صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۳۱ - ۲۳ تير ۱۳۹۵
پرونده ویژه یک‌سالگی برجام/10

خیز بلند کنگره آمریکا برای لغو برجام در آستانه یک‌سالگی/ وتوی اوباما در انتظار3 طرح ضد ایرانی

یک سال پس از برجام، فرصت مناسبی است تا این سند تاریخی و ابعاد و حواشی آن مورد بررسی دقیق‌تری قرار بگیرد. خبرگزاری آنا در یک‌سالگی برجام، به بررسی این موضوع پرداخته است. پایگاه خبری بلومبرگ در گزارش پیش رو، به سه برنامه‌ای پرداخته که قرار است از سوی جمهوری‌خواهان آمریکا به قصد لغو برجام در کنگره به تصویب برسند.
کد خبر : 101396

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از بلومبرگ، قانونگذاران آمریکایی در تلاش برای تصویب سه طرح ضدایرانی هستند تا در مسیر اجرای توافق هسته‌ای سنگ‌‌اندازی کنند، در حالی که مذاکره‌کننده ارشد دولت اوباما در موضوع هسته‌ای، یک سال پس از انعقاد توافق، از اجرای برجام دفاع کرده است.


این سه طرح مرتبط با توافق هسته‌ای قرار است این هفته در مجلس نمایندگان که اکثریت آن در اختیار جمهوری‌خواهان است، به رأی گذاشته شوند. این طرح‌ها پس از تصویب در مجلس نمایندگان به سنا خواهد رفت. انتظار نمی‌رود قبل از ماه سپتامبر (شهریور) در این باره در سنا رأی‌گیری انجام شود.


یکی از پیشنهادهای مطرح شده، اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران به دلیل هرگونه حمایت از تروریسم یا نقض حقوق بشر است. پیشنهاد دیگر منع خرید «آب سنگین» از ایران است. پیشنهاد سوم، برای ممانعت از دسترسی ایران به سیستم مالی آمریکا و استفاده از دلار است.


هر سه این پیشنهادهای با وعده وتوی مصوبات مخالف برجام که از سوی کاخ سفید داده شده، برخورد خواهد کرد. استفن مول، هماهنگ کننده اصلی اجرای توافق هسته‌ای در وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه در کنفرانس یک مرکز سیاست‌گذاری در واشنگتن که چهره‌هایی از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در آن حضور داشتند گفت، بدون توافق هسته‌ای «ما مجبور می‌شدیم با این واقعیت مواجه شویم که در دنیایی که دیپلماسی در آن شکست خورده، چگونه باید با برنامه هسته‌ای ایران مقابله کنیم.»


مول گفته است که باراک اوباما در وتوی مصوباتی که می‌تواند اجرای برجام را به خطر بیندازد، هیچ تردیدی ندارد.


مول افزود: «نمی‌شد به توافقی بهتر از ایران رسید...اگر ایران به انجام تعهداتش ادامه بدهد و ما اجرای تعهداتمان را کنار بگذاریم، تنها خواهیم ماند.»


این مقام آمریکایی افزود، هرچند ایالات متحده همچنان نگران برنامه هسته‌ای ایران، حمایت این کشور از تروریسم و نقض حقوق بشر است، اما در حوزه توافق هسته‌ای این توافق دارد جواب می‌دهد.»


این گزارش مدعی شده است که پس از یک دهه انزوا به دلیل تحریم‌های تحت مدیریت آمریکا، اقتصاد 370 میلیارد دلاری ایران اکنون در حال منتفع شدن از حضور مجدد بنگاه‌های اقتصادی و بانک‌‌های خارجی است. اما مقامات ایرانی گله می‌کنند که با گذشت شش ماه از اجرای توافق و لغو تحریم‌ها، این کشور هنوز آنگونه که انتظار داشت، از مزایای مالی لغو تحریم‌ها منتفع نشده است.


به گفته مقامات ایرانی، تحریم‌های همچنان پابرجای آمریکا و تهدید به اعمال تحریم‌های مجدد، موجب شده است تا بسیاری از شرکت‌های خارجی وارد بازار ایران نشوند. مول اما اعتقاد دارد که: «ایران باید کارهای زیادی در داخل در زمینه شفافیت مالی انجام دهد.»


سه طرحی که انتظار می‌رود این هفته در مجلس نمایندگان آمریکا به رأی گذاشته شوند، علاوه بر طرحی هستند که با هدف ممانعت از فروش هواپیماهای بوئینگ به ایران اخیرا به تصویب مجلس نمایندگان رسیده اند. معامله 17.6 میلیارد دلاری بوئینگ با ایران در صورت اجرایی شدن، بزرگترین معامله تجاری بین دو کشور از زمان پیروزی انقلاب اسلامی و بحران مربوط به سفارت آمریکا در تهران خواهد بود.


کاخ سفید این هفته با تهدید به وتوی این طرح تاکید کرد که مصوبه مذکور قابلیت تداوم اجرای توافق هسته‌ای را تضعیف می‌کند.


در بیانیه کاخ سفید آمده بود، توافق هسته‌ای برای اطمینان یافتن از صلح‌آمیز بودن برنامه هسته ای ایران که اهمیت فراوانی برای امنیت ملی آمریکا و جامعه بین‌المللی دارد، ضروری است.



انتهای پیام/

ارسال نظر