صفحه نخست

آناتک

آنامدیا

دانشگاه

فرهنگ‌

علم

سیاست و جهان

اقتصاد

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

همدان

هرمزگان

یزد

پخش زنده

۱۴:۴۵ | ۱۷ / ۰۹ /۱۴۰۴
| |

استعمار فرانو ذهن ملت‌ها را تسخیر می‌کند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد گنبدکاووس گفت: استعمار امروز با لشکرکشی نمی‌آید با جنگ رسانه‌ای، تحریف تاریخ و عملیات شناختی ذهن ملت‌ها را تسخیر می‌کند و تنها دانشجوی تاریخ‌بین، فلسفه‌دان و بیدار می‌تواند سپر استقلال ایران باشد.
کد خبر : 1017262

به گزارش خبرنگار آنا، علیرضا گرایلی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد گنبدکاووس در مراسم روز دانشجو فلسفه را «چراغی برای فریب نخوردن» دانست و اظهار کرد: فلسفه به انسان می‌آموزد پشت هر رفتار و پدیده، علت‌ها را ببیند و به ظاهر‌ها اعتماد نکند.

وی افزود: انسان بی‌فلسفه مثل کسی است که در کوچه تاریک بدون چراغ راه می‌رود؛ هر لحظه ممکن است بلغزد. دانشجو باید چراغ تحلیل و فهم علت‌ها را در دست داشته باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد گنبدکاووس، تاریخ را دومین معلم بزرگ انسان دانست و با اشاره به نگاه ابن‌خلدون گفت: تاریخ فقط نقل وقایع نیست؛ تحلیل، علت‌یابی و عبرت است. اگر از تاریخ درس نگیریم، همان فجایع تکرار می‌شود.

گرایلی با اشاره به روند افول تمدن اسلامی پس از سده ششم هجری و بالا گرفتن اختلاف‌ها، تعصب‌ها و تفرقه میان ملل اسلامی این غفلت را یکی از زمینه‌های قدرت‌گیری استعمار غربی دانست و با تحلیل روند شکل‌گیری استعمار به پیشرفت‌های بزرگ تمدن اسلامی در علوم مختلف اشاره کرد و ادامه داد: اروپا از مسلمانان علم را گرفت، اما به جای اخلاق، به استعمار روی آورد.

وی با تشریح سه مرحله استعمارسنتی، مدرن و فرامدرن افزود: امروز دشمنی‌ها دیگر با لشکرکشی نیست؛ با عملیات شناختی، تحریف تاریخ، یأس پراکنی، مدیریت ادراک و جنگ رسانه‌ای انجام می‌شود. استعمار فرانو یعنی تصرف ملت‌ها از طریق ذهن.اگر امروز دچار غفلت شویم، همان سرنوشت تلخ گذشته تکرار می‌شود و نسل‌های آینده تاوان می‌دهند.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد گنبدکاووس با تشریح وقایع ۱۶ آذر ۱۳۳۲ گفت: تنها سه ماه پس از کودتای ۲۸ مرداد، رژیم پهلوی برای ایجاد امنیت ظاهری پیش از ورود نیکسون، دانشگاه را هدف یورش قرار داد. سه دانشجو در دانشکده فنی به شهادت رسیدند و ۱۶ آذر تبدیل به نماد مقاومت دانشگاه در برابر سلطه خارجی شد.در آن روز، برای نخستین بار نخبگان جوان برخلاف غفلت تاریخی گذشته ایستادند و نشان دادند دانشگاه ملجأ استقلال‌خواهی ملت است.

گرایلی بیان کرد: انقلاب اسلامی دست غارت‌گران را کوتاه کرد. دشمنی‌ها به دلیل استقلال‌طلبی ملت ایران است؛ تحریم، فشار، تحریف، ایران‌هراسی بخشی از واکنش طبیعی استعمار به اراده یک ملت مستقل است. دشمنان شهیدان شهریاری، احمدی‌روشن، رضایی‌نژاد و دیگر شهدای هسته‌ای را زدند، چون می‌دانستند آینده قدرت جهان بر انرژی نو و استقلال علمی بنا می‌شود.

وی با تشریح اهمیت انرژی هسته‌ای در حوزه برق، پزشکی، کشاورزی، صنعت و امنیت ملی، تأکید کرد: دانشمند مستقل، ارتش یک ملت است؛ و ترور دانشمندان هسته‌ای یعنی ضربه زدن به مسیر استقلال ایران.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد گنبدکاووس با اشاره به رنج مردم فلسطین، رفتار قدرت‌های غربی را «نمونه آشکار دوگانگی در حقوق بشر» دانست و گفت: گاهی برای نجات جان یک جاسوس صد‌ها جلسه تشکیل می‌دهند، اما کودکان فلسطین در میان سکوت می‌میرند. دفاع از مظلوم نیازمند استقلال فکری و شجاعت است. دانشجوی امروز باید تحلیل‌گر، تاریخ فهم و نسبت به جنگ رسانه‌ای دشمن هوشیار باشد. مطالبه‌گری آگاهانه، نقد منصفانه و حس مسئولیت اجتماعی رسالت دانشگاه است.

گرایلی در تبیین الزامات گام دوم انقلاب، چهار پایه اساسی را «علم، پژوهش، نوآوری و دانش‌بنیان» دانست و تأکید کرد: دانشگاه باید از آموزش‌محوری و پژوهش‌محوری به «حل مسئله و مأموریت‌گرایی» برسد. دانشگاه باید فایده‌محور، حل مسئله‌محور، کارآفرین و پیشران توسعه باشد.

رئیس دانشگاه آزاد واحد گنبدکاووس بر اهمیت همراهی علم با اخلاق و تعهد تأکید کرد و گفت: علم بدون اخلاق می‌تواند انسان را نابود کند؛ اخلاق بدون علم نمی‌تواند جامعه را بسازد؛ و تعهد بدون تخصص بی‌ثمر است. آینده این کشور به دست شما دانشجویان دغدغه‌مند و توانمند ساخته می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر