روایت تحول در هلالاحمر؛ از تجهیز انبارها تا نوسازی ناوگان امدادی+ فیلم
به گزارش خبرنگار آنا، جمعیت هلال احمرجمهوری اسلامی ایران، به عنوان یکی از مهمترین نهادهای بشردوستانه کشور، با مأموریت کاهش آلام انسانی و ارائه خدمات امدادی در شرایط اضطراری و بحرانهای طبیعی و انسانی فعالیت میکند. این جمعیت بر اساس اصول جهانی صلیب سرخ و هلال احمر، همواره تلاش دارد تا در زمان حوادث غیرمترقبه، از جمله زلزله، سیل، حوادث شهری و بحرانهای بینالمللی همچون جنگ، به موقع و مؤثر در کنار آسیبدیدگان حضور داشته باشد. فعالیتهای این نهاد تنها به امداد و نجات محدود نمیشود و شامل ارائه خدمات پزشکی، دارویی، اسکان اضطراری و آموزشهای پیشگیرانه به مردم نیز میشود.
در یکی دو سال اخیر، جمعیت هلال احمر با بهکارگیری تجهیزات پیشرفته، توسعه نیروهای انسانی و استفاده از فناوریهای نوین، توانسته خدمات خود را بهبود دهد و پاسخگویی به حوادث را سریعتر و مؤثرتر کند که جنگ ۱۲ روزه آزمون مهمی از توانمندیهای هلال احمر بوده و این جمعیت با سربلندی از آن بیرون آمد.
در کنار آن از مدیریت هوشمند انبارها و داروخانهها گرفته تا هماهنگی برای ارائه خدمات بینالمللی در مراسم اربعین و حج، هلال احمر نقش کلیدی در حفظ سلامت و امنیت مردم ایفا میکند. در همین راستا گفتگویی تصویری با مجتبی خالدی، سخنگوی جمعیت هلال احمر داشتیم تا با نگاهی جامع و دقیق به اقدامات، تجارب عملیاتی و برنامههای آینده این نهاد ارزشمند بپردازیم.
آنا: اول از همه، سراغ اقدامات اخیر جمعیت در حوزه تجهیزات برویم. در خبرها مطلع شدیم که تحولات بزرگی اخیراً در حوزه تجهیزات شکل گرفته. میخوایم جزئیات دقیقتر این تحولات رو از زبان شما بشنویم.
خالدی: باید عرض کنم که جمعیت هلال احمر طبق اصول هفتگانهای که بر عهده دارد، یکی از وظایفش کاهش آلام بشریت، مخصوصاً در هنگام حوادث غیرمترقبه است. یکی از نیازهای اصلی ما، حضور سریع نیروهای داوطلب در زمان وقوع حوادث مثل زمینلرزه، سیل و حوادث غیرمترقبه دیگر است.
برای انجام این مأموریت، دو فعالیت اصلی داریم:
۱. استفاده از تجهیزات بهروز و پیشرفته برای امدادرسانی.
۲. ارائه خدمات مورد نیاز مردم در لحظات بحرانی، مثل اسکان اضطراری و تأمین مایحتاج ضروری.
در دو سال گذشته با ضعف جدی در این زمینه مواجه بودیم؛ مثلاً برخی انبارهای ما در بعضی استانها نزدیک به صفر اقلام ضروری داشتند. خوشبختانه طی یک سال و نیم گذشته تلاش بسیار زیادی شد و با همکاری دولت و مجلس، اعتبارات لازم در اختیار جمعیت قرار گرفت.
خالدی: ما در حال حاضر به سمت ساماندهی اردوگاههای اضطراری پیش میرویم. این اردوگاهها امکان ارائه خدمات تخصصیتر و شناسایی دقیقتر افراد آسیبدیده را فراهم میکنند و در کنار آن، میتوانیم سایر سازمانهای امدادی را هم در آنجا مستقر کنیم تا خدمات سریعتر ارائه شود.
آنا: یعنی به جای برپایی چادرهای پراکنده، مردم به اردوگاهها مراجعه میکنند؟
خالدی: دقیقا، این کار باعث میشود افراد آسیبپذیر راحتتر شناسایی شوند و خدمات اسکان موقت یا کمکهای دولتی به شکل منظم به آنها برسد.
آنا: در حال حاضر وضعیت ذخایر دارویی هلال احمر چگونه است؟ آیا در جنگ ۱۲روزه ذخایر دارویی با مشکلی مواجه شدند؟
خالدی: داروخانههای هلال احمر نزدیک به ۴۰ مرکز دارند. از ابتدای نوروز ۱۴۰۴، تمام داروخانهها به صورت شبانهروزی فعال شدند. در زمان جنگ آسیبی به داروهای موجود وارد نشد، زیرا این داروها بیشتر اورژانسی بودند.
مشکل اصلی ما ارائه داروهای تکنسخهای بود که باید از خارج وارد میشدند. حالا با سامانه ثبت نسخههای تکنسخهای، افراد میتوانند در کمتر از ۲۴ ساعت نحوه تأمین دارو و هزینه آن را دریافت کنند و هلال احمر دارو را به نزدیکترین داروخانه تحویل میدهد و داوطلبان جمعیت هلال احمر آن را به مردم میرسانند.
آنا: تفاوت داروهای هلال احمر با داروخانههای سطح شهر چیست؟
خالدی: داروهای هلال احمر بیشتر شامل داروهای تخصصی و فوقتخصصی هستند که باید شرایط خاص نگهداری داشته باشند و نسخه پزشک برای آنها لازم است. سایر داروهای عمومی در داروخانههای سطح شهر موجود است.
در آخرین نشست خبری هلال احمر آقای دکتر کولیوند از خرید هلیکوپترها و تجهیزات جدید هلال احمر خبر دادند. آخرین جزدیات رو میفرمایید؟
خالدی: پس از جنگ ۱۲ روزه بود که به شدت بحث خرید تجهیزات بروزی مثل هلیکوپترهای با دید در شب و تجهیزات آواربرداری سبک در دستور کار قرار گرفت و قرار است حدود ۵ تا ۷ هلیکوپتر دید در شب برای اولین بار در کشور در اختیار جمعیت هلال احمر قرار گیرد.
هلیکوپترها برای انجام ماموریتهای گسترده امداد و نجات ضروری هستند زیرا کاربردهای چندگانه دارند. گفتنی است که هلیکوپترهای قدیمی هم قطعاتشان با گذر زمان تعویض شده و قابلیت عملیات دارند.
آنا: علت حادثه تلخی که یک ماه قبل در کوهستانهای اشترانکوه به وجود آمد چه بود؟ عده ای فرسودگی ناوگان هوایی را علت این حادثه میدانند. نظر شما هم اینچنین است؟
خالدی: بله، این حادثه تلخ روز جمعه اتفاق افتاد، زمانی که هلیکوپتر برای نجات یک کوهنورد خانم که دچار ارتفاع زدگی شده بود به پرواز در آمد. متأسفانه در نزدیکی محل حادثه، هلیکوپتر به دلایلی سقوط کرد و دو نفر از همکاران ما شهید شدند. با این حال، تیم امداد توانست شبانه خود را به مصدوم رسانده و همه در یک جانپناه تا صبح ماندند تا صبح روز بعد بالگرد دیگری به پرواز درآمد و مصدوم را نجات داد.
آنا: چرا تعداد این دست از حوادث کوهنوردی و.. زیاد اتفاق میافتد؟ آیا فرهنگسازی کافی صورت نگرفته یا لازم است دستگاه قضایی در این زمینه ورود قاطع داشته باشد؟
خالدی: جمعیت هلال احمر مسئول آموزش و امداد است اما متولی کوهنوردی فدراسیون کوهنوردی و سازمانهای مرتبط هستند. توصیه ما به مردم این است که آموزشهای لازم، تجهیزات مناسب و مسیر مشخص داشته باشند تا از بروز حادثه جلوگیری شود. هیچگاه بنده دوست ندارم مردم از سمت دستگاه قضایی جریمه شوند اما به نظر بنده دستگاه قضایی هم برای متولیان این امر میبایست جرایمی در نظر بگیرد.
آنا: به بامداد ۲۳ خرداد ماه امسال برگردیم؛ جایی که شاید نقطه عطف جان فشانیهای هلال احمر در چهل سال اخیر بود. کمی مفصلتر درباره تجربههای آن روزها توضیح میدهید؟
خالدی: بله. در جریان جنگ ۱۲ روزه، ما وارد یک وضعیت خاص و پیچیده شدیم. شدت حملات و حجم خسارات به حدی بود که نیازمند یک مدیریت کاملاً هماهنگ و لحظهای بودیم. جمعیت هلال احمر بلافاصله «سامانه فرماندهی حوادث» را فعال کرد؛ سامانهای که به ما امکان میدهد نیروها، تیمهای عملیاتی، تجهیزات و مأموریتها را لحظه به لحظه مدیریت کنیم.
آنا: در بهکارگیری نیروهای عملیاتی دچار مشکل و کمبود نشدید؟
خالدی: خیر؛ در هیچیک از این بحرانها دچار کمبود نیرو نشدیم. حتی در مواردی که حجم عملیات بالا بود، توانستیم با سیستم فرماندهی و مدیریت واحد، نیروهای تخصصی را دقیقاً در همان نقاطی که لازم بود مستقر کنیم. این تجربه باعث شد نقاط ضعف و قوت خود را بهتر بشناسیم و برای حوادث آینده آمادگی بیشتری داشته باشیم.
ما حدود ۷۰ هزار نیروی داوطلب در سراسر کشور داریم، ولی در زمان جنگ ۱۲روزه و حوادث مشابه، از کمتر از ۱۰ درصد این نیروها استفاده کردیم. در جنگ ۱۲روزه شدت درگیریها به حدی نبود که نیازی به استفاده از سایر نیروها داشته باشیم. در واقع، هلال احمر همیشه بخشی از توان خود را در حالت آمادهباش نگه میدارد تا اگر بحران گستردهتر شد، ظرفیتمان به سرعت افزایش پیدا کند.
آنا: خبرها حاکی از آن بوده که هلال احمر قصد دارد تحولاتی را در زمینه هوشمندسازی اقدامات خود انجام دهد، لطفا آخرین جزئیات این طرح را توضیح دهید.
خالدی: بله در ابتدا باید بگویم که تمامی دستگاهها به خصوص دستگاههای امدادی ناگزیر هستند به سمت هوشمندسازی و استفاده هر چه بیشتر از هوش مصنوعی حرکت کنند. ما حدود ۴۰ پروژه هوشمندسازی در دستور کار داریم: از داروخانهها و انبارها گرفته تا فراخوان نیروهای داوطلب و پروازهای بالگرد. مثلاً سامانه «هلال من» که به زودی راهاندازی میشود، به مردم امکان میدهد آموزش ببینند، نسخ دارویی را بررسی کنند و با جمعیت هلال احمر به صورت مستقیم ارتباط داشته باشند.
آنا: در مورد اقدامات جمعیت هلال احمر در عملیات برونمرزی مثل حج و اربعین توضیح میدهید؟
خالدی: بله، در اربعین، ستاد مرکزی جمعیت هلال احمر مسئول سلامت و امداد زائران در عراق بود. در حج عمره و تمتع، تیمهای پزشکی مستقر در مکه و مدینه ارائه خدمات میکنند و پزشکان عربزبان ما، روند درمان زائران را پیگیری میکنند و ما جزو کشورهایی هستیم که در حج بروزترین و پیشرفتهترین خدمات درمانی را به زائران ارائه میدهیم.اولویت اول ما در حج این است که زائرین بتوانند تا حد امکان اعمال خود را به صورت کامل انجام دهند و به کشور بازگردند.
آنا: اگر زائری در عربستان یا عراق فوت کند، روند بازگرداندن آن به کشور چگونه است؟
خالدی: اول از همه خانواده فرد مطلع میشوند و تصمیم میگیرند که دفن عزیزشان در همان کشور انجام شود یا به ایران منتقل شود. جمعیت هلال احمر پیگیری لازم را انجام میدهد و در اولین پروازی که امکان داشته باشد، فرد به کشور منتقل میشود.
انتهای پیام/