توقیف نفتکش «تالارا» در سواحل مکران پس از حادثه امنیتی در آبهای امارات
به گزارش خبرگزاری آنا، تحولات مربوط به نفتکش «تالارا» امروز وارد مرحله تازهای شد. ابتدا شرکت امنیت دریانوردی انگلیسی «آمبری» گزارش داد که یک نفتکش حامل محموله پتروشیمی که با پرچم جزایر مارشال از امارات عازم سنگاپور بود، در ۲۲ مایل دریایی شرق خورفکان با یک «حادثه امنیتی» مواجه شد. آمبری اعلام کرد سه قایق کوچک به نفتکش نزدیک شده و این کشتی بهطور ناگهانی مسیر خود را تغییر داده و وارد آبهای ایران شد؛ رخدادی که این شرکت آن را «احتمالاً هدفمند» توصیف کرد.
مرکز تجارت دریایی بریتانیا نیز این رویداد را «مشکوک» ارزیابی کرده و از دریافت هشدار امنیتی در محدوده ۲۰ مایل دریایی شرق خورفکان خبر داده بود. پس از انتشار این گزارشها، خبرگزاری رویترز اعلام کرد که شرکت مدیریت دریایی کلمبیا ارتباط خود را با کشتی از دست داده و مالک آن شرکت «پاشا فاینانس» در قبرس است. رویترز همچنین نوشت که نیروهای سپاه این نفتکش را اسکورت کرده و به سواحل ایران منتقل کردهاند.
با این حال روایت رسمی جمهوری اسلامی ایران امروز شفاف و کامل منتشر شد. طبق اعلام سپاه پاسداران، رزمندگان یگانهای واکنش سریع نیروی دریایی سپاه روز گذشته ساعت ۷:۳۰ صبح پس از دریافت دستور قضایی مبنی بر توقیف محموله، نفتکش «تالارا» را تحت رصد عملیاتی قرار داده و پس از رهگیری، آن را در جنوب سواحل مکران توقیف کردند.
نیروی دریایی سپاه در بیانیه رسمی خود تأکید کرده است که عملیات توقیف این نفتکش در چارچوب وظایف قانونی و «برای حفظ منافع و منابع ملی جمهوری اسلامی ایران» انجام شده است. در این بیانیه آمده که بررسی دقیق اسناد، محموله و وضعیت کشتی نشان داده است که نفتکش در حال حمل «بار غیرمجاز» بوده و تخلف آن محرز شده است.
نفتکش «تالارا» حامل ۳۰ هزار تن مواد پتروشیمی بوده و مقصد نهایی آن بندر سنگاپور عنوان شده است. بنابر اعلام سپاه، این نفتکش پس از توقیف برای رسیدگی به تخلفات و بررسیهای فنی و حقوقی به لنگرگاه هدایت شده است.
مقامات امارات متحده عربی تاکنون به درخواست رسانهها – از جمله رویترز – برای توضیح درباره حادثه اولیه در آبهای این کشور واکنشی نشان ندادهاند. همزمان با عدم ارائه روایت رسمی از سوی دولت امارات، گزارش شرکتهای امنیتی غربی و اطلاعیه سپاه تصویر کلیتری از ماجرای نفتکش «تالارا» ارائه کرده است؛ ماجرایی که از یک حادثه امنیتی در آبهای امارات آغاز شد و با توقیف رسمی در آبهای ایران پایان یافت، هرچند ابعاد حقوقی و جزئیات دقیق تخلف هنوز در حال بررسی است.
انتهای پیام/