صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۲۴ - ۳۱ تير ۱۳۹۵
برگزاری جلسه شورای تحول و ارتقای علوم انسانی با حضور نماینده دانشگاه آزاد اسلامی

حداد عادل:‌شورای تحول از اختلاف بین استادان روانشناسی و استادان مشاوره آگاهی نداشت

جلسه 121 شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست دکتر غلامعلی حداد عادل، رئیس این شورا برگزار شد.
کد خبر : 103652

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ابتدای این جلسه حداد عادل رئیس شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی گفت: «دکتر عباس صدری به نمایندگی از دانشگاه آزاد اسلامی در شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شرکت می‌کند.»


او همچنین با اشاره به لزوم ارتباط مستمر شورای تحول و ارتقای علوم انسانی با حوزه علمیه افزود: «با همکاری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای تخصصی حوزوی، یک دفتر مستقل برای ارتباط با حوزه‌های علمیه در شهر قم راه‌اندازی شد و امیدواریم این دفتر بتواند امکان گفت‌وگو و تعامل دانشگاهیان و حوزویان را در این زمینه گسترش دهد.»


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اختلاف ایجادشده در مورد حذف گرایش مشاوره از مقطع کارشناسی رشته روانشناسی گفت: «در هنگام تصویب حذف گرایش مشاوره در مقطع کارشناسی رشته روانشناسی، که با پیشنهاد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صورت گرفت، شورای تحول و ارتقای علوم انسانی از اختلاف بین استادان روانشناسی و استادان مشاوره آگاهی نداشت و پس از ابلاغ مصوبه شورای تحول و ارتقای علوم انسانی، بازخوردهای منفی از جانب استادان این حوزه به شورای تحول و ارتقا رسید. تمام سعی و تلاش این شورا بر آن است که مشکل پیش آمده رفع شود و ذهنیت منفی استادان گرایش مشاوره در این مورد برطرف شود.»


در ادامه جلسه، بررسی سرفصل‌های رشته تحصیلی "طراحی صنعتی" در مقطع دکتری در دستور کار قرار گفت و دکتر چوپان‌کار یکی از تدوین‌کنندگان این برنامه درسی گزارشی از چرایی و چگونگی طراحی این سرفصل‌ها ارائه کرد.


او با اشاره به نقش طراحی صنعتی در ارتقای کیفیت و کارآمدی تولید داخلی گفت: «از این منظر طراحی صنعتی، یکی از پیش‌فرض‌های ضروری تحقق اقتصاد مقاومتی است. طراحی صنعتی که در قالب تولیدات صنعتی نمود پیدا می‌کند، محمل و انتقال‌دهنده مؤلفه‌های فرهنگی کشور تولیدکننده آن کالای صنعتی است. نقش طراحی صنعتی در ترویج سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی نیز برجسته و قابل توجه است.»


بهره‌گیری از میراث مکاتب فلسفه اسلامی در مباحثی مانند صناعات، طبیعیات و... ، ایجاد ارتباط میان این رشته و سایر رشته‌های صنعتی مانند مهندسی صنایع، تکیه بیشتر بر پژوهش و تحقیقات و توجه به ارتباط این رشته و مباحث توسعه منابع انسانی، تعمیق رویکرد انتقادی به مبانی غربی این رشته، توجه به نشانه‌شناسی و زبان‌شناسی فلسفی، دقت بیشتر جلوگیری از تکرار مباحث مطرح شده در مقاطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد در مقطع دکتری و در نظر گرفتن اقتضائات بومی کشور از مهمترین نظراتی بود که درباره رشته طراحی صنعتی مطرح شد.


دکتر محمدرضا مخبردزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی هم در این‌باره گفت: «توجه به این رشته از منظر اصلاح روندهای سیاست‌گذاری و مدیریتی نیز الزامی است. در کنار تربیت افراد پژوهشگر در این رشته باید به تربیت افراد ماهر و آماده‌کار میدانی و عملیاتی نیز توجه شود.»


پس از تصویب کلیات سرفصل‌های رشته طراحی صنعتی در مقطع دکتری، اعضای شورای تحول و ارتقای علوم انسانی چهار درس از میان دروس ارائه‌شده را مورد تحلیل و بررسی قرار دادند.


حداد عادل هم با اشاره به سابقه درخشان تمدن اسلامی ایرانی در تولید صنعتی گفت: «آنچه در برخی از شهرها مانند اصفهان و شیراز مشاهده می‌شود، نماد بارز وجود یک مکتب پیشرفته طراحی صنعتی در کشورمان است.»


او افزود: «تحقیق و پژوهش پیرامون فناوری مورد استفاده در ایجاد روشنایی در شهرهای بزرگ آن دوران با استفاده از چراغ‌های روغنی و نحوه تولید روغن مورد استفاده از این چراغ‌ها در مقیاس انبوه یکی از مواردی است که می‌تواند مورد مطالعه قرار گیرد. نکته دیگری که باید در این رشته مورد توجه قرار گیرد، چگونگی افزایش بهره‌وری و کاهش اسراف است.»


در پایان جلسه و با توجه به مباحث ارائه شده اعضای شورای تحول و ارتقای علوم انسانی مقرر شد مباحث مطرح‌شده در جلسه‌ای با حضور استادان این رشته مورد بحث و بررسی بیشتر قرار گیرد و مجدداً در شورا مطرح شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر