آموزش عالی طی نکرده است.»


معاون آموزشی وزارت بهداشت به نقش دانشگاه‌ها در توسعه علم و فناوری جوامع اشاره کرد و افزود: «در حال حاضر حدود 2 هزار دانشگاه و موسسه آموزش عالی دولتی و غیردولتی در ایران فعالیت می‌کنند و بدین ترتیب کشور ما با دارابودن نسبت 32 مرکز آموزش عالی به ازای هر میلیون جمعیت از نسبت بالایی برخوردار است که البته سهم وزارت بهداشت از تعداد کل این مراکز بالاتر نیست.»


لاریجانی اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها را مهمترین زیرساخت برای توسعه آموزش عالی کشور دانست و گفت: «بار عمده تربیت دانشجو، تولید علم و تولید ثروت دانش‌بنیان بر عهده اعضای هیأت علمی است و در این بین نسبت دانشجو به هیأت علمی دانشگاه‌ها از جمله شاخص‌هایی است که در توسعه‌یافتگی علمی جوامع باید به آن توجه شود. در نظام سلامت کشور ما، نسبت کل دانشجو به هیأت علمی 11 و نسبت دانشجوی بالینی به هیأت علمی بالینی 18 است و این نسبت‌ها نشان‌دهنده لزوم برنامه‌ریزی مناسب در این زمینه است.»


او گفت: «از سال گذشته برنامه‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی رویکرد جدیدی را در این حوزه ایجاد کرده و در بستر دانشگاه‌ها و مناطق آمایشی کشور در دست اجرا است.»


او همچنین اعضای هیات علمی را خط مقدم اجرای برنامه‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی دانست و افزود: «تامین هیات علمی مناسب یکی از الزامات تحقق این برنامه‌ها در سطح ملی است. نسبت دانشجو به عضو هیات علمی در کشور ما بسیار با استانداردهای جهانی فاصله دارد و براساس میانگین 200 دانشگاه برتر دنیا برای رسیدن به حد مطلوب حدود 10 هزار هیات علمی در کشور کمبود داریم. نیاز دانشگاه‌ها به اعضای هیات علمی سالیانه افزایش می‌یابد و این درحالی است که جذب اعضای هیات علمی با این روند متناسب نیست و بعضا در برخی موارد سیر نزولی داشته است.»


لاریجانی با بیان اینکه از سال 92 تنها هزار مجوز هیات علمی در سطح کشور توزیع شده است گفت: «این در حالی است که برخی چالش‌های داخلی مانند عدم تمایل افراد به جذب در برخی مناطق غیربرخوردار و همچنین برخی رشته‌های خاص، عدم تمایل به خدمت در قالب هیات علمی تمام‌وقت جغرافیایی و درخواست رو به افزایش بازنشستگی استادان به کمبود اعضای هیات علمی در نظام سلامت دامن می‌زند.»


معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: «در قالب برنامه‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی، برنامه‌ریزی‌هایی برای تامین اعضای هیات علمی حوزه علوم پزشکی انجام شده است و تمهیداتی از جمله توانمندسازی گروه‌های آموزشی برای ارتقای کیفی اعضای هیأت علمی، تلاش برای توسعه مقاطع تحصیلات تکمیلی برای جذب و انگیزش اعضای هیأت علمی در دست پیگیری است.»


لاریجانی تسهیل روند جذب اعضای هیات علمی و بهبود وضعیت رفاهی و معیشتی آنها را از دیگر راهکارهای وزارت بهداشت برای جذب اعضای هیات علمی حوزه علوم پزشکی عنوان کرد و افزود: «امیدواریم با تامین اعضای هیات علمی مناسب و کیفی به عنوان بدنه اصلی نظام سلامت کشور زمینه‌های دستیابی به اهداف متعالی برنامه‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی فراهم شود.»


انتهای پیام/

ارسال نظر