صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۱۱ - ۲۲ تير ۱۳۹۵

متهمان پرونده حادثه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام مشخص شدند

کمیته تحقیق دادستانی مکه پس از هشت ماه تحقیقات محرمانه، گزارش خود درباره علت وقوع حادثه سقوط جرثقیل در مسجدالاحرام را به دادگاه کیفری مکه ارائه کرد.
کد خبر : 101111

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، روزنامه الریاض چاپ عربستان گزارش کرد: «کمیته تحقیق دادستانی مکه پرونده مربوط به سقوط جرثقیل در حریم مسجدالحرام که منجر به شهادت 107 نفر و زخمی شدن 238 نفر از حجاج بیت‌الله الحرام شد را برای بررسی و برای صدور حکم متهمان، به دادگاه کیفری مکه ارجاع داد.»


کمیته تحقیقات، پس از شنیدن اظهارات متهمان و بررسی مستندات، گزارش نهایی خود درباره پرونده را ارائه کرد.


یک منبع آگاه در این‌باره به روزنامه الریاض گفت: «کمیته تحقیق دادستانی مکه پس از پایان تحقیقات، پرونده را تحویل دادگاه کیفری داده و قرار است نخستین دادگاه این پرونده در روزهای آینده برگزار شود.»


طبق این گزارش، تحقیقات پس از پایان یافتن نگارش کیفرخواست، از سوی دو دستگاه حکومتی و به صورت محرمانه علیه چند مهندس شرکت خاطی و دو نفر از مسئولان این شرکت انجام شد. متهمان در تحقیقات گفتند که با شرکت خاطی بر سر چندین پروژه در حریم مسجدالاحرام به‌طور مستقیم یا به صورت نظارتی رابطه استخدامی داشته‌اند. باوجود این، آن‌ها تاکید کردند که در روند اجرای پروژه تدابیر ویژه‌ای برای حفظ ایمنی و سلامت پرسنل اتخاذ شده بود.


الریاض نوشت: «در فهرست افراد متهم شرکت، نام چند نفر از مسئولان دولتی مشاهده می‌شوند که پیشتر نیز بر پروژه‌های مختلف توسعه حریم مسجدالحرام نظارت داشتند و فعالیت کرده بودند.»


این روزنامه سعودی در بخش دیگری از گزارش نوشت: «سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان به دنبال حادثه سقوط جرثقیل، به خانواده‌های شهدا و مجروحانی که از کار افتاده شدند، یک میلیون ریال سعودی غرامت پرداخت کرد و دستور داد که به خانواده دیگر مجروحان 500 هزار ریال سعودی غرامت پرداخت شود. علاوه بر این وعده داده شد که از هر خانواده شهدا و مجروحان خارجی، دو نفر به حج سال آینده اعزام شوند.»


طبق گزارش کمیته تحقیقات، علت اصلی وقوع حادثه سقوط جرثقیل وزش بادهای شدید عنوان شده است که وضعیت خطرناکی را به وجود آورده بود. همچنین حرکت جرثقیل در آن زمان برخلاف دستورالعمل شرکت بهره‌بردار پروژه، عامل دیگر بروز حادثه معرفی شده است.


الریاض نوشت: «دولت سعودی بلافاصله پس از وقوع حادثه، فعالیت شرکت بن لادن» را در عربستان سعودی که پیمانکار اصلی عملیات توسعه مسجدالحرام در مکه محسوب می‌شود، به حال تعلیق در آورد و برخی از مدیران ارشد آن را ممنوع‌الخروج کرد.»



انتهای پیام/

ارسال نظر