از «دانایی» تا «توانایی»؛ سکوی پرتاب دانشگاه آزاد کجاست؟/نگاهی به بستههای تحولآفرین سند شهید طهرانچی
به گزارش خبرنگار آنا، همزمان با روز دانشجو نشست تخصصی با موضوع «فرصتها و موانع دستیابی به سند تحول دانشگاه آزاد اسلامی» در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بینالمللی انزلی برگزار شد.
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد بینالمللی انزلی در این نشست اظهار کرد: برای رسیدن به اهداف سند تحول و تعالی دانشگاه نیازمند مشارکت مجموعه دانشگاهیان هستیم.
حسین صفری در ادامه به واژه خرد انتقادی اشاره و اضافه کرد: این واژه بهظاهر یک کلمه غربی است، اما وقتی نگاهی گذرا به زندگی پیامبر اسلام میکنیم، درمییابیم که ایشان با یک خرد انتقادی بت زمان خود را درهمشکستند؛ بنابراین هر انسانی برای اینکه آزاده و دیندار باشد، باید همانند پیامبر بت زمان خود را شناخته و آن را بشکند.
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد بینالمللی انزلی با تأکید بر اینکه خرد انتقادی موجب تحول و تعالی میشود، عنوان کرد: دنیای غرب نیز براساس همین خرد انتقادی، از سنت به مدرنیته و سپس به پستمدرنیسم رسید.
صفری بر برخورداری دانشجویان از خرد انتقادی، تأکید و عنوان کرد: سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی بهعنوان یادگار شهید دکتر طهرانچی، مبتنی بر خرد انتقادی است و در خرد انتقادی ابتدا باید بدانیم روش تفکر چیست و اینکه چگونه میتوان به یک سند راهبردی دست یافت.
وی در ادامه با طرح این سوال که برنامه راهبردی چگونه برای انسان ایجاد میشود، افزود: خرد انتقادی ابتدا باید به تبیین و شناسایی بپردازد و راهحل باید برگرفته از راهبردها باشد و پیش از یافتن راهحل باید به دنبال راهبرد و پیش از راهبرد باید در پی جهانبینی باشیم.
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد بینالمللی انزلی در بخش دیگری از سخنان خود به اهداف سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی و بستههای مختلفِ تعریفشده در این سند اشاره کرد و یادآور شد: بسته نخست سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی ارتقای کیفیت و کارآمدی دورههای تحصیلی است و دانشگاه آزاد محلی برای مدرکگرایی نبوده و سکویی برای رسیدن از دانایی به توانایی است، در همین راستا امروز دانشگاه آزاد اسلامی انزلی از مرز ۴ هزار دانشجو گذر کرده و از نظر کیفیت باید به جایی برسد که تمامی این دانشجویان، مطالبهگر باشند.
صفری ارتقای تربیت اخلاقی، معنوی و هویتی را یکی دیگر از بستههای سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد عنوان و تشریح کرد: در این راستا رسالت دانشگاه این است که فرآیندی را به مخاطبان خود بیاموزد تا بتوانند یک هویت معتبر برای خود پیدا کرده و به انسانیت برسند.
وی در ادامه ارتقای پاسخگویی و توانایی حل مسئله را از دیگر بستهها و اهداف سند تحول و تعالی دانشگاه برشمرده و خاطرنشان کرد: انسان هر لحظه با مسائل مختلفی روبهروست و اینکه از خیل عظیم مسائل، به چه مسئلهای توجه کرده و به حل آن بپردازیم، از دیگر وظایفی است که دانشگاه آزاد باید بدان توجه کند.
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد بینالمللی انزلی، توسعه فناوری و نوآوری و کارآفرینی، ارتقای جایگاه بینالمللی و الهامبخشی و بهرهوری و پایداری اقتصادی را از دیگر بستههای سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد، برشمرد و تأکید کرد: دانشجویان در تحقق اهداف سند تحول و تعالی دانشگاه نقش اساسی ایفا میکنند.
معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی غرب گیلان هم گفت: یادگیری علم و دانش بر هر مرد و زن مسلمانی واجب و در قرآن کریم نیز بارها بر بحث آموزش کتاب و حکمت تاکید شده، چراکه آموزش کتاب و حکمت انسان را به بینش، بصیرت و معرفت رهنمون میسازد.
حجتالاسلام مجید فتاحی با اشاره به تأکید روایات مختلف بر موضوع علم، تصریح کرد: انسان نباید در دانایی متوقف شود، بلکه این علم و دانش باید به بینش، بصیرت و معرفت منجر شده و دانایی تبدیل به دارایی شود. چراکه در این صورت ماندگار خواهد شد.
وی در ادامه با اشاره به سه حوزه تعلیمات دینی یعنی اعتقادات، احکام و اخلاق، تبیین کرد: در هر سه حوزه بر علم و علمآموزی تاکید شده و علم یک بسته کامل و به معنای آن است که انسان دانش خود را پلی برای رسیدن به بینش، معرفت و بصیرت قرار دهد.
معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی غرب گیلان افزود: بهترین راه و روش استفاده خوب از علم، اندیشیدن است، چراکه فکر و اندیشه موجب تحرک و پویایی میشود.
در پایان این نشست از دانشجویان برتر علمی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بینالمللی بندرانزلی تجلیل شد.
به گزارش آنا، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بینالمللی انزلی با حدود ۴ هزار و ۲۰۰ دانشجو و ۶۳ عضو هیئتعلمی در محدوده منطقه آزاد انزلی واقع شده است.
انتهای پیام/