صفحه نخست

آناتک

آنامدیا

دانشگاه

فرهنگ‌

علم

سیاست و جهان

اقتصاد

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

همدان

هرمزگان

یزد

پخش زنده

۰۹:۲۳ | ۰۲ / ۱۰ /۱۴۰۴
| |
یوسفی در گفت‌و‌گو با آنا:

بی‌رغبتی موتورسواران به طرح اسقاط/ مسئولان کنار مردم باشند +فیلم

عضو کمیسیون عمران مجلس می‌گوید اگر مسئولان مقداری کنار مردم باشند متوجه می‌شوند چرا مالکان موتور سیکلت به طرح اسقاط رغبتی نشان نمی‌دهند. او تأکید دارد که بدون یارانه بلاعوض و قیمت‌های جذاب، نوسازی وسایل نقلیه برای اقشار متوسط و ضعیف عملاً دست‌نیافتنی است.
کد خبر : 1018755

به گزارش خبرگزاری آنا، پس از سال‌ها وقفه در فرایند اسقاط و نوسازی موتورسیکلت‌های فرسوده، طرح جایگزینی در سراسر کشور آغاز شد. بر اساس اعلام رئیس ستاد نوسازی، راکبان می‌توانند با تحویل موتورسیکلت قدیمی خود از تسهیلات ۱۲۰ میلیونی برای نمونه بنزینی و ۱۵۰ میلیون تومانی برای موتورسیکلت برقی بهره‌مند شوند. علاوه بر این، یارانه اسقاط نیز به آنها تعلق می‌گیرد.

در همین رابطه «مجتبی یوسفی» عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری آنا با اشاره به بی رغبتی مالکان به طرح اسقاط تصریح کرد: گفته می‌شود ۱۰ میلیون موتور سیکلت یا ۳۰۰ هزار تاکسی داریم که ۷۰ درصد آنها فرسوده هستند. بعد می‌پرسند چرا مردم خودرو یا تاکسی فرسوده خود را تبدیل به خودرو نو یا برقی نمی‌کنند. اگر مسئولان مقداری کنار مردم باشند متوجه می‌شوند چرا مالکان در این زمینه اقدام نمی‌کنند. 

یوسفی ادامه داد: من قانونگذارم و ناظر بر اجرا. ماده ۴۶ برنامه هفتم مربوط به بهینه سازی و جبران هزینه کسانی است که می‌خواهند خودرو خود را تبدیل کنند یا کسی که در ساختمان سازی از تکنولوژی جدید استفاده کرده و مصرف انرژی را کاهش داده است. یا ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید گفته است حمایت‌ها باید به صورت بلاعوض باشد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه «وقتی یک نفر موتور سیکلت ۱۲ ساله فرسوده دارد، باید فرض را بر این بگذاریم که انسانی شریف اما از نظر مالی متوسط یا ضعیف است»؛ تاکید کرد: وقتی دولت به این فرد می‌گوید موتور سیکلتی با ۱۰ برابر قیمت موتور فعلی خودت بخر، به این نیز باید فکر کند که چه کسی باید هزینه را برای او جبران کند؟ این در حالی است که هزینه نگهداری نیز بالاست.

مشروح گفت‌وگوی خبرنگار آنا با یوسفی

وی در ادامه تأکید کرد: بنابراین باید هم قیمت خرید موتور سیکلت جذاب باشد و هم یارانه و کمک بلاعوض پرداخت شود؛ در غیر این صورت شرایط فعلی پیش می‌آید که ۲۰۰۰ دستگاه خودرو برقی وارد شد، اما خریدار می‌گوید من توان پرداخت اقساط آن را ندارم؛ شما وسیله من را به ثمن بخس برمی‌دارید، موتور سیکلت یا خودرو برقی که به من می‌فروشید هم چند برابر خودرو خودم است و از طرف دیگر توان پرداخت اقساط آن را هم ندارم.

یوسفی تصریح کرد: بنابراین برای ایجاد مشوق تبدیل خودرو، هم باید در خرید خودرو فرسوده جذابیت به وجود بیاید و هم یارانه و کمک بلاعوض پرداخت شود.

انتهای پیام/

محمد نوروزی
ارسال نظر