صفحه نخست

آناتک

آنامدیا

دانشگاه

فرهنگ‌

علم

سیاست و جهان

اقتصاد

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

همدان

هرمزگان

یزد

پخش زنده

۱۰:۱۱ | ۲۵ / ۰۹ /۱۴۰۴
| |

شعر ماندگار شاعر را به خلیفه‌اللهی خودش متعهد می‌کند

مسئول واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری فارس تأکید کرد که شعر ماندگار شاعر را به خلیفه‌اللهی خودش متعهد می‌کند.
کد خبر : 1019349

به گزارش خبرنگار آنا، هاشم کرونی مسئول واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری فارس در پنل خلّاقیت و کشف در ادبیات معاصر نخستین پیش‌نشست جشنواره شعر حضرت علی‌اکبر(ع) با مروری بر تاریخچه فلسفه هنر از افلاطون تا امروز، گفت: تجربه نشان داده شعر‌هایی ماندگار می‌شوند که شاعر در آنها بیش از هر چیز به ذات انسانی خود، که خلیفه الله است، متعهد باشد.

وی با طرح این سوال که چگونه خلّاقیت و کشف می‌تواند یکی از مهم‌ترین راهکار‌های پوشش و اندیشه‌ورزی در حوزه علوم انسانی باشد؟ به دو نگاه کلاسیک اشاره کرد و گفت: افلاطون که هنر را تقلید از طبیعت و سایه‌ای از حقیقت می‌دانست و هنرمند را از مدینه فاضله بیرون می‌کرد، و ارسطو که نگاهی کارکردگرایانه‌تر داشت و پالایش روح را از اهداف هنر می‌شمرده است.

مسئول واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری فارس در ادامه با اشاره به تحول نقش هنر در طول تاریخ متذکر شد: در دوره‌های مختلف، صاحب‌نظران سعی کردند با زبان‌های دیگر، هنر را دوباره نامگذاری کنند؛ از از نو به وجود آوردن جهان تا چیز‌های دیگر. اما در گذشته، بخش عمده‌ای از آنچه ما هنر می‌خوانیم، با مفهوم صنعت همراه بود؛ یعنی انسان هنر‌هایی می‌آفرید تا مشکلی از مشکلاتش را حل کند.

کرونی، تحول تاریخی تعهد در هنر را این‌گونه ترسیم کرد: در دوره سیطره کلیسا در غرب، هنر متعهد به نهاد مذهب بود و حاصل فشار به این سبک، رنسانس و رسیدن به دوره مدرنیته و هنر لاقید بود که هیچ وظیفه‌ای برای خود قائل نبود، اما در جهان، همواره این بحث وجود داشته که آیا هنرمند باید تعهدی داشته باشد یا نه.

وی به نمونه‌ای بومی از این کشمکش اشاره کرد و یادآور شد: در کشور ما، حدود نیم قرن قبل، تحت سیطره جریان‌های چپ، تعهدی ایدئولوژیک به هنرمند تحمیل می‌شد که باید به مسائل جهانی می‌پرداخت و حتی شاملو یقه سهراب سپهری را می‌گرفت که تو در آفریقا به گرسنگان فکر نمی‌کنی، اما تجربه نشان داد در گذر زمان، شعر‌های سهراب سپهری که‌ی ذات انسانی و درونی دارد، با اقبال عجیب مردم روبه‌رو شد و ماندگارتر از شعر‌های صرفاً متعهد به مسائل اجتماعی آن دوران بود.

مسئول واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری فارس در جمع‌بندی نظریه خود تأکید کرد: در حقیقت، شعر زمانی می‌تواند راه تعالی را در پیش بگیرد که شاعر بیش از هر چیز به خودش و به ورطه‌های وجودی خودش پایبند باشد و هرگاه شاعر تعهدی دارد، پیش از هر چیز، تعهد به ذات انسانی خویش است؛ انسانی که خلیفه الله است و در هستی جایگاه خاص خود را دارد و شاعر به عنوان کسی که این موقعیت را بشناسد، بیش از هر چیز به خودش و به ذات زبان متعهد است.

به گزارش خبرنگار آنا، این پنل تخصصی بخشی از نخستین پیش‌نشست چهارمین جشنواره بین‌المللی شعر حضرت علی‌اکبر (ع) بود که در دانشگاه آزاد اسلامی یزد برگزار شد.

چهارمین جشنواره شعر حضرت علی‌اکبر(ع) با هدف تکریم و معرفی شخصیت والای آن‌حضرت به عنوان نمونه اعلای جوان مؤمن و انقلابی روز ۱۶ بهمن ماه در دانشگاه آزاد اسلامی یزد برگزار می‌شود.

آخرین مهلت ارسال آثار به این جشنواره به‌انضمام داستانک، داستان کوتاه، روایت ۳۰ دی‌۱۴۰۴ است.

 علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت جشنواره به نشانی emamat.iau.ir/fa مراجعه کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر