صفحه نخست

آناتک

آنامدیا

دانشگاه

فرهنگ‌

علم

سیاست و جهان

اقتصاد

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

همدان

هرمزگان

یزد

پخش زنده

وقتی تخلف عادی می‌شود و مرگ نزدیک‌تر/ افزایش ۵۰درصدی فوت موتورسیکلت سواران در تهران

ترافیک سنگین، محدودیت‌های تردد و کمبود ظرفیت حمل‌ونقل عمومی، موتورسیکلت را به انتخاب ناگزیر بسیاری از شهروندان تهرانی تبدیل کرده است؛ وسیله‌ای سریع و کم‌هزینه که در عین حال، به گفته پلیس راهور، به علت عدم رعایت قوانین و نبود فرهنگ ترافیکی، فوتی‌های آن افزایشی ۵۰درصدی داشته است.
کد خبر : 1020224

به گزارش خبرنگار آنا، وقتی ترافیک شهری و طرح‌های بازدارنده پلیس برای کنترل مکانیزه تردد خودرو امان شهروندان را می‌برد و حمل و نقل عمومی جایی برای سوزن انداختن ندارد، استفاده از موتورسیکلت گزینه نهایی مردم برای تردد‌های شهری می‌شود. وسیله‌ای چابک، کم‌هزینه، مناسب برای عبور از ترافیک‌های سنگین، اما پر از مخاطراتی که بلای جان شهروندان شده است.  

آمار‌های پلیس راهور نشان می‌دهد که موتورسواران از پرخطرترین گروه‌های کاربران ترافیکی پایتخت هستند؛ گروهی که بخش عمده‌ای که آنها هیچ فرهنگ و قاعده‌ای را در تردد‌های شهری نمی‌شناسند و هم جان خود را به خطر می‌اندازند، هم ایمنی سایر شهروندان را.

بیشترین تخلفات موتورسواران در تهران رقم می‌خورد

سرهنگ بهرام جهانشاهی، جانشین پلیس راهور تهران بزرگ در این باره اظهار کرد که سه تخلف اصلی در میان موتورسواران بیش از سایر موارد مشاهده می‌شود:

۱. حرکت در خلاف جهت

۲. تردد از پیاده‌رو‌ها

۳. عدم استفاده از کلاه ایمنی

این تخلفات نه‌تنها نظم ترافیکی شهر را بر هم زده، بلکه ارتباط مستقیم با افزایش حوادث منجر به جرح و فوت دارد. وی تأکید می‌کند که پلیس راهور به‌صورت مستمر در سطح شهر با این رفتار‌های پرخطر برخورد می‌کند، اما رعایت قانون از سوی راکبان، نقش اصلی را در کاهش حوادث دارد.

قانون‌هایی که رعایت بسیاری از آنها هیچ هزینه‌ای برای موتورسوار ندارد، اما عدم رعایت آن بار‌ها هزینه‌هایی میلیاردی برای کشور داشته است.  

موتور؛ وسیله‌ای با ایمنی کم و پیامد‌های سنگین

موتورسیکلت به دلیل ماهیت دوچرخ خود، از ایمنی بسیار کمتری نسبت به خودرو برخوردار است و در کوچک‌ترین برخورد یا مانور اشتباه، احتمال واژگونی و آسیب شدید وجود دارد. در چنین شرایطی، اگر راکب قوانین را نادیده بگیرد، نه‌تنها خود بلکه ترک‌نشین و حتی سایر عابران و رانندگان نیز در معرض خطر قرار می‌گیرند.

تخلفات پنهان، اما مرگبار

جانشین رئیس پلیس پلیس راهور گفت: در کنار تخلفات رایج، موارد نگران‌کننده دیگری نیز وجود دارد؛ از جمله:

حمل بار نامتعارف

پوشاندن پلاک برای فرار از اعمال قانون

تردد غیرمجاز در تونل‌های شهری

عبور از خطوط ویژه

تردد موتورسیکلت در تونل‌ها و خطوط ویژه، به دلیل محدودیت فضا و سرعت بالای خودروها، بسیار حادثه‌خیز است. پلیس در برخورد با عبور از خط ویژه، از توقیف ساعتی موتورسیکلت‌ها در محل استفاده می‌کند تا راکبان به‌طور عینی خطر رفتار خود را درک کنند، اما آمار و مشاهدات نشان می‌دهد که این جرایم به هیچ عنوان بازدارنده نبوده است. به بیان دیگر می‌توان گفت که به صورت کلی جرایمی که پلیس برای موتورسواران در نظر می‌گیرد بازدارنده نبوده و فرهنگ‌سازی شاید بتواند خلأ این بحران پرهزینه را پر کند.

هسته مرکزی شهر؛ کانون خطر

به گفته سرهنگ بهرام جهانشاهی، مناطق مرکزی تهران، شامل بازارها، میادین و محدوده‌های طرح ترافیک و کاهش آلودگی هوا، بیشترین میزان تردد موتورسیکلت را دارند. تمرکز ادارات، فعالیت‌های اقتصادی و محدودیت‌های ترافیکی باعث شده استفاده از موتورسیکلت در این مناطق افزایش یابد و به‌تبع آن، آمار تصادفات نیز بالاتر از سایر نقاط شهر باشد.

بزرگراه‌ها؛ تهدیدی جدی در ساعات خلوت

جانشین پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به خطر تردد موتورسیکلت در بزرگراه‌ها، به‌ویژه در شب‌ها و روز‌های تعطیل، تأکید می‌کند که سرعت بالای خودروها، محدودیت دید و نبود ایمنی کافی، احتمال بروز حوادث مرگبار را افزایش می‌دهد. توصیه پلیس این است که موتورسواران، به‌خصوص در ساعات شب، از معابر داخلی شهر استفاده کنند.

نوجوانان بدون گواهینامه؛ قربانیان خاموش

یکی از تلخ‌ترین بخش‌های این گزارش، تصاویری از پارکینگ محل نگهداری موتورسیکلت‌های تصادفی است؛ جایی که بخش قابل‌توجهی از وسایل نقلیه متعلق به نوجوانان فاقد گواهینامه است. موارد متعددی ثبت شده که در آن، نوجوان راکب زنده مانده، اما ترک‌نشین او جان خود را از دست داده یا هر دو قربانی حادثه شده‌اند. پلیس از والدین می‌خواهد با حساسیت بیشتری بر رفتار ترافیکی فرزندان خود نظارت کنند.

بر اساس آمار ارائه‌شده:

تصادفات منجر به جرح موتورسواران نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۴ درصد افزایش داشته است.

تصادفات خسارتی نیز ۳۶ درصد رشد را نشان می‌دهد.

۴۶ درصد فوتی‌های موتورسوار در بازه سنی ۱۸ تا ۳۵ سال قرار دارند؛ آماری تکان‌دهنده که نشان می‌دهد جوانان بیشترین قربانیان این حوادث هستند.

از ابتدای سال جاری تاکنون، بیش از یک‌ونیم میلیون فقره اعمال قانون فقط به دلیل عدم استفاده از کلاه ایمنی در تهران ثبت شده است.

کلاه ایمنی؛ خط نجاتی ساده، اما نادیده‌گرفته‌شده

جانشین پلیس راهور تهران بزرگ بار دیگر بر نقش حیاتی کلاه ایمنی تأکید می‌کند و می‌گوید استفاده از آن می‌تواند به‌طور جدی از فوت یا جراحات شدید جلوگیری کند. با این حال، آمار بالای تخلفات در این حوزه نشان می‌دهد که فرهنگ ایمنی همچنان نیازمند توجه جدی‌تر است.

موتورسیکلت در تهران یک ضرورت ترافیکی است، اما بدون رعایت قانون، به تهدیدی جدی برای جان انسان‌ها تبدیل می‌شود. هشدار‌های پلیس راهور نشان می‌دهد که کاهش حوادث، بیش از هر چیز نیازمند تغییر رفتار ترافیکی، نظارت خانواده‌ها و پایبندی موتورسواران به اصول ایمنی است. رعایت قانون، استفاده از کلاه ایمنی و پرهیز از تخلفات پرخطر، می‌تواند جان هزاران نفر را در خیابان‌های پایتخت نجات دهد.

انتهای پیام/

ارسال نظر