پیوند سنت علوی و فناوری روز بستری برای نقشآفرینی جوانان در انتقال معارف علوی
به گزارش خبرنگار آنا، معاونت امور مدارس سما دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان، با هدف ترویج و تعمیق معارف مهدوی و انتشار آموزههای اسلامی در قالبهای نوین، میزبان (جشنواره حکمت نهج البلاغه از سری برنامههای پنجمین جشنواره امامت و مهدویت با رویکرد نامه ۳۱ نهجالبلاغه) خواهد بود.
این جشنواره با محور بازآفرینی مفاهیم عمیق علوی در زندگی روزمره و انتقال آن از طریق ابزارهای دیجیتال و رسانههای مدرن برنامهریزی شده است و فرصتی مناسب برای مشارکت نوجوانان، جوانان، دانشجویان، فرهنگیان و خانوادهها فراهم میآورد.
بهمنظور تبیین آموزههای تربیتی نامه ۳۱ نهجالبلاغه، پیش همایش تخصصی استانی این جشنواره با حضور اساتید و پژوهشگران حوزه و دانشگاه و معاونان و مربیان پرورشی مدارس سمای استان اصفهان در محل دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه آزاد اصفهان برگزار شد.
حجتالاسلام علی اصغر بیگی مدیر مرکز تحقیقات نهجالبلاغه و دبیر تخصصی جشنواره حکمت در این نشست با تأکید بر رسالت ترویجی و آموزشی این نهاد، جشنواره مهدویت را گامی مؤثر در جهت انعکاس مفاهیم ناب علوی در عصر فناوری دانست و بیان کرد: این جشنواره درصدد است با بهرهگیری از زبان هنر، رسانه و تولید محتوای دیجیتال، معارف علوی را به شکلی جذاب و اثرگذار به نسل جوان ارائه دهد.
معاون پیشین علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی هم بر لزوم کاربردیسازی مفاهیم دینی در قالب الگوهای تربیتی نوین تأکید کرد.
محمدعلی نادی خوراسگانی با اشاره به پیچیدگی و وجود «کد»های فراوان در کلام حضرت علی (ع)، مطالعه مکرر و عمیق را برای درک این مفاهیم ضروری دانست.
وی با اشاره به تحولات گسترده علمی و فناوری در یکهزار و ۵۰۰ سال گذشته و ظهور پدیدههایی مانند هوش مصنوعی و بحرانهای خودساخته بشری، لزوم بازگشت به منابع وحیانی برای پاسخ به نیازهای تربیتی انسان امروز را خاطرنشان کرد و با تأکید بر لزوم بازخوانی عمیق نهج البلاغه، نامه ۳۱ نهجالبلاغه را فراتر از یک وصیتنامه ساده و یک «منشور تربیتی عملی» دانست که در صورت فهم و تبدیل به زبان روز، میتواند به عنوان الگویی کارآمد حتی برای کشورهای پیشرفته جهان مطرح شود.
معاون پیشین علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی، ویژگیهای الگوی تربیتی علوی را (گفتمان پدرانه و مشورتی؛ کاربردشناسی زبان و استفاده از واژههایی که احساس ارزشمندی و تعلق خاطر را در مخاطب ایجاد میکند، میدان معنایی متصل به خدا و تمرکز بر مفاهیمی مانند عمر، مرگ، تقوا و آخرت که مستقیماً به خداوند متصل هستند؛ شناخت دقیق ماهیت انسان و درک عمیق از ابعاد جسمی، روحی و مراحل رشد انسان که ریشه در شناخت وحیانی دارد، برشمرد.
معاون علمی مرکز تحقیقات نهجالبلاغه هم به تبیین ۱۰۰ گزاره تربیتی در نامه ۳۱ نهج البلاغه پرداخت.
رضا اسماعیلی افزود: این نامه بر اصولی چون تقوا، اخلاق و مسئولیت اجتماعی تأکید دارد که میتواند هسته اصلی برنامههای آموزشی را تشکیل دهد و برای توسعه تقوا، مدارس میتوانند برنامههایی طراحی کنند که دانشآموزان را به تفکر در مورد ارزشهای اخلاقی و معنوی تشویق کند. همچنین، با استفاده از داستانها و مثالهای زندگی امام علی (ع) و امام حسن (ع)، معلمان میتوانند الگوهای رفتاری مثبت را منتقل و اهمیت مهربانی و همدلی را تبیین کنند.
زهره سعادتمند عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی هم در این پیش همایش به ضرورت تلفیق آموزههای عمیق علوی درنظام آموزشی وبرنامهریزی درسی پرداخت.
علی اکبر یحیایی مدیر دبستان پسرانه سما ۲ اصفهان هم با اشاره به محورهای جشنواره شامل اینفوگرافیک، موشنگرافیک و وبلاگنویسی، کارگاه آموزشی درخصوص چگونگی تولید محتوای دیجیتال جذاب و اثربخش برای انتقال پیامهای تربیتی نهجالبلاغه برگزار کرد.
جشنواره حکمت نهج البلاغه از سری برنامههای پنجمین جشنواره امامت و مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی، در استان اصفهان در سه محور برگزار میشود و اینفوگرافیک، ارائه بصری مفاهیم، موشنگرافیک، تولید محتوای پویا و داستانمحور، وبلاگنویسی، تحلیل و تبیین آموزهها برگزار خواهد شد و به آثار برگزیده در هر بخش جوایز نقدی اهدا میشود.
مهلت ارسال آثار تا پایان آذرماه جاری بوده و علاقهمندان میتوانند برای ثبتنام و دریافت اطلاعات بیشتر به پایگاه اینترنتی جشنواره به آدرس: https://emamat.iau.ir و یا کانال ایتا: https://eitaa.com/Hekmatesf_N۳۱ مراجعه کنند.
انتهای پیام/