صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

نشست «حجاب تاج سروری زن مسلمان» برگزار شد

نشست «حجاب تاج سروری زن مسلمان» با حضور چهره‌های فرهنگی و مذهبی و به همت فرهنگسرای امام(ره) روز 26 تیرماه برگزار شد.
کد خبر : 102440

به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای امام(ره)،محبوبه حاج عبدالباقی ضمن اشاره به اهمیت حجاب و عفاف در قرآن کریم عنوان کرد: تفسیر قرآن در زمینه حجاب به دو طریق قابل طرح و بررسی است.نخست این که قرآن را از سوره حمد تا ناس-از ابتدا به انتها-بخوانیم و آیات مربوط به حجاب را انتخاب کرده و درکنار هم تعبیر و تفسیر کنیم.


وی ادامه داد:رویکرد دوم در تفسیر قرآن توسط محمد عزه دروزه نویسنده کتاب«التفسیر الحدیث» دنبال شده است و هدف این تفسیر آن است که سوره‌‏ها را بر اساس ترتیب نزول وحی تنظیم و تاویل کند.در این شیوه تفسیری به سیره نبوى توجه زیادی شده است.رویکردی که من در زمینه تفسیر حجاب دنبال می‌کنم شبیه رویکرد محمد عزه دروزه است.


این پژوهشگر علوم قرآنی با اشاره حرمت شُرب خمر در قرآن اعلام کرد:حرمت و زشتی شراب در قرآن به تدریج و با گسترش اسلام ممنوع اعلام شد.در ابتدای بعثت پیامبر اسلام(ص)قرآن کریم شراب را رزق حسن ندانست اما آن را هم ممنوع نکرد.در انتهای بعثت رسول اسلام(ص) و در سال دهم هجرت آیات حرمت شراب نازل شد و در قرآن آمده است که شراب رجس و ناپاک است و مومنان نباید آن را بنوشند.


حاج عبدالباقی سوره«قصص» را اولین سوره‌ای دانست که در آن به موضوع عفت توجه شده است و گفت:در این سوره قرآن برای امتی که قرار است تحت تعلیمات اسلام پرورش پیدا کنند داستان موسی(ع) و دختران حضرت شعیب(ع) را نقل می‌کند.قرآن از دختران شعیب به دلیل عدم برخورد و اختلاط با نامحرم تجلیل می‌کند.


وی افزود:دختران شعیب(ع) از نظر قرآن دخترانی هستند که حیا ورزانه راه می‌روند؛یعنی ناز و عشوه‌گری در رفتار و منش آن‌ها با نامحرم جایی ندارد.بنابراین معیار قرآن در سوره«قصص» برای زن پاکدامن رفتار حیاورزانه است و در همین سوره مرد مومن حمایتگر و امین معرفی می‌شود.


نویسنده مقاله «فلسفه پوشش در اسلام»در ادامه بیان کرد: با تاسیس حکومت اسلامی در مدینه پیامبر در سوره «احزاب»زنان پیامبر را دعوت به عفت می‌کند و به آن‌ها اجازه نمی‌دهد که درارتباط با نامحرم نرم سخن بگویند.


وی اضافه کرد: در آیات 33 و 34 سوره احزاب آمده است: «وَ قَرْنَ فی بیوتکنَ وَ لا تَبَرَجْنَ تَبَرُجَ الجاهلیة».در این آیات به ویژگی‌های شایسته یک زن مسلمان اشاره شده است و عمل به این دو آیه برای سعادت دنیوی و اخروی هر زنی کافیست.در این آیات داریم که: «قرار بگیرید در خانه‌هایتان و تّبرج یا خودنمایی جاهلی نداشته باشید» یعنی جلوه‌گری نکنید، نماز بخوانید، زکات بدهید و خدا و رسول را اطلاعت کنید.از این آیات معلوم می‌شود زن می‌تواند استقلال مالی داشته باشد تا بتواند زکات مال خود را بپردازد و با نماز با خدا ارتباط برقرار کند؛ اما موضوع به اینجا ختم نمی‌شود، بلکه در آیه 34 ذکر می‌شود که: «متذکر آیاتی باشید که در خانه‌هایتان تلاوت می‌گردد.» من این توصیه قرآن را سفارش به تلاش زنان درجهت رشد فرهنگی و ارتقاء علمی آن‌ها می‌دانم.


حاج عبدالباقی با اشاره به آخرین سوره‌ای که در قرآن به موضوع حجاب و عفاف پرداخته شده است،گفت: در سوره «نور» به مسئله وظایف جنسی و مجازات زناکاران و تهمت زنندگان توجه شده است.در این سوره اهمیت کنترل نگاه مورد تاکید قرار گرفته و به مردان و زنان توصیه شده است که چشم‌هایشان را نگه دارند و پاکدامن باشند.


وی در پایان اشاره کرد:امام علی(ع) سه صفت منفی را برای زنان شایسته و مثبت می‌داند.این صفات عبارت از: بخل،غرور و ترس از نامحرم است.


گفتنی است در نشست «حجاب تاج سروری زن مسلمان»گروه مذهبی استاد حسین،گروه تواشیح لیله القدر و گروه نمایشی حنانه به اجرای برنامه پرداختند.این نشست با تجلیل از نوگلان محجبه در فرهنگسرای اندیشه به پایان رسید.


انتهای پیام/

برچسب ها: فرهنگسرای امام
ارسال نظر