صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۳۴ - ۲۸ تير ۱۳۹۵
در نشست تخصصی تحزب سازمان جوانان اعتدال و توسعه استان تهران

فیرحی: نخبگان برای تحزب ارزشی قائل نیستند/ جامعه ایران به صورت زیگزاگی در مسیر دموکراسی حرکت می‌کند

یک استاد دانشگاه معتقد است که حزب وسیله‌ای کارآمد و مفید برای جامعه امروز است و هر وسیله‌ای که در تکامل جامعه نقش مهمی داشته و در شرع ممنوع نباشد، مورد تأیید اسلام است.
کد خبر : 102866

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، داوود فیرحی استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در نشست علمی تخصصی «تحزب و حزب صحیح» که به همت سازمان جوانان و دانشجویان استان تهران حزب اعتدال و توسعه در محل دفتر مرکزی این سازمان برگزار شد، گفت: تا زمانی که نخبگان سیاسی، اجتماعی و فقهی ما موضوع تحزب را جدی نگیرند و آن را راهی برای رسیدن به جامعه‌ای پویا و آزاد ندانند، وضعیت جامعه ما به همین شکل باقی خواهد ماند و راهی به سوی تحزب نداریم.


فیرحی سابقه موضوع تحزب در ایران را به سال 1285 شمسی عنوان کرد و با تأکید بر نقش احزاب در شکل‌گیری دموکراسی گفت: نسبت حزب و دموکراسی مثل نسبت درخت است به سایه‌اش؛ یعنی هروقت نظام دموکراسی قطع شود سایه‌اش هم از بین می‌رود. یک ملازمه بسیار جدی میان حزب و دموکراسی وجود دارد و هرچقدر دولت‌ها به سمت نوعی اقتدارگرایی گرایش پیدا می‌کنند احزاب هم حالت تشریفاتی و تزیینی به خود می‌گیرند و کارکرد اصلی خودشان را از دست می‌دهند.


انتخاب اصلح، آموزش و پرورش و تعمیق بینش سیاسی جامعه، تشکیل و سازماندهی نیروها، مسئولیت‌پذیری افراد از جمله کارویژه‌های احزاب برای جامعه است

وی با اشاره به اینکه «دو حزب توده و بعدها جمهوری اسلامی احزاب متأخری هستند که به معنای واقعی حزب بودند»، بیان کرد: هرچند جامعه ایران به صورت زیگزاگی در مسیر دموکراسی حرکت می‌کند، در نهایت چرخش نظام به سمت دموکراسی است همچنان که در دنیا، نظام دیکتاتوری کم‌رنگ‌تر شده و هرچقدر زمان می‌گذرد تعابیر دموکراتیک در جهان بیشتر به کار گرفته می‌شود به طوری‌که گویی دموکراسی در حال نهادینه شدن است.


فیرحی با انتقاد از چارچوب‌مند نبودن احزاب در ایران و نبود تحزب به معنای واقعی تأکید کرد: اساساً در ایران به دلیل فراز و فرودها در مسیر دموکراسی هنوز آمادگی نظری برای مطالعه حزب به وجود نیامده و تئوری حزب شکل نگرفته است. در جایی که نظریه‌ای وجود نداشته باشد عمل به ذات با مشکل مواجه می‌شود. چه بسا اگر بخواهیم با تجربه چیزی را به دست بیاوریم هزینه گزاف آزمون و خطاها را باید بپردازیم و در موضوع حزب و رابطه‌اش با دموکراسی هزینه‌ای که به جامعه تحمیل می‌شود شاید جبران‌ناپذیر باشد.


این استاد دانشگاه با تأکید بر نقش نخبگان در دموکراتیک کردن نظام بیان کرد: حزب وسیله‌ای کارآمد و مفید برای جامعه امروز است و هر وسیله‌ای که در تکامل جامعه نقش مهمی داشته باشد و در شرع ممنوع نباشد، مورد تایید اسلام است، لذا بر نخبگان است که موضوع تحزب را جدی بگیرند. در حالی‌که ما شاهدیم به غیر از فقیه والامقام شهید بهشتی هیچ‌یک از نخبگان دانشگاهی و فقهی ما پس از انقلاب به سراغ این موضوع مهم دموکراتیک نرفته‌اند.


فیرحی در بخش دیگری از سخنانش در بیان فواید حزب برای اعتلای جامعه مدنی گفت: انتخاب اصلح، آموزش و پرورش و تعمیق بینش سیاسی جامعه، تشکیل و سازماندهی نیروها، مسئولیت‌پذیری افراد از جمله کارویژه‌های احزاب برای جامعه است.


به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، در این نشست مسعود شفیعی، رئیس سازمان جوانان حزب اعتدال و توسعه و اعضای شورای مرکزی سازمان جوانان و دانشجویان استان تهران و جمعی دیگر از اعضای شورای مرکزی در استان‌های مختلف حضور داشتند.


انتهای پیام/

ارسال نظر