صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۲۵ - ۲۷ تير ۱۳۹۵
در کمیسیون نخبگان مطرح شد

گزارش اقدامات وزارت بهداشت برای کاهش مهاجرت نخبگان

گزارش تهیه شده از سوی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، درباره "مهاجرت نخبگان در حوزه پزشکی" درجلسه 46 کمیسیون نخبگان و آینده­‌نگاری علم و نوآوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شد.
کد خبر : 102460

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در این گزارش با دسته‌بندی نخبگان به سه دسته، شامل افرادی که دارای نقش بین‌المللی در علم و فناوری هستند، افرادی که با استفاده از امکانات موجود در خارج از کشور توانسته‌اند به موفقیت‌هایی دست پیدا کنند و اشخاص دیگری که بین این دو گروه توانسته‌اند برای خود پشتوانه اجتماعی، اقتصادی و علمی فراهم کنند؛ نخبگان دسته اخیر جزو مفیدترین و دلسوزترین افراد برای کشور برشمرده شده‌اند.


با استناد به پژوهش‌های انجام شده افراد دسته سوم با توجه به روحیه میهن‌دوستی و احساس مسئولیت نسبت به کشور، بیشترین آمار بازگشت به کشور را به خود اختصاص داده‌اند.


در بخشی از این گزارش با اشاره به این موضوع که در نگاه ابتدایی مهاجرت نخبگان به نفع کشور مقصد به نظر می‌رسد، به این نکته نیز اشاره شد که با تقویت ارتباط علمی و اجتماعی نخبگان در کشور مقصد، در نهایت این ارتباطات به نفع کشور مبدا به کار گرفته می‌شود.


در ادامه این گزارش پس از ارائه آمار مهاجرت پزشکان کشور به خارج، به این موضوع نیز اشاره شد که به دلیل تفاوت در نظام آموزش پزشکی کشورها و جذب‌نشدن آسان پزشکان نسبت به سایر تحصیل‌کردگان، عموماً مهاجرت نخبگان پزشکی نسبت به نخبگان غیر پزشکی کمتر بوده است.


همچنین با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی وزارت بهداشت برای کاهش مهاجرت پزشکان، دو برنامه "پزشک پژوهشگر" و "راه‌اندازی موسسه توسعه تحقیقات علوم پزشکی(NIMAD) " جزو اهم این اقدامات برشمرده شدند.


اتخاذ راهکارهای لازم در سطح سیاست­‌گذاری، برنامه­‌ریزی و اجرا برای نگهداشت نخبگان و بازگشت نخبگان به کشور، سیاست‌گذاری متناسب برای رشته­‌های علوم پزشکی به دلیل پیچیدگی‌های ساختاری این رشته‌ها، تدوین شاخص­‌های استاندارد مرتبط با نخبگان برای دستیابی به آمارهای شفاف و دقیق و بهره‌گیری از این شاخص‌ها برای ایجاد بانک اطلاعاتی و به روز مستمر این بانک اطلاعاتی براساس شاخص‌های معتبر و تقویت تعامل و ارتباط با نخبگان به عنوان یک راهکار مؤثر در جلوگیری از مهاجرت آنان؛ از مهمترین نظرات اعضای این کمیسیون بعد از ارائه گزارش معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، درباره مهاجرت نخبگان در حوزه پزشکی بود.


انتهای پیام/

ارسال نظر