صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۲۲:۱۰ - ۱۰ فروردين ۱۳۹۴

بزنگاه تاریخی در سوئیس؛ چهل ساعت مانده به پایان مهلت نهایی/ همه منتظر خبر نهایی هستند

مذاکرات هسته‌ای جاری در لوزان سوئیس با رسیدن به آخرین ساعات به مرحله حساس‌تری رسیده‌ است.
کد خبر : 10258

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، روزنامه گاردین در شماره امروز خود نوشت در حالی که کمتر از دو روز به پاین مهلت تعیین‌شده برای دست‌یابی به توافق (31 مارس) باقی مانده، فضای حاکم بر لوزان جدی و پیچیده شده است.


گاردین می‌نویسد اکنون وزرای خارجه هر هفت کشور در لوزان حضور دارند و مذاکرات به صورت فشرده و در سطوح مختلف در جریان است.


فیلیپ هاموند، آخرین وزیر امور خارجه بود که به لوزان رسید و «سرگئی لاوروف» یک ساعت زودتر از موعد وارد لوزان شد. پاسخ لاوروف به یک خبرنگاران در لحظه ورود تبدیل به نقل قولی جنجالی شد. وی در پاسخ به خبرنگاری گفت: «‌برای خوشبین بودن حقوق نمی‌گیرم». اما واکنش جان کری، همتای آمریکایی وی به این گفته خود نیز مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. کری در پاسخ به لاوروف گفت:« برای خوشبین بودن، به اندازه کافی حقوق نمی‌گیری».


به هر صورت، حقوق وزیر امور خارجه روس هر چقدر هم باشد، او امروز ده دقیقه دیرتر در سالن محل مذاکرات شش کشور و ایران حاضر شد و با اینکه همتایان وی اظهار داشتند تا آخر مهلت نهایی، یعنی تا فردا (31 مارس) در لوزان می‌مانند، وی مدعی شد ممکن است به دلیل انجام کارهای سیاسی خود در جایی دیگر، عصر امروز( دوشنبه) لوزان را ترک کند. البته طبق برخی خبرهای منتشر شده ممکن است وی بار دیگر روز سه شنبه به سوئیس بازگردد.


دیپلمات‌ها می‌گویند اکثر مسائل حل شده و اکنون فقط دو یا سه مورد مانده که اگر اختلاف بر سر آنها نیز حل شود، رسیدن به چهارچوب توافق امکان‌پذیر است.








گاردین می‌نویسد: «‌مسئله تحقیق و توسعه تقریباً تا نیمه حل شده‌است. ایران اعمال محدودیت‌هایی بر غنی‌سازی اورانیوم ظرف ده سال آینده و سپس تغییر رویکردها پس از دوره ده ساله را پذیرفته‌ است. شش کشور خواهان ادامه تحریم‌ها ظرف پنج سال آینده هستند

دو مسئله اصلی مورد اختلاف، بحث تحقیق و توسعه و رفع تحریم‌های اعمال شده توسط شورای امنیت سازمان ملل بر ایران است.


مسئله مهم سوم، میزان ذخایر غنی‌شده اورانیوم ایران است. ایران خواهان حفظ ذخائر غنی‌شده اورانیوم خود در فردو است. شش قدرت جهانی در حال مذاکره با ایران، بر پیشنهاد حفظ چند صد سانتریفیوژ و غنی‌سازی محدود اورانیوم اصرار دارند».


گاردین در ادامه می‌نویسد: «‌مسئله تحقیق و توسعه تقریباً تا نیمه حل شده‌است. ایران اعمال محدودیت‌هایی بر غنی‌سازی اورانیوم ظرف ده سال آینده و سپس تغییر رویکردها پس از دوره ده ساله را پذیرفته‌ است. شش کشور خواهان ادامه تحریم‌ها ظرف پنج سال آینده هستند زیرا نگران هستند ایران زمان گریز را پشت سر بگذارد و بتواند به بمب اتمی دست یابد.»


مسئله تحریم‌ها نیز موضوع مهمی دیگری در جریان مذاکرات نهایی است. شورای امنیت سازمان ملل معتقد است برنامه هسته‌ای ایران غیرقانونی و تهدیدی برای صلح و ثبات بین‌الملل محسوب می‌شود. موضوع تصویب قطعنامه جدید در شورای امنیت سازمان ملل موضوع دشواری است که تصمیم گیری را مشکل کرده است. این قطعنامه برای لغو تحریم های قبلی باید ذیل فصل ٧ منشور سازمان ملل تصویب شود. آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها خواستار قطعنامه‌ای هستند که قابلیت بازگشت اتوماتیک تحریم‌ها در آن گنجانده شود.


یک دیپلمات حاضر در لوزان گفت: «‌اختلاف اصلی در موضوع تحریم‌ها وجود دارد. قطعنامه‌های شورای امینت سازمان ملل برای آنها معنای مهمی دارد».


گاردین در پایان می‌نویسد: «‌اما مقامات ایرانی همچنان - مانند ژنو و وین- معتقدند هیچ توافقی هنوز صورت نگرفته است و همان‌طور که قبلا نیز گفته‌اند، باز هم تکرار می‌کنند توافقی صورت نمی‌گیرد مگر اینکه در مورد همه چیز توافق شود».


انتهای پیام/

ارسال نظر