صفحه نخست

آناتک

آنامدیا

دانشگاه

فرهنگ‌

علم

سیاست و جهان

اقتصاد

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

همدان

هرمزگان

یزد

پخش زنده

۱۳:۰۳ | ۱۹ / ۰۸ /۱۴۰۴
| |
سیدمیرزایی تشریح کرد

از فیزیک تا مهندسی پزشکی؛ دستورکار جدید برای پیوند پایان‌نامه‌ها با نیازهای واقعی صنعت

رئیس جدید دانشکده علوم و فناوری‌های نوین دانشگاه آزاد اسلامی استان قم با تشریح توسعه پژوهش‌های میان‌رشته‌ای و مسئله‌محور گفت: در راستای کاربردی‌سازی خروجی‌های علمی، پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی را مستقیماً به نیازهای صنعت و همکاری با نهادهایی نظیر مرکز تحقیقات حلال گره می‌زنیم تا پژوهش‌ها از سطح نظری به اجرا برسند.
کد خبر : 1010895

سیدعباس سیدمیرزایی رئیس جدید دانشکده علوم و فناوری‌های نوین دانشگاه آزاد اسلامی استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار آنا با تأکید بر لزوم بازنگری در رویکرد‌های آموزشی و پژوهشی اظهار کرد: این دانشکده پس از سه دهه فعالیت، در نقطه‌ای قرار گرفته که نیازمند نگاهی نو و آینده‌نگرانه به آموزش، پژوهش و فناوری است.

وی، سه محور «بازنگری آموزشی»، «توسعه پژوهش‌های میان‌رشته‌ای» و «تعامل مؤثر با جامعه و صنعت» را برنامه‌های اصلی خود برای دوره جدید مدیریت عنوان کرد.

نگاه تازه به آینده دانشکده پس از سه دهه فعالیت

رئیس جدید دانشکده علوم و فناوری‌های نوین دانشگاه آزاد اسلامی استان قم با اشاره به پیشینه علمی این مجموعه گفت: دانشکده علوم و فناوری‌های نوین امروز پس از سه دهه فعالیت، در نقطه‌ای قرار دارد که نیازمند نگاهی تازه به آموزش، پژوهش و فناوری است.

سیدمیرزایی افزود: مجموعه‌ای از رشته‌های علمی و با سابقه همچون فیزیک، شیمی، میکروبیولوژی و مهندسی پزشکی را در اختیار داریم و درکنار آن، رشته نوپای علوم کامپیوتر نیز می‌تواند پیشران تحولات آینده باشد.

وی با بیان اینکه مسیر رشد علم در جهان امروز به سوی همگرایی رشته‌ها پیش می‌رود، ادامه داد: مرز‌های سنتی میان علوم در حال کمرنگ شدن است و مسائل علمی جدید نیازمند همکاری فکری میان حوزه‌های مختلف هستند، بنابراین باید دانشکده را به سمت پژوهش‌ها و آموزش‌های میان‌رشته‌ای سوق دهیم.

رئیس جدید دانشکده علوم و فناوری‌های نوین دانشگاه آزاد اسلامی استان قم محور نخست را بازنگری در آموزش و برنامه‌ریزی درسی برشمرد و گفت: هدف ما همکاری با سازمان مرکزی دانشگاه در به‌روزرسانی سرفصل‌ها، افزایش محتوای کاربردی و طراحی واحد‌های مشترک بین‌رشته‌ای است و تلاش خواهیم کرد آموزش از حالت صرفاً نظری خارج شود و با نیاز‌های پژوهشی و صنعتی پیوند بخورد.

سیدمیرزایی با تأکید بر ارتقای کیفیت آموزش تبیین کرد: ضروری است دانشجویان ما مهارت‌های مورد نیاز صنعت و پژوهش را در طول تحصیل بیاموزند تا بتوانند در مسیر اشتغال و نوآوری نقش‌آفرینی کنند.

وی با بیان اینکه محور دوم توسعه پژوهش‌های میان‌رشته‌ای و مسئله‌محور است در تشریح دومین محور برنامه‌های خود تشریح کرد: در قالب هسته‌های پژوهشی مشترک، زمینه‌هایی مانند هوش مصنوعی در مهندسی پزشکی، مدلسازی در زیست، فیزیک و شیمی محاسباتی را دنبال خواهیم کرد و هدف ما تمرکز بر پژوهش‌های مسئله‌محور است تا خروجی آنها در صنعت، سلامت و محیط‌زیست کاربردی باشد.

رئیس جدید دانشکده علوم و فناوری‌های نوین دانشگاه آزاد اسلامی استان قم افزود: یکی از جهت‌گیری‌های مهم دانشکده، تقویت همکاری‌های علمی بین گروه‌های مختلف است تا از تجمیع ظرفیت‌ها، نتایج مؤثر و فناورانه حاصل شود.

سیدمیرزایی، محور سوم را ارتباط مؤثر با جامعه و صنعت عنوان و با تأکید بر اهمیت پیوند میان دانشگاه و صنعت گفت: سعی خواهیم کرد پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی و پروژه‌های تحقیقاتی به نیاز‌های واقعی کشور نزدیک‌تر شود و همکاری با مراکز صنعتی و پژوهشی خارج از دانشگاه در دستورکار است تا پژوهش‌ها از سطح نظری به مرحله اجرا برسند.

وی ادامه داد: همکاری با مرکز تحقیقات حلال نیز از موضوعاتی است که به همکاران تأکید خواهد شد، چراکه این حوزه می‌تواند زمینه‌ساز نوآوری‌های علمی و صنعتی ارزشمند باشد.

توجه به دانشجویان و اعضای هیئت علمی در کنار توسعه علمی

رئیس جدید دانشکده علوم و فناوری‌های نوین دانشگاه آزاد اسلامی استان قم با اشاره به نقش دانشجویان در تحول علمی دانشکده افزود: در کنار این سه محور اصلی، تقویت انجمن‌های علمی دانشجویی، ارتقای مهارت‌های نرم و حمایت از مسیر پیشرفت اعضای هیئت علمی از اولویت‌های مهم ماست.

برنامه‌ای برای آینده‌ای پویا و منسجم

سیدمیرزایی ابراز امیدواری کرد که با مشارکت و همفکری همه همکاران بتوانیم برنامه‌ای عملی و منسجم برای توسعه دانشکده تدوین کنیم؛ برنامه‌ای که هم از ظرفیت‌های موجود بهره ببرد و هم پاسخگوی تحولات علمی آینده باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر