پژوهشهای دانشگاهی باید متناسب با بازار کار و صنعت باشد
به گزارش خبرگزاری آنا، همایش گرامیداشت هفته ملی پژوهش و فناوری با حضور سید مهدی ابطحی، سرپرست معاونت پژوهشی وزارت عتف، زمانی، رئیس دانشگاه ملی مهارت، صمد نژاد ابراهیمی، مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامهریزی امور پژوهشی، اعضای هیات رئیسه دانشگاه، روسای واحدهای استانی، پژوهشگران، اندیشمندان و اساتید دانشگاه ملی مهارت در سالن آمفی تأتر سازمان مرکزی برگزار شد.
غلامرضا زمانی با بیان اینکه آموزش باکیفیت محور اصلی مأموریت دانشگاه است، در تشریح رویکردها و اولویتهای این دانشگاه با اشاره به مأموریت اصلی دانشگاه گفت: دانشگاه ملی مهارت مأموریت محققپروری ندارد، بلکه تمرکز اصلی ما بر ارائه آموزش باکیفیت و تربیت نیروی انسانی کارآمد برای بازار کار است.
وی با بیان اینکه همه واحدهای دانشگاه باید در راستای تحقق آموزش مؤثر و کاربردی همافزا عمل کنند، به تحولات نوین بازار کار اشاره و تصریح کرد: موضوعاتی مانند هوش مصنوعی، دیجیتالیسازی فعالیتها و اقتصاد سبز، بهطور جدی بازار کار را تحت تأثیر قرار میدهند و دانشگاه ناگزیر است متناسب با این تحولات، فعالیتهای پژوهشی و آموزشی خود را بهروز کند. در این مسیر، هر عضو هیئت علمی باید متناسب با حوزه تخصصی خود به پژوهشهای کاربردی بپردازد.
زمانی، تطابق محتوای آموزشی با استانداردهای شغلی را یکی از محورهای مهم پژوهش دانست و گفت: اقدامات خوبی در این زمینه آغاز شده است. از جمله در چارچوب همکاریهای بینالمللی و ذیل پیمان بریکس، دانشگاه ملی مهارت در کارگروه توسعه آموزشهای مهارتی مشارکت فعال دارد و اخیراً نیز تفاهمی برای مشارکت اعضای هیئت علمی دانشگاه در استانداردسازی آموزشهای مهارتی کشورهای عضو حاصل شده است.
وی افزود: پیام اصلی این همکاریها آن است که آموزشهای مهارتی ایران از سطح و تراز جهانی برخوردار است و توان رقابت با کشورهای مطرحی مانند چین، روسیه، هند و آفریقای جنوبی را دارد. از این رو، پژوهش در حوزه بهروزرسانی استانداردهای آموزشی، از اولویتهای اساسی دانشگاه به شمار میرود.
رئیس دانشگاه ملی مهارت در ادامه، پژوهشهای مرتبط با اشتغالپذیری و کارآفرینی را دومین گام مهم دانست و اظهار کرد: استانها و واحدهای دانشگاهی نباید صرفاً به آموزش بسنده کنند، بلکه پیگیری مسیر شغلی فارغالتحصیلان و بررسی میزان تناسب شغل با تخصص آنان باید در دستور کار قرار گیرد.
زمانی با اشاره به لزوم شناسایی موانع اشتغالپذیری فارغالتحصیلان گفت: انتظار داریم تا سال آینده، طرحهای پژوهشی مشخصی در زمینه موانع اشتغالپذیری در دانشگاه ملی مهارت تدوین شود تا با بهرهگیری از تجربیات گذشته، اصلاحات لازم در آموزش انجام گیرد.
وی همچنین بر اهمیت توسعه فرهنگ کارآفرینی تأکید کرد و افزود: «هدف ما این است که دانشآموختگان نهتنها اشتغالپذیر، بلکه باید کارآفرین باشند. پژوهشها باید به ما نشان دهند که آیا نیاز به بازنگری یا افزودن سرفصلهای آموزشی داریم و چه راهکارهایی میتواند به تقویت کار تیمی و کارآفرینی منجر شود.
رئیس دانشگاه ملی مهارت خاطرنشان کرد: نتایج این پژوهشهای کاربردی باید بهصورت عملی در سیاستگذاریها و برنامههای آموزشی دانشگاه ملی مهارت مورد استفاده قرار گیرد تا دانشگاه بتواند نقش مؤثرتری در توسعه مهارت، اشتغال و کارآفرینی ایفا کند.
زمانی تصریح کرد: استانداردسازی محتوا و تحول در نظام آموزش مهارتی با تکیه بر پژوهش ضروری است و با تأکید بر لزوم استانداردسازی محتوای آموزشی گفت: منابع و محتوای آموزشی دانشگاه باید مبتنی بر استانداردهای ملی و بینالمللی بازنگری و بهروزرسانی شود و این امر بدون پشتوانه پژوهشی امکانپذیر نیست.
وی با اشاره به ضرورت تحول در نظامهای آموزش مهارتی افزود: این پرسش جدی مطرح است که تا چه زمانی باید با نظام آموزشی کلاسیک و قالبهای ثابت مانند ترمهای ۱۳ یا ۱۴ هفتهای ادامه دهیم. نوع آموزش و ساختار آن باید مورد بازاندیشی قرار گیرد و پژوهش باید الگوهای نوین آموزش مهارتی و همکاری صنعت و آموزش را به ما معرفی کند.»
رئیس دانشگاه ملی مهارت با اشاره به تجربههای جهانی اظهار کرد: «امروزه نظامهایی مانند مشارکت سهجانبه دولت، بخش عمومی و بخش خصوصی در بسیاری از کشورهای دنیا اجرا میشود. ما نیز باید از طریق پژوهش، این الگوها را بررسی کرده و امکان پیادهسازی آنها را در کشور فراهم کنیم.
زمانی چابکسازی و انعطافپذیری نظام آموزشی را از ضرورتهای امروز دانست و گفت: دانشگاه ملی مهارت باید بتواند متناسب با نیاز فوری صنایع، سرفصلهای آموزشی خود را در کوتاهترین زمان ممکن تغییر دهد. این امر نیازمند هماهنگی میان وزارتخانهها، سازمان سنجش، دانشگاه و متخصصان است و تنها راه رسیدن به آن، پژوهشهای هدفمند و کاربردی است.
وی با تأکید بر اهمیت مطالعات تطبیقی افزود: بررسی نظامهای آموزش مهارتی در کشورهای پیشرو مانند آلمان، سنگاپور و برخی کشورهای آسیایی ضروری است تا مشخص شود کدام الگوها با شرایط صنعتی کشور ما قابلیت اجرا دارند.
رئیس دانشگاه ملی مهارت در ادامه، پژوهشهای کاربردی و حل مسائل واقعی صنعت را از اولویتهای مهم دانشگاه برشمرد و تصریح کرد: صنایع نمیتوانند منتظر فرآیندهای طولانی تصویب طرحهای پژوهشی بمانند. ما باید پروژههای مشترک با خوشههای صنعتی طراحی کنیم که منجر به تولید محصول، نرمافزار، قطعه یا طراحی تجهیزات مورد نیاز صنعت شود.
زمانی ایجاد کرسیهای مشترک پژوهشی با صنعت را راهکاری مؤثر دانست و افزود: این کرسیها میتوانند زمینه حل مسائل صنعت و پاسخ سریع به نیازهای آن را فراهم کنند.
وی در جمعبندی سخنان خود تأکید کرد: «خروجی نهایی پژوهش در دانشگاه ملی مهارت باید افزایش بهرهوری، اشتغالپذیری و نوآوری در صنعت باشد. بر اساس برنامه هفتم پیشرفت، بخش مهمی از رشد اقتصادی کشور از مسیر بهرهوری محقق میشود و مطمئنترین مسیر برای افزایش بهرهوری، آموزش مهارتی مبتنی بر پژوهش است.
رئیس دانشگاه ملی مهارت با اشاره به امضای تفاهمنامه همکاری با شرکت ملی پتروشیمی خاطرنشان کرد: نیروی کار ماهر، خود عامل مهمی در صرفهجویی انرژی و افزایش بهرهوری است. بنابراین اگر آموزش ما منجر به تربیت نیروی کار ماهر شود، مستقیماً به تحقق اهداف اقتصادی کشور کمک خواهد کرد.
زمانی در پایان گفت: سیاستگذاری پژوهشی دانشگاه باید در وهله نخست بر رفع نیازهای آموزشی و حل مسائل واقعی کشور متمرکز باشد تا آموزش مهارتی بتواند نقش مؤثر خود را در توسعه اقتصادی و صنعتی ایفا کند.
تربیت نیروی مهارتی از وظایف دانشگاه ملی مهارت است
سرپرست معاونت پژوهشی وزارت عتف نیز در مراسم اختتامیه هفته پژوهش دانشگاه ملی مهارت با اشاره به انتظارت از معاونت پژوهشی وزارت علوم، بر لزوم تحول ساختاری در نظام آموزش مهارتی و تجهیز دانشگاهها برای ورود به عصر جدید صنعتی تأکید کرد و گفت: دانشگاه ملی مهارت، افتخار وزارت عتف است و موفقیت این دانشگاه یعنی موفقیت جوانان ایران.
سید مهدی ابطحی با اشاره به تحولات پس از انقلاب و نقش دانشگاهها در ایجاد توازن ملی و توسعه اظهار داشت: نیروی مهارتی با دانش کافی نیاز بازار است و تربیت این نیرو، کار دانشگاه ملی مهارت است و تصریح کرد: در سالهای نخست انقلاب، فارغالتحصیلان دانشگاهی با روحیه جهادی نیازهای واقعی کشور را برطرف کردند، اما در ادامه، گسترش مراکز دانشگاهی بدون توجه به نیاز بازار، منجر به غلبه "مدرکگرایی" بر "دانایی" شد و تربیت انبوه فارغ التحصیلان بدون مهارت عملی، هرم نیروی انسانی کار کشور را بههم ریخت.
وی با تأکید بر تغییر ماهیت صنعت در دنیا تصریح کرد: ما اکنون در آستانه انقلاب پنجم صنعتی هستیم و دانشگاههای مهارتی باید به آزمایشگاهها و تجهیزاتی مجهز شوند که پاسخگوی نیازهای صنعت نسل ۴ و ۵ باشد و با توجه به محدودیتهای اکولوژیک و رشد اقتصاد دانشبنیان، راهی جز تربیت نیروی ماهر با دانش کافی نداریم.
سرپرست معاونت پژوهشی وزارت عتف در بخش دیگری از سخنان خود به ظرفیت قراردادهای ارتباط با صنعت اشاره کرد و گفت: دانشگاههای بزرگ ما در استانهای صنعتی، قراردادهای کلانی دارند، اما برای اجرای دقیق این پروژهها به بازوهای مهارتی نیاز است و همکاری دانشگاه ملی مهارت با دانشگاههای بزرگ باید در این بخش رقم بخورد و افزود: اگر دانشگاههای فنی و مهارتی نوسازی شوند، فناوری در درون خانواده وزارت علوم گردش خواهد یافت و نیاز صنعت به بهترین شکل پاسخ داده میشود.
لزوم نوسازی کارگاهها با مشارکت صنعت و جذب اساتید متخصص مهارتی، حضور در نمایشگاهها و رعایت استاندارد نسبت دانشجویان مهارتی از موارد دیگری بود که ابطحی در این نشست به آن اشاره کرد.
در این مراسم همچنین مهرداد احمدی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه، ضمن خیر مقدم به مهمانان، گزارش یکساله فعالیتهای معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه ملی مهارت را ارائه داد و در حوزههای آییننامه ترفیع دانشگاه، فرایند انتخاب پژوهشگران برگزیده کشور در سال ۱۴۰۴، نشستهای تخصصی حوزه معاونت، اعطای پاداش مقالات، طرحهای پژوهشی دروندانشگاهی، انتخاب سرآمدان پژوهشی، تشکیل شورای خرید و آمایش تجهیزات، مطالب مبسوطی را ارائه داد.
وی همچنین گزارشی آماری از تعداد آزمایشگاهها و کارگاهها و تجهیزات موجود ثبت شده در شاعا و پیگیری جذب مسئول انبار، کارشناس و سرپرست کارگاه، تشکیل شورای نظام ایمنی، بازگشت درآمد خالص حاصل از فعالیت آزمایشگاه مرکزی، تخصیص اعتبارات و بروزرسانی تجهیزات آزمایشگاه و کارگاه، برگزاری جشنوارهها و مسابقات، برگزاری دورههای توانمندسازی، مشاوره و هدایت شغلی و آموزشی و رصد اشتغال فارغالتحصیلان و دانشآموختگان، راهاندازی زیرساخت هوشمصنوعی و طراحی و پیاده سازی سامانه آموزش مجازی، ارائه کرد.
معاون پژوهش و فناوری به میزبانی سومین همایش ملی مهارت افزایی، هدایت شغلی و صلاحیت حرفهای اشاره کرد و موفقیت این دانشگاه را هم در برگزاری و هم در کسب رتبههای برتر یک توفیق برای دانشگاه ملی مهارت خواند.
در پایان این مراسم با حضور سرپرست معاونت پژوهشی وزارت عتف، سامانههای جدید دانشگاه ملی مهارت رونمایی شد و از چهرههای برتر پژوهشی دانشگاه تجلیل شد.
انتهای پیام/