صفحه نخست

آناتک

آنامدیا

دانشگاه

فرهنگ‌

علم

سیاست و جهان

اقتصاد

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

همدان

هرمزگان

یزد

پخش زنده

۱۰:۲۲ | ۲۵ / ۰۹ /۱۴۰۴
| |
شاعر و پژوهشگر تأکید کرد

نیاز شاعر امروز به سواد چندوجهی در عصر دیجیتال و هوش مصنوعی

روزنامه‌نگار و نویسنده، شاعر و پژوهشگر حوزه شعر با تأکید بر ضرورت بهره‌گیری شاعران آئینی از سواد رسانه‌ای، رایانه‌ای، صوتی و تصویری، شعر امروز را یک «بسته چندرسانه‌ای» خواند و هشدار داد که هوش مصنوعی می‌کوشد انسان متفکر را به مصرف‌کننده تبدیل کند.
کد خبر : 1019355

به گزارش خبرنگار آنا، محمود اکرامی‌فر روزنامه‌نگار و نویسنده، شاعر و پژوهشگر حوزه شعر در پنل خلّاقیت و کشف در ادبیات معاصر در پیش‌نشست جشنواره حضرت علی‌اکبر(ع) بر ضرورت بهره‌گیری شاعران آئینی از سواد رسانه‌ای، رایانه‌ای، صوتی و تصویری تأکید کرد و شعر امروز را یک «بسته چندرسانه‌ای» خواند و هشدار داد که هوش مصنوعی می‌کوشد انسان متفکر را به مصرف‌کننده تبدیل کند.

وی اضافه کرد: شاعر امروز باید علاوه بر سواد شعری، از سواد رسانه، سواد رایانه، سواد صوت و سواد موسیقی نیز برخوردار باشد تا بتواند اثر خود را به صورت یک بسته صوتی-تصویری ارائه دهد؛ چراکه دیگر کسی به سراغ کتاب‌های موسیقی یا سی‌دی‌های شعری نمی‌رود.

روزنامه‌نگار و نویسنده، شاعر و پژوهشگر افزود: امروزه بخشی از بار معنایی شعر را شکلک‌ها، ایموجی‌ها و نماد‌های قراردادی بین شاعر و مخاطب منتقل می‌کنند و این روند در فضای مجازی همچون اینستاگرام در حال وقوع است و چه بخواهیم و چه نخواهیم، ادامه خواهد یافت.

اکرامی‌فر با اشاره به نقش هوش مصنوعی هشدار داد: هوش مصنوعی به سمتی حرکت می‌کند که انسان‌ها را به کارگر و کاربر تبدیل کند؛ یعنی تنها سواد فنی استفاده از ابزار را می‌دهد، اما از تبعات اجتماعی آن غافل است و این فناوری می‌تواند انسان متفکر را به مصرف‌کننده منفعل تبدیل کند و در دست گروه‌های خاص، به ابزاری خطرناک مبدل شود.

وی تبیین کرد: شاعر برای موفقیت در این فضا باید هم مهندسی پیام تولید، توزیع و ارزیابی محتوا و هم سواد رسانه‌ای داشته باشد، درغیراین‌صورت حتی اگر هوش مصنوعی شعری قوی‌تر از اثر خودش بسراید، نخواهد توانست در عصر دیجیتال مخاطب را جذب و حفظ کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر