صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۸:۴۴ - ۲۷ تير ۱۳۹۵

نشست «قانون جرم سیاسی، یک گام به پیش یا به پس» برگزار می‌شود

نشست «قانون جرم سیاسی، یک گام به پیش یا به پس؟»، به همت انجمن اندیشه و قلم و با همکاری تشکل وکلای مدافع حقوق شهروندی کانون وکلای مرکز و با حضور برخی از نمایندگان مجلس و حقوقدانان برگزار می‌شود.
کد خبر : 102579

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا به نقل از ایلنا، در این نشست صالح نیکبخت، محمود صادقی، نعمت احمدی، محمود علیزاده طباطبایی و عماد الدین باقی به بحث و بررسی در خصوص قانون جرم سیاسی خواهند پرداخت.


این نشست در روز دوشنبه 28 تیرماه در میدان آرژانتین، ابتدای زاگرس، پلاک ۳، کانون وکلای دادگستری مرکز و در ساعت ۱۷ برگزار می‌شود.


حضور در این نشست برای عموم آزاد است.


در این نشست محورهای ذیل مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد:


- چرا باید رسیدگی به جرایم سیاسی و نحوه اعمال مجازات بر مرتکبین این جرایم دارای تفاوت ماهوی با سایر جرایم حقوق کیفری باشد؟


- چرا تصویب قانون جرم سیاسی علی رغم تکلیف اصل ۱۶۸ قانون اساسی به تعریف جرم سیاسی نزدیک به چهار دهه از زمان پیروزی انقلاب اسلامی زمان برده است و آیا قانون جرم سیاسی سرانجام موفق به تعریف جرم سیاسی شده است؟


- با توجه به اینکه دولت‌ها عموما مخالفین سیاسی خود را به عنوان برهم زنندگان نظم و امنیت عمومی شناسایی و محاکمه می‌کنند، مرز میان جرایم سیاسی و جرایم علیه امنیت کشور کجاست؟


- آیا عناوین مجرمانه‌ای نظیر تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور یا تشکیل گروه با هدف بر هم زدن امنیت و عضویت در گروه‌های و جمعیت‌های ممنوعه ارتباط مستقیمی با حوزه جرایم سیاسی ندارد و چرا قانونگذار اصلیترین عناوین مجرمانه‌ای که در رویه قضایی فعالان سیاسی به اتهام آن مجازات می‌شوند را خارج از قلمرو جرایم سیاسی تعریف کرده است؟


- آیا جرایم فوق الذکر مندرج در قانون مجازات اسلامی اقتباس مستقیم برخی از مواد قانون مجازات مقدمین بر علیه امنیت و استقلال کشور مصوب سال ۱۳۱۰ نیست و چطور قانونگذارانی که قبل از انقلاب اسلامی خود به علت فعالیت سیاسی به اتهام همین جرایم محکوم و زندانی شده‌اند همین قوانین را در نظام جمهوری اسلامی ایران مورد استفاده مجدد قرار داده‌اند؟


- با توجه به ماده یک قانون جرم سیاسی که انگیزه اصلاح امور کشور و عدم قصد ضربه زدن به اصل نظام را یکی از معیارهای تفکیک مجرمین سیاسی از مجرمین عادی قرار داده است آیا می‌توان انگیزه‌ها و قصد افراد را ملاک مناسبی برای تعریف جرایم سیاسی دانست؟


- با توجه به اصل عدم تاثیر انگیزه در ارتکاب جرم چگونه می‌توان انگیزه و نیت مجرمین در ارتکاب رفتار مجرمانه را تشخیص داد؟ آیا هیچ معیاری جز تصمیم گیری مقام رسیدگی کننده قضایی برای چنین تشخیصی وجود دارد؟


انتهای پیام/

ارسال نظر