صفحه نخست

آناتک

آنامدیا

دانشگاه

فرهنگ‌

علم

سیاست و جهان

اقتصاد

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

همدان

هرمزگان

یزد

پخش زنده

۰۹:۱۲ | ۱۸ / ۰۹ /۱۴۰۴
| |

فساد مسئله چند نفر نیست، مسئله یک ساختار است

روز ملی مبارزه با فساد، یادآور این حقیقت است که فساد اقتصادی در ایران نه حاصل خطای چند فرد، بلکه نتیجه ضعف شفافیت، نظارت و پاسخگویی در نظام حکمرانی مالی است؛ اصلاح ساختارها، تنها راه بازسازی اعتماد عمومی و پیشگیری پایدار از فساد است.
کد خبر : 1017435

خبرگزاری آنا - سمانه ناظریان پژوهشگر و مدرس دانشگاه: ۱۸ آذر، روز ملی مبارزه با فساد، فرصتی است برای بازاندیشی در نظام حکمرانی مالی و پیشگیری از فساد اقتصادی در کشور.

در سال‌های اخیر بار‌ها شاهد بوده‌ایم که نام برخی مؤسسات مالی و اعتباری، پروژه‌های بزرگ و حتی مدیران سابق، در پرونده‌های کلان فساد اقتصادی مطرح شده است. این رخداد‌ها گرچه واقعی و سنگین هستند، اما یک خطای مهم تحلیلی تکرار شده است: فروکاستن فساد به چند چهره یا چند پروژه.

فساد در ایران ـ همانند بسیاری از کشور‌ها ـ نه یک حادثه فردی و مقطعی، بلکه محصول طراحی‌نشده یا اجرای ناقص نظام حکمرانی مالی و نظارت مؤثر است. جایی که قانون هست، اما ضمانت اجرا ندارد؛ مجوز هست، اما نظارت نیست؛ صندوق قرض‌الحسنه به بانک تبدیل می‌شود، اما پاسخگویی و شفافیت مالی همراهش رشد نمی‌کند؛ طبیعی است که مسیر سوءاستفاده باز بماند.

مسئله اصلی، «چرایی» است؛ نه فقط «چه کسی» 

پرسش‌های درست چنین‌اند:

• چرا موسساتی که فلسفه وجودی‌شان حمایت از اقشار ضعیف بود، به برج‌سازی و سوداگری روی آوردند؟

• چرا پرداخت سود‌های غیرمتعارف سال‌ها ادامه یافت ولی نهاد‌های ناظر ورود نکردند؟

• چرا بدهی مؤسسات خصوصی در نهایت به دوش بانک‌های دولتی و بیت‌المال منتقل شد؟

• چرا تبدیل مؤسسات زیان‌ده به بانک بدون اصلاح ساختار و شفاف‌سازی دارایی‌ها انجام شد؟

نمونه ملموس: صندوقی کوچک که قرار بود به محرومان خدمت کند، ظرف چند سال به بانکی تبدیل شد که نه تنها به برج‌سازی و سوداگری روی آورد، بلکه سود‌های غیرمتعارف به سپرده‌گذاران پرداخت می‌کرد. این تصویر نشان می‌دهد فساد گاهی با دارایی‌های واقعی مردم بازی می‌کند و مشکل اصلی، ضعف ساختار و نظارت است، نه صرفاً رفتار چند مدیر.

پاسخ دقیق این پرسش‌ها در ضعف نظام‌مند چهار عرصه است:

• شفافیت اطلاعات

• استقلال نهاد ناظر

• تعارض منافع

• و فقدان سازوکار پاسخگویی

نقطه‌ضعف مشترک: نبود حکمرانی داده و نظارت پیش‌دستانه

در اغلب پرونده‌های مطرح‌شده، سود‌های غیرمنطقی، دارایی‌های متورم، گردش‌های مالی غیرشفاف و ورود به حوزه‌های طلا، زمین، خودرو و ارز، سال‌ها قبل از بحران قابل رصد بود، اگر:

• سامانه جامع نظارت مالی فعال بود،

• تراکنش‌های بزرگ و غیرمولد بررسی می‌شد،

• صندوق، مؤسسه و بانک از آغاز تحت یک استاندارد یکسان شفافیت قرار می‌گرفتند.

وقتی اطلاعات مالی قابل مشاهده نیست، فساد قابل مهار نیست.

تجربه موفق جهانی: گرجستان و سنگاپور

برخی کشور‌ها توانسته‌اند با اصلاح ساختار حکمرانی مالی، فساد را به شدت کاهش دهند:

• گرجستان: در اوایل دهه ۲۰۰۰ با استقلال واقعی نهاد‌های ناظر، شفافیت کامل عملیات مالی و ارتباط مستقیم با مردم، به سرعت از اقتصاد رانتی به اقتصادی با فساد پایین رسید.

• سنگاپور: با چارچوب قانونی شفاف و پیام‌های پیش‌بینی‌پذیر نهاد‌های مالی، بازار توانست به ثبات برسد و رانت‌های ناشی از نوسانات مصنوعی حذف شد.

درس این کشور‌ها روشن است: فساد کمتر از طریق برخورد با افراد و بیشتر از طریق ایجاد سازوکار‌های شفاف، پاسخگو و پیش‌بینی‌پذیر مهار می‌شود.

راه اصلاح؛ نه حذف افراد، بلکه تقویت سازوکارها

راهکار‌های عملیاتی:

تصویب و اجرای قانون «تعارض منافع» برای جلوگیری از هم‌زمانی نقش ناظر و ذی‌نفع

تقویت استقلال نهاد‌های ناظر در صدور مجوز، نظارت و برخورد با تخلفات

 ایجاد دادگاه‌های تخصصی مالی برای رسیدگی دقیق و سریع به جرایم بانکی

 الزام همه مؤسسات مالی به شفافیت عمومی صورت‌های مالی و دارایی‌های کلان

 اعلام عمومی اموال مدیران پیش و پس از مسئولیت، مطابق اصل ۱۴۲ قانون اساسی

امروز بیش از قضاوت، به ترمیم اعتماد نیاز است

مردم فقط شاهد پرونده‌های فساد نبودند؛ بلکه تحمل‌کننده آثار آن هم بوده‌اند: تورم، بی‌ثباتی مالی، نابودی اعتماد و فرسایش سرمایه اجتماعی. تلاش کنونی کشور برای نظام‌مندکردن نظارت و بازگرداندن دارایی‌های عمومی باید با گفت‌وگوی صادقانه و گزارش‌دهی شفاف همراه باشد.

فساد در اقتصاد، وقتی شکل می‌گیرد که قانون دیده شود، اما اجرا نشود؛ نظارت باشد، اما مستقل نباشد؛ شفافیت مطالبه شود، اما الزامی نباشد. اصلاح این وضعیت، با حذف چهره‌ها ممکن نمی‌شود؛ بلکه با اصلاح ساختار‌ها و شفاف‌سازی جریان پول، اعتبار و قدرت امکان‌پذیر است.

حکمرانی مالی سالم یعنی حتی اگر فرد خطاکار باشد، سیستم خطاکار نشود.

انتهای پیام/

ارسال نظر