صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۰۰ - ۲۹ تير ۱۳۹۵
مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی خبر داد

سند موافقتنامه حمل و نقل بین‌المللی و ترانزیتی کریدور خلیج فارس – دریای سیاه نهایی شد

در جریان دور دوم مذاکرات کارشناسی درباره نهایی‌سازی پیش‌نویس متن سند موافقتنامه حمل ونقل بین‌المللی و ترانزیتی کریدور خلیج فارس و دریای سیاه، شش کشور به توافق دست یافتند.
کد خبر : 103172

به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدجواد عطرچیان مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی این سازمان و رئیس هیأت ایرانی دراین مذاکرات، اظهار کرد: این مذاکرات با حضور کشورهای جمهوری اسلامی ایران، ارمنستان، آذربایجان، گرجستان، بلغارستان و یونان برگزار گردید و در نتیجه شش کشور متن سند نهایی پیش نویس موافقتنامه را نهایی و آماده امضای وزرای حمل ونقل شش کشور فوق‌الذکر کردند.


وی تصریح کرد: در جریان این مذاکرات جمهوری اسلامی ایران به عنوان «امین موافقتنامه» از جانب سایر کشورها برگزیده شده و کار پیگیری اسناد و نهایی سازی آن در مجالس شش کشور، پس از امضای وزرا و مبادله اسناد و بررسی تقاضاها به عهده جمهوری اسلامی ایران گذاشته شد.


عطرچیان افزود: در جریان دور دوم مذاکرات کشورهای آذربایجان ،‌یونان ، ارمنستان و جمهوری اسلامی ایران درباره برخی از بندهای موافقتنامه ، نکته نظراتی را مطرح که مقرر گردید از طریق جمهوری اسلامی ایران موضوع در سند نهایی پیگیری و به اطلاع اعضا برساند.


مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی با اشاره به مسیر جغرافیایی کریدور، بیان کرد: کریدور حمل ونقل بین المللی و ترانزیتی خلیج فارس – دریای سیاه به عنوان کریدورحمل ونقل چندوجهی از بنادر جنوبی کشور آغاز و پس از عبور از مرزهای شمال کشور وارد کشورهای ارمنستان و آذربایجان می‌‌شود و سپس از این کشورها به بنادر پوتی و باتومی در گرجستان اتصال پیدا می‌کند. بندر بورگاس و وارنا در بلغارستان مقصد بعدی کالاها از طریق دریای سیاه خواهد بود و از آنجا به یونان و سایر کشورهای اروپایی است.


عطرچیان افزود: در جریان دو دور مذاکرات سخت و فشرده که با ابتکار عمل جمهوری اسلامی ایران روبه‌رو بود مسیر جدید ترانزیتی برای نقل و انتقال کالاهای حوزه های خلیج فارس و جمهوری اسلامی ایران از طریق کشورهای حوزه قفقاز به دریای سیاه و بلغارستان و اروپای شمالی ، مرکزی و جنوبی طراحی گردید و با لغو روادیدبرای رانندگان وتجار در بین کشورهای گرجستان ، آذربایجان و ارمنستان این مسیر گزینه مناسبی برای نقل و انتقال کالاهای تجاری از مسیر مطمئن، امن و ارزان است.


وی خاطرنشان کرد: کارشناسان حوزه حمل و نقل از این موافقتنامه که برای اولین بار بین چهار کشور منطقه در آسیا و قفقاز با دو کشور از اتحادیه اروپا ( بلغارستان و یونان ) منعقد گردید تحت عنوان برجام حمل ونقلی یاد می کنند. این توافق تاریخی که برای اولین بار و پس از 15 سال بین 6 کشور مهم در مسیر تجاری و بازرگانی برای حمل و نقل کالا پایه‌گذاری گردید منجر به تسهیل حمل ونقل و افزایش تجارت در منطقه و توسعه روابط بازرگانی و اقتصادی کشورهای عضو خواهد شد.


عطرچیان از این توافق به عنوان یکی از مهمترین اسناد حمل و نقلی در 15 سال گذشته در حوزه حمل و نقل بین‌المللی و ترانزیت کالا یاد کرده و اعلام کرد: در حالی که هنوز این توافقتنامه رسماً به امضای وزرای ذی‌ربط نرسیده است، کشور رومانی تقاضای خود را برای پیوستن به این کریدور به جمهوری اسلامی ایران ارسال کرده که در دست بررسی است. حتی سایر کشورها از جمله هند و عمان نیز علاقه نشان دادند.


بنا بر اعلام سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ، یکی از مزایای عمده مسیر خلیج فارس – دریای سیاه ، ایجاد مسیرهای آلترناتیو و مناسب در مقایسه با مسیرهای فعلی است و با مزیت لغو روادید بین کشورهای منطقه ، این کریدور بیش از پیش رونق خواهد گرفت.


انتهای پیام/

ارسال نظر