صفحه نخست

آناتک

آنامدیا

دانشگاه

فرهنگ‌

علم

سیاست و جهان

اقتصاد

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

همدان

هرمزگان

یزد

پخش زنده

۰۹:۲۶ | ۰۲ / ۰۹ /۱۴۰۴
| |

ریشه ایرانی یک رنگ جهانی!/ «اسکارلت» متعلق به کدام فرهنگ است؟

عضو موثر هیئت مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، افشاگری جالبی درباره یکی از رنگ‌های شناخته‌شده جهانی انجام داد و گفت: بررسی‌های ما نشان می‌دهد کلمه «اسکارلت» که نام یک رنگ مرجع و بسیار مهم است، ریشه در زبان فارسی دارد و این واژه در مسیر تاریخ خود تغییر شکل داده و به فرهنگی دیگر راه یافته، در حالی که اصالتی ایرانی دارد.
کد خبر : 1013794

به گزارش خبرنگار آنا، بهرام کلهرنیا عضو موثر هیئت مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران در آیین گشایش کارگاه رنگ در گرافیک بر لزوم پویایی کلاس‌های درس و توجه به پژوهش‌های بومی تأکید کرد و از این کارگاه به‌عنوان بستری برای پژوهش و معرفی رنگ‌های اصیل ایرانی یاد کرد.

وی با اشاره به اهمیت خلّاقیت و پویایی در فضای آموزشی عنوان کرد: کلاس درس نباید به انتقال منفعلانه اطلاعات محدود شود، بلکه باید فضایی برای خلق اثر و اندیشیدن باشد.

عضو موثر هیئت مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران در ادامه درباره بخشی از یک پژوهش گسترده در حوزه رنگ‌های بومی ایران گفت: استخراج و کدگذاری رنگ‌های ذاتی و تاریخی ایران که پیش از این دیده نشده بودند، ازجمله افتخارات ماست و این رنگ‌ها هویت فرهنگی منحصربه‌فردی دارند.

استاد کلهرنیا، افشاگری جالبی درباره یکی از رنگ‌های شناخته‌شده جهانی انجام داد و افزود: بررسی‌های ما نشان می‌دهد کلمه «اسکارلت» که نام یک رنگ مرجع و بسیار مهم است، ریشه در زبان فارسی دارد و این واژه در مسیر تاریخ خود تغییر شکل داده و به فرهنگی دیگر راه یافته، در حالی که اصالتی ایرانی دارد.

وی متذکر شد: در این پژوهش، یک تیم تحقیقاتی ما به مدت یک سال با دقت بررسی کردند و فهمیدند این واژه و رنگ مرتبط با آن ایرانی است.

عضو موثر هیئت مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران با اشاره ساخت کارگاه رنگ به‌عنوان یک اثر فاخر گفت: این کارگاه ظرفیت پژوهی و بررسی پالت رنگ ایرانی را دارد و می‌تواند جداگانه بررسی قرار گیرد؛ چرا ایرانی هستند؟ از کجا آمدند؟ از چه تبار فرهنگی و دوره تاریخی و از کدام اشیا و موقعیت تاریخی برخاسته شده است؟ اینها کتابچه‌هایی است که ظرفیت این کارگاه و لابراتوار را افزایش می‌دهد.

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، ساخت این کارگاه را کاری بزرگ و کارستان دانست و یادآور شد: من این کلاس را به‌عنوان یک خاطره به تهران می‌برم و در مورد آن صحبت خواهم کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر