صفحه نخست

آناتک

آنامدیا

دانشگاه

فرهنگ‌

علم

سیاست و جهان

اقتصاد

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

همدان

هرمزگان

یزد

پخش زنده

۰۸:۰۰ | ۲۶ / ۰۹ /۱۴۰۴
| |

چرا تأثیر قطعی پایه یازدهم در کنکور باید مثبت شود؟

عظیمی‌راد، سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با انتقاد صریح از مصوبه تأثیر قطعی معدل در کنکور، تأکید کرد که این مصوبه نه‌تنها به تحقق عدالت آموزشی منجر نشده، بلکه با توجه به نابرابری زیرساخت‌های آموزشی کشور، فشار مضاعفی بر دانش‌آموزان مناطق محروم وارد کرده و مافیای کنکور را به مافیای معدل تبدیل کرده است.
کد خبر : 1019516

احسان عظیمی‌راد، سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار آنا با اشاره به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۴۰۰ درباره تأثیر قطعی معدل در کنکور، گفت: این مصوبه از سال ۱۴۰۱ اجرایی شد، اما از همان ابتدا با اعتراضات جدی نمایندگان مجلس و کارشناسان آموزشی مواجه بود، چراکه از نظر فنی، علمی و منطقی یک مصوبه کامل و عادلانه محسوب نمی‌شود.

سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با انتقاد صریح از مصوبه تأثیر قطعی معدل در کنکور، تأکید کرد که این مصوبه نه‌تنها به تحقق عدالت آموزشی منجر نشده، بلکه با توجه به نابرابری زیرساخت‌های آموزشی کشور، فشار مضاعفی بر دانش‌آموزان مناطق محروم وارد کرده و مافیای کنکور را به مافیای معدل تبدیل کرده است.

مصوبه‌ای که با واقعیت‌های آموزشی کشور هم‌خوانی ندارد

وی افزود: ما در سال گذشته به‌صورت مستند و کارشناسی اثبات کردیم که تأثیر قطعی معدل با شرایط فعلی نظام آموزشی کشور همخوانی ندارد. زیرساخت‌های آموزشی در کشور یکسان نیست و اختلاف فاحشی میان مدارس دولتی و غیردولتی، به‌ویژه در مناطق محروم وجود دارد. در چنین شرایطی، اجرای این مصوبه عملاً مسیر تحقق عدالت آموزشی را مسدود می‌کند و دانش‌آموزان مناطق محروم را با چالش‌های جدی روبه‌رو می‌سازد.

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس با انتقاد از پیامد‌های اجتماعی و اقتصادی این سیاست گفت: هشدار دادیم که این مصوبه نه‌تنها مافیای کنکور را کاهش نمی‌دهد، بلکه آن را به مافیای معدل تبدیل می‌کند و حتی جری‌تر از قبل ادامه می‌دهد. از سوی دیگر، فشار اقتصادی مضاعفی به خانواده‌ها وارد می‌شود و هزینه‌های آموزشی را برای مردم افزایش می‌دهد.

عظیمی‌راد با اشاره به ادعا‌های مطرح‌شده درباره افزایش علاقه دانش‌آموزان به مدرسه و کتاب در نتیجه اجرای این مصوبه اظهار داشت: دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بار‌ها مدعی بهبود این شاخص‌ها شده، اما تاکنون هیچ آمار و سند معتبری در این زمینه ارائه نشده است. این ادعا‌ها بدون پشتوانه آماری قابل پذیرش نیست.

چرا تأثیر قطعی پایه یازدهم باید مثبت شود؟

وی به برگزاری جلسه‌ای در کمیسیون آموزش مجلس اشاره کرد و گفت: حدود یک ماه پیش، ۱۰ نفر از نخبگان و رتبه‌های برتر کنکور در کمیسیون آموزش حضور داشتند. به نظر می‌رسید که عقب‌نشینی از لغو مصوبه تأثیر قطعی را نوعی شکست برای خود تلقی می‌کردند و به همین دلیل بر بقای آن اصرار داشتند. با این حال، ما در سال گذشته موفق شدیم تأثیر پایه دهم را برای کنکور ۱۴۰۴ حذف کنیم.

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس ادامه داد: امسال نیز مشخص شد که تأثیر قطعی پایه یازدهم هم باید به تأثیر مثبت تبدیل شود، در غیر این صورت آسیب‌های جدی‌تری به پیکره نظام آموزشی و به دانش‌آموزان وارد خواهد شد. استمرار این وضعیت، تبعات منفی آن را تشدید می‌کند.

۱۹۵ نماینده خواستار بازنگری مصوبه شدند

عظیمی‌راد با اشاره به تلاش نمایندگان مجلس گفت: ۱۹۵ نماینده مجلس خواستار بازنگری مجدد مصوبه و مثبت شدن تأثیر پایه یازدهم شدند. در مقابل، برخی به‌اشتباه به مردم القا می‌کنند که رئیس مجلس، سران قوا، وزیر علوم، وزیر آموزش و پرورش و سازمان سنجش همگی موافق تأثیر قطعی هستند، در حالی که این ادعا کاملاً خلاف واقع است.

وی تصریح کرد: تقریباً همه این افراد با اصل مصوبه تأثیر قطعی مخالف هستند. وزارت علوم اساساً با کل این مصوبه مخالف است، اما به دلیل اینکه پایه دوازدهم به‌عنوان تأثیر قطعی پذیرفته شده و شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنان بر اجرای این مصوبه نادرست اصرار دارد، فعلاً توافق حداقلی بر سر مثبت شدن تأثیر پایه یازدهم شکل گرفته است.

افشای مستندات مخالفت با مصوبه تأثیر قطعی

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به واکنش‌های اخیر خود گفت: ما نسبت به اظهارات نادرست مطرح‌شده انتقاد داشتیم و حتی در قالب توییتی موضع خود را اعلام کردیم. از شب گذشته نیز مستندات مخالفت و دیدگاه واقعی اعضایی که نامشان به‌نادرستی مطرح شده را منتشر کرده‌ایم تا افکار عمومی بدانند چه کسانی واقعاً مخالف تأثیر قطعی هستند.

وی تأکید کرد: خواست عمومی جامعه نخبگانی، معلمان، اساتید دانشگاه و همه دلسوزان نظام تعلیم و تربیت این است که حداقل در آخرین اصلاح، تأثیر پایه یازدهم به‌صورت مثبت اعمال شود. این مطالبه بر اساس نظر اکثر کارشناسان آموزشی مطرح شده است.

عظیمی‌راد گفت: امیدواریم شورای عالی انقلاب فرهنگی با دستور رئیس‌جمهور و با توجه به نامه‌ای که نمایندگان مجلس ارسال کرده و به شورا ارجاع شده، این موضوع را به‌طور اساسی و برای همیشه تعیین تکلیف کند تا نظام آموزشی کشور از این بلاتکلیفی و آسیب‌های ناشی از تصمیمات غیرکارشناسی رهایی یابد.

انتهای پیام/

ارسال نظر