راهاندازی اولین مرکز تست تصادف در کشور/ ۵۰ درصد از تلفات جادهای با ارتقای ایمنی و کیفیت خودرو کاهش مییابد
به گزارش خبرنگار آنا، سردار سید تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا، در حاشیه مراسم راهاندازی مرکز آزمونهای ایمنی و کیفیت خودرو، با اشاره به تجربه کشورهای توسعهیافته در زمینه کاهش تلفات جادهای اظهار کرد: در دنیا هیچ نکته محرمانه یا پنهانی درباره ایمنی خودرو وجود ندارد. بسیاری از کشورها همچون سوئد بیش از ۱۰ سال است که استراتژی صفر را دنبال میکنند و ما نیز باید این دانستهها را بهصورت کامل اجرا کنیم.
وی با بیان اینکه خودرو بهعنوان اصلیترین ابزار حفظ جان راننده و سرنشینان باید از استانداردهای ایمنی واقعی برخوردار باشد، گفت: در حوزه ایمنی، سالها عقبماندگی انباشته داریم و زمان آن رسیده که با اقدام مؤثر این فاصله جبران شود.
رئیس پلیس راهور فراجا با تأکید بر لزوم تدوین یک پروتکل قوی برای انجام آزمونهای مستمر ایمنی افزود: سازمان ملی استاندارد باید بهعنوان متولی اصلی نقشی جدی ایفا کند. همچنین دانشگاهها باید با انجام طرحهای تحقیقاتی دقیق، نقش خودروها و ضعفهای ساختاری آنها را در افزایش تلفات بررسی کنند.
سردار حسینی با اشاره به تأثیر مستقیم کیفیت و استحکام خودرو بر کاهش تلفات تصادفات گفت: اگر هیچ تغییری در قوانین و آموزشها رخ ندهد، تنها با ارتقای کیفیت تولید و استفاده از مواد اولیه مناسب میتوان تا حدود ۵۰ درصد حوادث و خسارتها را کاهش داد. این رقم هیچ اغراقی ندارد.
وی بر ضرورت ایجاد تغییرات واقعی در روند تولید خودرو و حذف ملاحظات غیرعلمی تأکید کرد و افزود: نتایج آزمونهای انجامشده باید بیپرده و بدون هیچ ملاحظهای منتشر و مبنای تصمیمگیری قرار گیرد.
رئیس پلیس راهور با اشاره به اینکه بسیاری از دادههای حاصل از تحقیقات داخلی در مجلات معتبر دنیا مورد استقبال قرار گرفتهاند، گفت: این مرکز میتواند بهعنوان یک پایگاه پژوهشی و عملیاتی، هم در ارتقای ایمنی خودروها و هم در تولید علم نقش محوری داشته باشد.
در پایان، سردار حسینی با اعلام اینکه پلیس اجازه نخواهد داد خودروهای تولیدی بدون طی مراحل آزمون دقیق وارد بازار شوند، تأکید کرد: ضروری است تمامی نهادهای تصمیمساز کشور نسبت به اهمیت این مرکز آگاه شوند و ما نیز بهصورت رسمی این مطالبه را منتقل خواهیم کرد تا حقوق عامه در حوزه ایمنی خودرو تضمین شود.
سردار سید تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا، در جمع خبرنگاران با تأکید بر نقش پررنگ کیفیت خودرو در شدت پیامدهای تصادفات گفت: در وقوع تصادفات حدود ۹۰ درصد سهم عامل انسانی است، اما در آثار و نتایج تصادف از جمله تعداد جانباختگان نقش خودرو کاملاً تعیینکننده است.
وی افزود: در بسیاری از تصادفها که منطقاً باید تنها یک نفر مجروح شود، سه یا چهار نفر جان خود را از دست میدهند. دلیل این مسئله عدم استحکام کافی بدنه خودروها و نداشتن آزمونهای دقیق ضربهپذیری در فرآیند تولید بوده است.
سردار حسینی با اشاره به بهرهبرداری از مرکز آزمونهای تصادف خودرو (Crash Test) اظهار کرد: پس از سالها انتظار، این مرکز به نتیجه رسیده و ظرف یکی دو هفته آینده با حضور عالیترین مقام اجرایی کشور رسماً افتتاح میشود.
او با بیان اینکه هیچ ملاحظهای بالاتر از حق مردم نیست، تأکید کرد: خودروسازان اعم از داخلی و وارداتی الزام قانونی برای حضور در این مرکز و انجام آزمونها دارند. اگر خودرویی نتواند تستهای استاندارد را پشت سر بگذارد، اجازه تولید، شمارهگذاری و عرضه نخواهد داشت. سازمان ملی استاندارد و پلیس در این موضوع قاطع هستند.
رئیس پلیس راهور ادامه داد: در صورت ارتقای استانداردهای استحکام و ضربهپذیری خودروها، حتی اگر سایر مؤلفهها مثل راه، آموزش و قوانین تغییری نکنند، فقط همین ارتقا میتواند تا ۵۰ درصد از تلفات و آسیبهای ناشی از تصادفات بکاهد.
معاون سازمان ملی استاندارد: استانداردهای ۸۵گانه خودرو بازنگری شد و ۱۲۲ الزام جدید ایمنی به آن اضافه شد
دکتر انوشه رحمانی، معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد، در توضیح ویژگیهای مرکز جدید آزمونهای تصادف گفت: با راهاندازی این مرکز، کشور از ارسال نمونهها به خارج و پرداخت هزینههای ارزی سنگین بینیاز میشود و نتایج آزمایشها با نظارت ملی قابل دسترس خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه خودرو بیش از ۵۰۰۰ قطعه دارد و استانداردهای ۸۵گانه پیشین بر اساس مقررات فنی بینالمللی تدوین شده بود، افزود: در پایان سال ۱۴۰۳ این استانداردها بازنگری شد و ۱۲۲ الزام جدید در حوزه ایمنی فعال، ایمنی غیرفعال، عملکردی و زیستمحیطی به آن اضافه شد. این الزامات اکنون در سایت سازمان استاندارد در دسترس است.
رحمانی تأکید کرد که اجرای الزامات جدید نیازمند زیرساختهای آزمایشگاهی است و گفت: یکی از مهمترین این زیرساختها همین مرکز تست کرش بود. با توجه به اضافه شدن آزمونهایی مانند برخورد جانبی، برخورد ۴۵ درجه و برخورد با ستون، این مرکز نقش محوری خواهد داشت.
او همچنین از برنامهریزی برای رتبهبندی ایمنی خودروهای داخلی و وارداتی خبر داد و گفت: طبق مصوبات شوراهای عالی کشور، قرار است شاخصهای ایمنی بهصورت شفاف در اختیار مردم قرار گیرد تا خریداران آگاهانه انتخاب کنند.
معاون سازمان ملی استاندارد در پاسخ به پرسشی درباره عملکرد خودروهای داخلی در این آزمونها اظهار کرد: تست امروز در سرعت ۵۶ کیلومتر بر ساعت مطابق استانداردهای جهانی انجام شد. پیش از این نیز نمونهها به آزمایشگاههای معتبر خارجی ارسال میشد، اما اکنون نظارت عالیه در داخل کشور انجام میشود و نتایج قابل اتکا خواهد بود.
وی افزود: در صورتی که خودرویی در تست کرش مردود شود، بلافاصله با خودروساز برخورد میشود و اجازه تولید نخواهد داشت.
رحمانی با بیان اینکه طبق قانون باید حداقل سه مرکز آزمون خودرو در کشور وجود داشته باشد، گفت: این مرکز نخستین است و سرمایهگذاری در مراکز دیگر بهویژه در حوزه آزمونهای جادهای میتواند یک فرصت مهم برای توسعه صنعت خودرو باشد.
انتهای پیام/