صفحه نخست

آناتک

آنامدیا

دانشگاه

فرهنگ‌

علم

سیاست و جهان

اقتصاد

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

همدان

هرمزگان

یزد

پخش زنده

۱۰:۵۰ | ۲۵ / ۰۹ /۱۴۰۴
| |
در مراسم افتتاح مرکز تست تصادف خودرو

عارف: ارتقای کیفیت و ایمنی خودرو باید به مطالبه‌ای ملی و الزام‌آور تبدیل شود

معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر جایگاه راهبردی صنعت خودرو در اقتصاد ملی و صیانت از جان مردم، گفت: رشد کمی صنعت خودرو قابل‌قبول است، اما حلقه مفقوده زنجیره خودرو «کیفیت و ایمنی» است و تا زمانی که این مسأله به‌صورت جدی، نظام‌مند و بدون رودربایستی دنبال نشود، حوادث جاده‌ای همچنان تکرار خواهد شد.
کد خبر : 1019368

به گزارش خبرگزاری آنا، محمدرضا عارف، معاون اول رئیس جمهور امروز (سه‌شنبه) در مراسم افتتاح مرکز تست تصادف خودرو در جمع وزین اساتید و متخصصان حوزه خودرو و ایمنی، فعالان عرصه خودرو و دست‌اندرکاران موفق زنجیره خودرو، ضمن ابراز خرسندی از حضور در این جمع، روز ملی حمل‌ونقل را تبریک گفت و اظهار داشت: نامگذاری روزها، هم سابقه‌ای دیرینه در تقویم ما دارد و هم بهانه‌ای است برای ارزیابی عملکرد و آسیب‌شناسی دقیق‌تر بخش‌های مختلف، به‌ویژه بخش خودرو.

وی با اشاره به سابقه بیش از ۵۸ ساله صنعت خودرو در کشور افزود: این صنعت از سال ۱۳۴۶ با تولید اولین خودروی ملی فعالیت خود را آغاز کرده و جایگاه ویژه‌ای در اقتصاد ملی، تأمین رفاه مردم، تولید ناخالص داخلی و ایجاد اشتغال دارد. رشد کمی در این حوزه حاصل شده است، اما واقعیت این است که یک حلقه مفقوده جدی در زنجیره خودرو وجود دارد و آن «کیفیت» است.

جایگاه صنعت خودرو در اسناد بالادستی و برنامه هفتم

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اسناد بالادستی و برنامه‌های توسعه پنج‌ساله، به‌ویژه برنامه هفتم توسعه، تصریح کرد: در این اسناد به نقش صنعت خودرو در تولید ناخالص داخلی، اشتغال و توسعه روابط با منطقه و کشور‌های همسایه، به دلیل پیشتازی اولیه کشور در این صنعت، توجه ویژه‌ای شده است. در دولت چهاردهم نیز راهبرد اصلی ما ارائه خدمات هرچه بهتر در تمام زنجیره حمل‌ونقل، از مبدأ منزل تا مقصد است؛ زنجیره‌ای که حلقه‌های مختلفی دارد و بخش‌هایی از آن بر عهده وزارت راه، بخشی مرتبط با رانندگی، بخشی مربوط به وزارت صمت و سایر دستگاه‌هاست.

عارف با بیان اینکه خودرو صنعتی با ده‌ها زیر‌بخش است که هر یک نقش کلیدی در توسعه کشور دارند، گفت: مهم‌ترین مأموریت این صنعت، علاوه بر ارائه خدمات، صیانت از جان مسافران است.

حوادث جاده‌ای؛ مسئله‌ای ملی و فراتر از دستگاه‌ها

وی با اشاره به حوادث اخیر، به‌ویژه حادثه شب گذشته و مشکلات ایجادشده در روز‌های اخیر در چند استان در حوزه حمل‌ونقل عمومی و ناوگان، خاطرنشان کرد: شاید در آستانه روز حمل‌ونقل، این اتفاقات تلخ رخ داده است. شورای عالی حمل‌ونقل به‌عنوان یک تکلیف اداری تشکیل جلسات متعددی داده تا با واقعیت‌های موجود روبه‌رو شود.

عارف ادامه داد: سال گذشته پویش «نه به تصادف» و «نه به سرعت» مطرح شد، اما واقعیت این است که اتفاق مؤثری نیفتاد، با وجود همه تلاش‌های نیروی انتظامی، پلیس راهور و بخش‌های ذی‌ربط. در برنامه‌ها تکلیف شده سالانه ۱۰ درصد از تلفات جاده‌ای کاهش یابد، اما باید ریشه‌یابی شود که چرا همچنان بیش از ۲۰ هزار نفر در سال جان خود را از دست می‌دهند و حدود ۳۰۰ هزار نفر مصدوم می‌شوند.

فرهنگ، نظارت و مسئولیت‌پذیری؛ حلقه‌های مغفول

معاون اول رئیس‌جمهور با تأکید بر مسئولیت الهی و انسانی مسئولان گفت: راهبرد الهی ما این است که اگر یک نفر به ناحق کشته شود، گویی همه بشریت نابود شده‌اند. باید ببینیم چقدر در حوادثی که اتفاق می‌افتد، سهیم هستیم. معمولاً عوامل انسانی مطرح می‌شود، اما آیا جاده‌ها، خودرو‌ها و نظارت‌ها جدی است؟ آیا فرهنگ رانندگی و فرهنگ‌سازی در زنجیره خودرو به‌درستی انجام شده است؟

وی افزود: کنار گذاشتن رودربایستی در این حوزه ضروری است. وقتی جان انسان مطرح است، کوچک‌ترین اغوا از ضوابط و مقررات یا نادیده گرفتن حقوق مردم نابخشودنی است. اگر کسی سرعت غیرمجاز دارد، برخورد جدی باید صورت گیرد و نباید آن را لطف تلقی کرد.

مرکز آزمون تصادف؛ گامی بلند در مسیر ایمنی

عارف با قدردانی از راه‌اندازی مرکز آزمون تصادف و تست ایمنی خودرو گفت: ظاهراً دوازدهمین کشور هستیم که چنین مرکزی را راه‌اندازی کرده است. این اقدام، گامی بلند در مسیر ارتقای ایمنی، سرمایه انسانی کشور و کیفیت زندگی مردم است. از مبتکران این طرح و شرکت‌هایی که ایثارگرانه وارد این حوزه شدند، تشکر می‌کنم.

وی با اشاره به اینکه از دست رفتن هر انسان، از دست دادن یک سرمایه معنوی و مادی است، تصریح کرد: نمونه آن، حوادث اتوبوس دانش‌آموزان و دانشجویان نخبه است که برخی از آنان جزو برترین‌ها در رشته‌های علمی بودند.

لزوم الزام‌آور شدن استاندارد‌ها و نقش بخش خصوصی

معاون اول رئیس‌جمهور با تأکید بر ضرورت کیفیت رقابتی در صنعت خودرو گفت: به دلیل سابقه طولانی این صنعت، در همه مذاکرات منطقه‌ای بحث همکاری در تولید و صادرات خودرو مطرح است و این امر مستلزم کیفیت بالا و رقابت‌پذیری جدی است.

وی افزود: باید ضوابط و مقررات مشخص و الزام‌آور تعریف شود و به خودروساز اجازه داده نشود بدون تأیید مراکز آزمون و استاندارد، خودرو وارد بازار کند. دولت آمادگی دارد این موضوع را در شورای عالی حمل‌ونقل، دولت و در صورت لزوم از مسیر قانون‌گذاری پیگیری کند.

جمع‌بندی و تأکید بر آینده‌ای ایمن‌تر

عارف در پایان با تأکید بر فرهنگ‌سازی، مسئولیت‌پذیری و رعایت استاندارد‌های فعال و غیرفعال ایمنی گفت: ارتقای کیفیت خودرو و کاهش تلفات جاده‌ای یک راهبرد اساسی و ملی است و به این دولت یا آن دولت محدود نمی‌شود. اگر همه دست‌اندرکاران زنجیره خودرو، از خودروساز تا راننده و نهاد‌های نظارتی، مسئولیت خود را جدی بگیرند، می‌توان امنیت و آرامش مردم را در سفر‌ها افزایش داد و آینده‌ای ایمن‌تر برای کشور رقم زد.

انتهای پیام/

ارسال نظر