صفحه نخست

آناتک

آنامدیا

دانشگاه

فرهنگ‌

علم

سیاست و جهان

اقتصاد

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

همدان

هرمزگان

یزد

پخش زنده

۱۰:۱۵ | ۱۵ / ۰۸ /۱۴۰۴
| |

شهید طهرانچی پایه‌گذار جهاد علمی تمدن‌ساز بود

رئیس دبیرخانه طرح ملی اساتید و جهاد فرهنگی گفت: شهید طهرانچی پایه‌گذار طرح جهت‌گیری فرهنگی در دانشگاه آزاد راهبر تمدن ساز در عرصه علم و فرهنگ بود.
کد خبر : 1009909

به گزارش خبرنگار آنا، احمد عبدالحسینی رئیس دبیرخانه طرح ملی اساتید و جهاد فرهنگی در جلسه نقد و مباحثه با موضوع اثربخشی تدریس با جهت گیری الهی و فرهنگی (چیستی، ضرورت، راهبردها) با اشاره به جنگ تحمیلی ۱۲ روزه در کشور اظهار کرد: ۱۳ آبان امسال با خاطره دانش آموزان شهید جنگ ۱۲ روزه خاص و متفاوت از همیشه بود؛ چرا که دانش آموزان، دانشجویان، دانشمندان هسته‌ای، فرماندهان نظامی و مردم بی گناه زیادی در این جنگ تحمیلی بر اثر حملات تروریستی و جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در شهر‌های مختلف ایران به شهادت رسیدند.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره دانشمند هسته‌ای و رئیس فقید دانشگاه آزاد اسلامی شهید دکتر محمد مهدی طهرانچی در این جنگ ۱۲ روزه در کشور عنوان کرد: شهید طهرانچی راهبر تمدن ساز در عرصه علم و فرهنگ بود و باور این شهید بزرگوار به جهاد علمی ریشه دار بود و این شهید گرانقدر پایه گذار طرح جهت گیری الهی فرهنگی در دانشگاه آزاد اسلامی بود.

رئیس دبیرخانه طرح ملی اساتید و جهاد فرهنگی افزود: با توجه به فرهنگ حاکم بر جامعه که فرهنگ ایرانی اسلامی است، تدریس با جهت‌گیری الهی و فرهنگ اسلامی به‌عنوان یک رویکرد مبتنی بر اصول دینی - اسلامی، در دانشگاه‌ها می‌تواند یک راهکار قابل توجه برای ارتقاء فرهنگ اسلامی و ترویج ارزش‌های دینی باشد.

عبدالحسینی با اشاره به استقبال خوب استادان دانشگاه‌ کشور و همچنین مشارکت و حضور مسئولان استانی و رابطان واحدی دانشگاه‌های آزاد اسلامی در این نشست بیان کرد: این فرصت ارزشمندی است که امیدواریم بتوانیم از آن بهره برداری کنیم و با ایجاد فضای آزاد برای بحث و گفت‌و‌گو و اهمیت به نظرات همه شرکت کنندگان و استادان نتایج بهتری را به همراه داشته باشیم.

وی  به بیان گزارشی از آخرین اقدامات و فعالیت‌های صورت گرفته از بدو شروع به کار دبیرخانه مدرسه تدریس جهت گیری الهی فرهنگی در دروس تخصصی پرداخت و خواستار برگزاری منظم و فعال جلسات نقد، مباحثه و بررسی تاملات و تالیفات استادان با رویکرد الهی فرهنگی با موضوعات مختلف با برنامه ریزی مناسب و هدف گذاری دقیق و مشارکت فعال استادان و مسئولان استانی و واحدی طرح جهاد فرهنگی با حاصل شدن نتایج مورد انتظار تاکید کرد.

معلمی یعنی تربیت انسان برای ولایت خدا

دبیر طرح ملی جهت‌گیری الهی دروس تخصصی نیز گفت: شغل همه ما معلمی است و معلمی طرف حسابش انسان و اشرف مخلوقات بوده، وظیفه ما این است که انسان تربیت کنیم. انسان دو راه بیشتر ندارد یا ولایت خداوند را قبول کند یا ولایت طاغوت را بپذیرد، طاغوت کسی بوده که طغیان کرده و از مسیر خدا خارج شده است.

حجت الاسلام روح‌الله مروتی اضافه کرد: وظیقه اصلی استادان تعلیم و انتقال مفاهیم به ذهن دانشجو است که باید ازلحاظ تفکر و ذهنیت دانشجو را هدایت و آماده کنند و تمام تلاش آنها این‌گونه باشد که دانشجو و انسان را از احساس بی نیازی به خدا در بیاریم و احساس نیاز به خدا در وی ایجاد کنیم به گونه‌ای که دانشجو سر کلاس درس استاد بپذیرد که باید به خالق هستی توجه کند، می‌توان گفت که اثر بخشی صورت گرفته است.

وی مطرح کرد: هدف از اثربخشی تدریس با جهت گیری الهی و فرهنگی، تربیت دانشجویانی است که در کنار مهارت و دانش علمی از ایمان، اخلاق، خودباوری و معنویت نیز برخوردار باشند و فضای کلاس و فرایند آموزش دانشگاهی از حضور و یاد خدا تهی نباشد.

به گزارش آنا، در این جلسه با بحث و تبادل نظر پیرامون سوالات تحصصی از قبیل، تدریس با جهت گیری الهی فرهنگی چه میزان بر کاهش رفتار نابهنجار اجتماعی دانشجویان موثر است، شاخص‌ها و معیار‌های ارزیابی در طرح تدریس با جهت گیری الهی چیست؟ ادامه یافت که حاوی نکات جالب و دقیق در خصوص معیار‌های سنجش اثر گذاری بود.

در ادامه شرکت کنندگان و استادان حاضر با توجه به رشته تخصصی خود در جلسه به ارائه نظرات و دغدغه‌های خود پیرامون موضوع و سوالات مطرح شده پرداختند، همچنین پیشنهاداتی نظیر محتوای جدید روش تدریس با جهت گیری الهی فرهنگی در دروس دانشگاهی گنجانده شود و بحث آسیب شناسی در این زمینه مطرح شد و حاضران به بحث و تبادل نظر پیرامون دغدغه‌های موجود در ارتباط میان استاد و دانشجو پرداختند.

انتهای پیام/

ارسال نظر